28-04-2013
Freddy Loix ook in de rally de Wallonie opnieuw de snelste... Compleet verslag van de wedstrijd
Voor de start van de 30ste editie van de Rallye de Wallonie was er even paniek in het kamp van Freddy Loix. "Bij de test draaide de motor van Focus niet zoals verwacht, we moesten de test stoppen en de wagen was pas enkele uren geleden startensklaar...", aldus Loix tijdens de persconferentie op vrijdagavond.
Op die vrijdagavond reden de rijders al een opwarmertje op de Citadel van Namen, maar het echte werk begon pas zaterdagmorgen. Favoriet Loix nam de leiding, maar zowel Duval als Kuipers bleven, met hun 1.6 WRC, opvallend dicht in de buurt van de 2-liter Ford Focus WRC van Freddy Loix. Dennis Kuipers kreeg mechanische problemen en verloor als eerste het contact met de leider. Even later reed ook Duval lek en kreeg Loix een comfortabele voorsprong.
Door die lekke band was Duval teruggevallen naar een derde plaats, bij het ingaan van de laatste wedstrijddag was er nog 6 seconden verschil tussen Duval en Kuipers. Echter nog voor de start van de eerste proef kwam via het Twitter-account van First Motorsport de melding van de opgave van Duval, dit door elektronische problemen aan de Mini WRC.
Kuipers ging in de slotronde nog even in de aanval, maar toen hij van de baan ging en 2 minuten verloor was de zege van Loix een zekerheid. Drie op drie dus voor Freddy Loix, en meteen ook de eerste zege voor Fast Freddy in de Rallye de Wallonie. Kuipers volgde op meer dan 3 minuten, maar ging terug naar Nederland met het maximale aantal punten voor het NK.
Was het dan wel spannend in Namen horen we u denken... Ja! En wel op verschillende vlakken... Eerst was er de strijd om de laatste podium trede. Op zondagochtend waren David Bonjean, Bob De Jong en Stephane Lhonnay nog in de running. Bonjean leek rustig te rijden maar was dit bijzonder efficiënt aan het stuur een 307 WRC. Hij won de strijd voor de Nederlander De Jong en Stephane Lhonnay.
Al van bij de start deden de S2000 het ook goed. Hermen Kobus was in de openingsfase de snelste in de Fiesta, maar toen hij moest opgeven met mechanische problemen nam Verschueren over. Melissa Debackere bevestigde haar goede vorm van de Haspengouw en de TAC en nam zondagmorgen de leiding. De beide dames leken op weg naar de zesde plaats, maar na een sortie in Malonne, met een lekke band tot gevolg, ging Verschueren lopen met de S2000 zege en de zesde plaats algemeen.
Debackere werd uiteindelijk pas achtste na de winnaar in groep N, Kris Princen. De standaardklasse verloor op zaterdag al Anthony Martin en zo kon Princen winnen met een ruime voorsprong op Collard en Scaillet.
De top 10 werd afgesloten door de Citroen C4 WRC van thuisrijder Stéveny en de GT van Tim Van Parijs. In de GT klasse verdween Kenis uit de wedstrijd na een zware sortie, de BMW Z4 raakte een boom en Guino Kenis werd afgevoerd met breuken aan beide benen... Lejeune (mechanisch), Van Woensel (sortie) en Prinzie (sortie) moesten opgeven.
Spanning was er ook in de R2 categorie. De Cecco, De Mevius en Boon gingen de laatste wedstrijddag in met een onderling verschil van amper... 5 seconden. Op de tweede doortocht in Malonne moest De Mevius de 208 R2 aan de kant zetten met een kapotte versnellingsbak, toen ook Boon tijd verloor met een lekke band was de zege binnen voor De Cecco. Hij werd met zijn 208 R2 ook derde in de F2, na Burton (DS3) en de kleine Fiat Punto van Stephane Hermann...
In het Junior kampioenschap deed Polle Geussens de beste zaak. "In het begin van de wedstrijd stond de auto veel te zacht afgeveerd. Na een aanpassing van de afstellingen ging het beter, maar toen was het verschil al gemaakt. Deze zege is beloning voor het harde werk van de voorbije weken, want op twee weken tijd bouwden we een nieuwe auto op na onze sortie in Tielt," vertelde Geusens, die opnieuw aan de leiding komt.
Nog voor de start werd de historic-wedstrijd onthoofd door het forfait van Droogmans en Bodson. "Er werden grote inspanningen geleverd om Robert aan de start te krijgen met een andere wagen, maar blijkbaar had hij er zelf weinig zin in," vertelde een West Vlaamse verhuurder ons... Didier Vanwijnsberghe werd zo de topfavoriet, maar met een gebroken ophanging moest de Escort het strijdtoneel verlaten. Kerkhove (Porsche 911) won zo de wedstrijd en doet meteen ook (opnieuw) een goede zaak in het kampioenschap.
Het RACB Criterium werd gewonnen door Franky Boulat (BMW M3).
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Freddy Loix