18-03-2013
RS Moorslede: Andy Lefevere niet te kloppen in de Lancer R4
De Rallysprint van Moorslede editie 2013 is er één om snel te vergeten... De wedstrijd werd overschaduwd door meerdere crashes.
In de eerste ronde gingen onder andere Heuninck en Kaspers in de fout in de fout, zodat er al na 1 ronde al meer dan een uur vertraging was. In de derde ronde waren er opnieuw enkele zware sorties, waaronder de sortie van Pieter Breda. Bij deze sortie werden piloot en copiloot gewond. De organisatie heeft meteen beslist om geen vierde ronde meer te rijden, en voor de Historics zelfs de derde ronde te schrappen.
Op sportief vlak was de wedstrijd wel bijzonder boeiend om te volgen. De wegen waren bijzonder vettig en dat was in het voordeel van de Lancers R4. Het was dan ook Andy Lefevere die de eerste scratch kon optekenen, in de tweede ronde werd het klassement echter wat door elkaar gehaald. De snelste piloten moesten na een hagelbui immers op een doornat parcours rijden, terwijl Lorenzo Bossu (EVO 6) op een droog wegdek de scratch kon noteren.
Na 2 rondes bleef Lefevere aan de leiding, Cornelis volgde op bijna 6 seconden en Lietaer op 10 seconden. Alles was dus nog mogelijk in de tweede wedstrijd helft. Er heerste na de derde doortocht wat verwarring door een fout in de tijdsopname, even leek Bert Cornelis te hebben gewonnen. Uiteindelijk was het wel degelijk Andy Lefevere die de wedstrijd won. Hij bleef nipt voor op Bert Cornelis die opnieuw bleef steken op een tweede plaats. En favoriet Paul Lietaer bleef steken op een derde plaats, de rallysprint van Moorslede is trouwens één van de weinige West-Vlaamse proeven waar de snor nog nooit kon winnen.
De zege van Andy Lefevere is meteen ook een hoopvol debuut in de nieuwe Mitubishi Lancer EVO X R4...
De top 5 werd aangevuld door de Lancer R4 van Claude Bal en de Lancer EVO... 6 van Lorenzo Bossu. Bossu verloor in de eerste ronde nog wat tijd door enkele kleine foutjes. Met deze top 5 bevestigde Bossu zijn prestatie van de TBR 2012.
In de top 10 zagen we verder thuisrijder Bert Coene, Kurt Rigole, Stijn Vandaele, Steven Dolfen en ten slotte de Fransman Mathieu Lantoine in een Impreza.
Met zijn 8ste plaats algemeen won Stijn Vandaele de divisie 2, hij won met de Lancer EVO 6 voor Declercq (EVO 8), T'Joens (Impreza) en Hoorne (BMW). Deze laatste piloten werden respectievelijk 11de, 12de en 13de algemeen.
De 9de plaats was voor Steven Dolfen (Renault Clio Kit Car) meer dan voldoende voor de derde opeenvolgende F2 zege in Moorslede. Hij won de F2-strijd van merkgenoten Beernaert (Clio R3) en Denys (Clio).
De Historics kenden een heel korte wedstrijd, met slechts 2 ronden. Didier Vanwijnsberghe won de beide ritten, maar door een tijdstraf van 1 minuut verloor hij de koers. Na de opgave van Carl Lagae (Escort MKII) ging de zege naar Danny 'Euroshop' Kerckhof in de BMW E21. Hij stond samen met Tytgat (TransEurope) en Vannieuwenhuyse (MK2) op het podium.
Opgaves waren er oa. voor: Jonas Langenakens, Jochen Claerhout (mechanisch), Pieter Breda (sortie), Kristof Bruneel (sortie), Peter Kaspers (sortie), Nico Vercruysse (sortie), Victorien Heuninck (sortie), Olivier Paulus (sortie),...
De fel begeerde spektakelprijs werd toegekend aan Tommy Reynaert.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Short Rally Moorslede , Andy Lefevere