10-02-2013
Een gesprek met Dirk Vermeirsch over 2013, WRC's, MIES Racing en de ORC Rally
Net voor de start van het rallyseizoen 2013 werden we door Dirk Vermeirsch uitgenodigd in zijn garage te Pittem. Terwijl Dirk in de werkplaats van MIES Racing bezig was de laatste hand te leggen aan de wagens voor 2013 beantwoorde hij graag onze vragen.
Er lijkt nog veel werk hier voor het seizoen 2013 kan starten. Wat zijn de plannen van MIES Racing voor 2013. "Zoals je ziet ben ik nog bezig aan 3 Ford Sierra Cosworth. Eigenlijk moesten deze wagens al klaar zijn maar alleen en met de particuliere klanten in de garage ben ik wat achter op schema. Een nieuwe Sierra is voor de Australiër Damien Perkins, die vooral regionaal zal rijden. Met de andere wagen wou ik eerst zelf rijden, maar om verschillende redenen ga ik dit toch niet doen. De wagen is nog te huur, ik heb al contacten gelegd met Robert Droogmans en hij is net zoals ikzelf overtuigd dat je met deze Sierra het kampioenschap kan domineren! Hij heeft zeker interesse om eens deze Sierra te huren.
De wagen heeft een motor van FIELD Motorsport en een gloednieuwe versnellingsbak. Veel krachtiger en vooral minder fragiel dan een Ford Escort MKII! Ik ben, net zoals Robert trouwens, overtuigd dat we met deze Sierra de snelste wagen hebben. Maar voorlopig is er nog niets concreet, mogelijks zal Bert Cornelis in de TAC rijden, maar dat hangt af van zijn resultaat in de Haspengouw."
Heb je dan zelf geen ambitie meer? "Zoals ik zei wou ik met de heropgebouwde Sierra rijden, ik zou het BK Historic afwerken, maar Bert (Cornelis) en Claude (Bal) zullen ook het BK rijden en dan kom ik service mannen te kort... Ik heb respect voor hun keuze, beiden hebben trouwens ook zware investeringen gedaan. Ik heb dan beslist om niet zelf te rijden. Al wil ik zeker 1 manche rijden om de snelheid van de wagen te tonen! En nee niet in Tielt dat zou wat te eenvoudig zijn (lacht). Zie je niet dat ik scherp sta? Toen de plannen om het BK af te werken werden gemaakt ben ik beginnen te zwemmen en wat op mijn voeding te letten... Ik ben op eigen krachten 16 kg afgevallen...
In de provinciale wedstrijden hebben we voldoende service mannen en daar zal ik wel eens met de Sierra of de Escort Cosworth rijden. Volgend jaar is er nog een kampioenschap en kan ik ook nog mijn kans wagen in het BK..."
Die Escort is de ex-Cornelis Escort die weer in groep A look werd gezet? "Die WRC dinges zijn niets voor mij (lacht). Ik heb er opnieuw een groep A vleugel opgezet en ben nog wat aanpassingen aan het doen. Zo ligt er een sequentiële bak klaar, en zoeken we een oplossing voor de remmen. Die wagen bouw ik hoofdzakelijk voor eigen amusement.
Ik heb trouwens ook een Escort Groep A in onverhard configuratie gekocht. Deze zomer ga ik met mijn gezin niet op reis, maar ik wil met die wagen eens in Frankrijk op onverhard gaan rijden..."
Je hebt de Subaru WRC verkocht aan Bert, is het nu definitief gedaan met de WRC's bij MIES Racing? "Ik voelde dat die Subaru niets voor mij was. Met die WRC reed ik nog geen seconde sneller dan met mijn Sierra Cosworth 4x4... uit 1992. Met mijn Sierra verloor ik al eens een bumper of zo, maar met die WRC dacht ik, soms te vaak, aan de kostprijs.
Al ben ik onlangs opnieuw gaan kijken naar een WRC. Ik heb in de garage de ex-Droogmans Sierra Cosworth en de ex-Verhoestraete Cosworth 4x4, misschien kan daar binnenkort nog de ex-Duval BP Ford Focus WRC bijkomen... Ik ga binnenkort naar Ierland kijken naar deze wagen, volgens mij een goede investering en tof om opnieuw een wagen met geschiedenis naar Pittem te halen."
En zo blijf je ook bij Ford... "Ja, ik ben Ford en blijf Ford in mijn hart dragen. Ik kreeg de liefde van Ford van Robert Droogmans. Hij nam me indertijd eens mee met zijn Cosworth tussen de fruitbomen, hij gaf me een snelcursus Cosworth rijden...
Voor ons is het ook eenvoudig als we een wisselstuk nodig hebben, dan duiken we gewoon in ons magazijn, voor die Subaru WRC was dit niet zo simpel."
Er staan nog steeds enkele Subaru's en een Honda in de garage. "Toen Bert de WRC kocht heb ik zijn Subaru groep N gekocht en we hebben ook nog een groep A Impreza. Beide wagens zijn al verhuurd voor 2013.
De groep N zal door verschillende piloten bestuurd worden. Zo zal onder andere Nic Maes opnieuw enkele koersen rijden met deze wagen.
De groep A Impreza is verhuurd aan nieuwe klanten uit het Antwerpse. Deze mensen zijn de wagen komen testen en hebben meteen getekend voor 2 wedstrijden. Onze manier van werken lag hen blijkbaar...
De Honda Civic die is het volledige seizoen verhuurd aan Mitch van Oplynes.
MIES Racing is in de eerste plaats een bende vrienden die graag plezier maken en het beste van zichzelf geven. We verkopen ook geen show, zo houden we de sport nog betaalbaar..."
Wat zijn de plannen met de ex-Droogmans- en de ex-Verhoestraete Cosworth? "De ex-Droogmans Sierra Cosworth zal binnenkort volledig worden gerestaureerd. De wagen zal terug de Belga kleuren krijgen en verkocht worden aan een verzamelaar. De ex-Verhoestraete 4x4 zal ik even aan de kant zetten...
Voor beide wagens kreeg ik een vraag van de Rallye de Wallonie. Men zou graag een show-proef organiseren met ex-winnaar van de wedstrijd in hun originele wagen. Maar het valt af te wachten of dit project kan en zal doorgaan. Trouwens dat Boxy blauw zie ik niet graag (lacht)."
Naast de garage en MIES Racing ben je ook nog bezig met de ORC Rally. Hoe zit het met deze organisatie? "Vorig jaar hebben we bij alle teams een enquete gehouden en daaruit bleek dat de show-proef van de zaterdag er voor veel piloten te veel aan was... Die proef heeft ons ook veel energie gekost. Er werd dan ook maar beslist om deze proef af te voeren. Met 140 deelnemers is één dag eigenlijk te kort, minder kilometers is geen optie want dan zijn we geen rally meer...
Ideaal zou zijn dat we rond 9u30 kunnen starten. Zo kunnen de veiligheidsmensen op een normaal uur starten, nu staan deze vaak om 6u30 al ter plaatste. Maar zoals ik zei met 140 deelnemers is zoiets niet haalbaar.
Binnen de organisatie zijn we wel de mogelijkheid aan het onderzoeken om een nieuwe sprint te organiseren. Het zijn echter nog prille plannen, we houden jullie als eerste op de hoogte. Eerst de ORC 2013!"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Dirk Vermeirsch , MIES Racing