12-12-2012
Peugeot 208 Rally Cup ook in Belgiƫ
Tijdens de Condrozrally 2012 maakte Peugeot België-Luxemburg al zijn comeback in de Belgische rallywereld, door de klassementsproeven te openen met de nagelnieuwe Peugeot 208 R2 als nulwagen. Vandaag is het tijd voor de volgende stap, en dat is niet de minste: Peugeot België-Luxemburg kondigt de terugkeer aan van een Belgische cupformule in 2013: de 208 Rally Cup!
Na de Condrozrally te hebben geopend aan het stuur van de 208 R2, vatte Matthias Boon het al treffend samen: “Iedereen met een hart voor rally keek al een hele tijd reikhalzend uit naar de nieuwe wapens van Peugeot Sport op basis van de 208. Na de eerste testsessies, en zeker na deze Condrozrally in vaak heel moeilijke omstandigheden, ben ik er rotsvast van overtuigd dat dit een ongelooflijke auto is voor jonge piloten!”
Zo gezegd, zo gedaan, en Peugeot België-Luxemburg heeft niet geaarzeld om de volgende stap te zetten, in samenwerking met Peugeot Sport en Kronos Racing, al 19 jaar – met veel succes – trouwe partner van de sportieve avonturen van de invoerder.
Peugeot 208 Rally Cup – Hoe werkt het?
Peugeot België-Luxemburg vertrouwt de organisatie van de 208 Rally Cup toe aan Kronos Events, met de steun van Peugeot Sport. De kalender van de Peugeot 208 Rally Cup telt zes rally’s van het BFO-BRC Belgian RallyChampionship 2013 (volledige kalender hieronder). De cup staat open voor alle piloten en copiloten met een nationale RACB-licentie, zonder enige leeftijdgrens. Maar piloten jonger dan 26 (geboortedatum na 31/12/1987) kunnen tegelijk wel meedingen in het klassement van het Belgische Juniorkampioenschap, dat voorbehouden blijft aan auto’s in de R1- en R2-klasse.
Kronos Racing wordt, op zijn beurt, officieel verdeler van alle onderdelen en competitieproducten van Peugeot Sport in de Benelux. Dat betekent meteen dat Kronos Racing op elke manche aanwezig zal zijn met een assistentievrachtwagen met een volledige stock wisselstukken, zodat alle deelnemers aan de208 Rally Cup beroep kunnen doen op een volwaardige service en professionele technische ondersteuning.
Elke rally krijgen de vijf best geklasseerden in de Peugeot 208 Rally Cup aankomstpremies toegekend (zie tabel hieronder). Wint een piloot tegelijk ook in de “junior”-categorie”, dan heeft hij recht op een bijkomende premie. De uiteindelijke winnaar van de Peugeot 208 Rally Cup 2013 zal kunnen rekenen op een nog nader te bepalen beloning, toegekend in samenwerking met Peugeot Sport.
Peugeot 208 Rally Cup – Hoeveel kost het?
De promotiecups van Peugeot zijn traditiegetrouw een interessant en competitief aanbod op technisch, maar ook op financieel vlak. De 208 Rally Cup wordt niet anders, en vertrekt van realistische inschrijvingskosten, een ijzersterke auto aan een betaalbare prijs en – vooral – bijzonder interessante winstpremies.
Tarieven
Peugeot 208 R2 – gemonteerd – wedstrijdklaar 57.500 euro excl. BTW
Peugeot 208 R2 – in kit 47.500 euro excl. BTW
Volledige Peugeot Sport ombouwkit 37.500 euro excl. BTW
Inschrijvingsgeld volledig seizoen 208 Rally Cup 900 euro/piloot – 600 euro/copiloot
Premies
Bij elke manche wordt niet minder dan 8.000 euro aan prijzengeld uitgereikt, met de volgende verdeling:
1ste 3.000 euro – + 1.000 euro bijkomende premie indien overwinning in Juniorkampioenschap
2de 2.000 euro
3de 1.500 euro
4de 1.000 euro
5de 500 euro
Wint de best geklasseerde deelnemer in de cup dus ook in het Juniorkampioenschap, dan krijgt hij een bijkomende premie van 1.000 euro toegekend. Alle premies worden 50% cash uitbetaald, en 50% in aankoopbons voor onderdelen van Peugeot Sport.
Peugeot 208 Rally Cup 2013 – Kalender
Start inschrijvingen: vanaf vandaag
Contact : Kronos Events – +32 (0)81/40.16.39 – 208rallycup.belux@kronosevents.be
Bevestiging van inschrijvingen: eind januari 2013
Kalender
Begin april TAC Rally Tielt
Eind april Rallye de Wallonie
Midden mei Sezoens Rally Bocholt
Eind juni GEKO Ypres Rally
September Omloop van Vlaanderen OF East Belgian Rally (te bepalen, naargelang inschrijvingen)
Begin november Condroz Rally
Peugeot 208 R2 – Technische fiche
Motor
Type & cilinderinhoud: EP6C (specifieke zuigers en drijfstangen) – 1.598 cm³
Boring/slag: 77 mm x 85.8 mm
Vermogen & koppel: 185 pk / 7.800 t/min – 190 Nm / 6.300 t/min
Specifiek vermogen: 116 pk/l
Tankinhoud: 60 l
Voeding: onrechtstreekse injectie (Magneti Marelli), gemotoriseerd gasklephuis
Distributie: 2 bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving, variabele inlaat- en uitlaattiming
Overbrenging
Versnellingsbak: manueel sequentieel, vijf versnellingen, 3 gehomologeerde eindoverbrengingen
Differentieel: sperdifferentieel
Koppeling: hydraulisch bediend – ceramische mono-disc (Ø184 mm)
Remmen / Stuur
Remmen voor: zwevende geventileerde schijven – asfalt Ø310 x 30 mm – gravel Ø285 x 26 mm
radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen
Remmen achter: volle schijven Ø290×8 mm – radiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen
Handrem: hydraulisch bediend
Stuurbekrachtiging: hydraulisch
Ophanging
Voortrein: pseudo McPherson, specifieke driehoeken met gewrichten
specifieke antirolstang, verwisselbaar (drie verschillende setups)
specifieke fusée in gesmeed aluminium, instelbare wielvlucht
Achtertrein: versterkte H-as, aangepast voor verwisselbare antirolstang (drie verschillende setups)
Schokdempers V/A: specifieke driewegs Öhlins, hydraulisch instelbaar
Onderstel
Structuur: versterkte monococque met gelaste multipunt-rolkooi (FIA-norm)
Gewicht: mini FIA-norm: 1.030 kg leeg, 1.180 kg met bemanning
Verdeling V/A: 64% / 36%
Afmetingen
Lengte / Breedte: 3.962 mm / 1.739 m
Wielbasis: 2.538 mm
Spoorbreedte V/A: 1.475 mm / 1.470 mm
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Matthias Boon , Peugeot 207 Cup