01-11-2012
Legend Boucles herzien op 16 februari 2013
Na enkele maanden van twijfel, na een laatste financieel zeer moeilijke editie en gezondheidsproblemen voor de promotor en organisator Pierre Delettre, is de kogel dan toch door de kerk: de Legend Boucles de Spa zal, tot grote vreugde van heel wat liefhebbers, dan toch plaatsvinden. Op 16 februari, het tweede weekend van de carnavalvakantie, en tussen de rally van Zweden en de Haspengouw zien we weer heel wat schoon volk op de legendarische wegen in de Ardennen.
“Laten we eerlijk zijn, ik heb er aan gedacht om de handdoek in de ring te gooien”, geeft Delettre, die voorlopig een operatie vanwege zijn gezondheidsproblemen heeft uitgesteld, toe. “Met de schade aan de wegen door de plotse dooi, hebben we een forse rekening van tienduizenden euro gekregen. Dat is de voornaamste kost van de vorige editie. Jammer genoeg stoppen de mensen niet onze rekening te maken in onze plaats... Het resultaat daarvan is dat niemand ons nog steunt en dat onze leveranciers hun prijzen maar blijven verhogen, sommige tot 400% in één jaar. De editie 2012 van de Boucles de Spa is zo viermaal duurder dan de editie 2004! Ik heb na rijp beraad beslist om nog eenmaal een poging te doen, waarbij ik op iedereen reken om het weer leefbaar te maken. We moeten niet rijk worden van de Boucles, maar we mogen er toch niet armer van worden... Indien het nog eens fout loopt, dan betekent dat het einde van de Boucles en van de eeuweling, de Royal Automobile Club de Spa. Wij wagen ons aan een groot risico.”
Pierre Delettre doet de zaken echter niet half. Er is geen sprake van een Light editie, in tegendeel. De RAC Spa heeft in tegendeel hard gewerkt om de moeilijkheden van 2012 te onderzoeken en bij te sturen waar nodig en dat in intens overleg met alle betrokkenen. “Indien er weer een editie van de Legend komt, dan is het omdat die wedstrijd zo'n succes is. Met 50 deelnemers, waren we er al lang mee gestopt.”
De maatregelen zijn behoorlijk ingrijpend, want er komt een maximaal aantal deelnemers en het inschrijvingsgeld gaat de hoogte in. “U mag noteren dat het record van 322 ingeschreven teams niet zal verbeterd worden. We beperken ons nu tot 300 wagens: 180 in Classic (50 km/u) en 120 in Legend, of een vermindering van 30% van de effectieven van de klasse van de 80 km/u. Deze ingreep zou er voor moeten zorgen dat het plaatsprobleem wordt opgelost, dat er minder neutralisaties komen en dat er dus minder met forfaittijden gewerkt wordt. Voeg daarbij het feit dat er in de 50 km/u om de 30” zal gestart worden en dat zorgt voor meer spektakel, minder last voor de omwonenden en meer tijd om even te rusten voor de commissarissen, zonder wie de rally niet eens plaats zou hebben.”
Gezien er nog steeds geen titelsponsor is en de voornaamste partners er vooral voor zorgen dat er buitenlandse vedetten (ook in 2013 weer en ook weer met een geheimzinnige gast) komen die de show en het spektakel mee verzorgen, zal het inschrijvingsgeld verhoogd worden, want dat is nog steeds de belangrijkste bron van inkomsten. Om het overleven van de proef te garanderen, was er geen andere keuze dan de inschrijvingsgelden te verhogen naar 950 euro voor de Classic en 1500 euro (iBTW) voor de Legend. De inspanning voor de amateurs is dus groter, maar in ruil krijgen ze ook meer waar voor hun geld.
“Ik ben blij dat ik mijn oude vriend Jean Caro heb kunnen overtuigen om de plaats van Alain Lopès als coöridinator over te nemen. We hebben hem de laatste jaren gemist. Hij heeft twintig jaar lang het parcours uitgetekend en hij kent de regio als geen ander. Met de medewerking van de burgemeesters en de gemeenten, heeft hij voor 2013 een prachtig parcours uitgetekend, met bekende namen en klassiekers die terugkeren. We hebben ook geopteerd voor wegen die minder makkelijk stuk kunnen gereden worden. Dat alles zal ook betekenen dat er minder schade aan de wagens kan zijn. Er zullen ook weer meer RT's zijn en meer kilometers tegen de klok, met misschien wel de langste proef ooit in ons land.”
Misschien wel de grootste verandering is er op vlak van de chronometrage.
“Vorig jaar konden we vaststellen dat niet enkel het systeem Tripy aan de basis lag van de problemen, maar ook het GSM-netwerk dat door de vele toeschouwers verzadigd raakte speelde een belangrijke rol”, legt Pierre Delettre uit. “Voor de Classic gaan we Tripy opnieuw gebruiken, waarbij de tijden op het einde van een lus geladen worden. In de Legend gaan we het systeem van een gewone rally gebruiken. De tijden zullen genoteerd worden aan een CP op de verbinding en per kabel naar het rekencentrum verstuurd worden. Het zal iets trager zijn, maar wel veel betrouwbaarder. We zullen zeker niet de snelheid hebben van de systemen van Ieper of Hoei... het is immers een regelmatigheidswedstrijd met coëfficiënten enz. Dat we geen snelheidswedstrijd zijn, is iets wat veel mensen vergeten.”
Nog een angel verwijderd
Voor het overige is het sportief en technisch reglement weinig gewijzigd, want de wagens uit 2012 zullen ook in 2013 welkom zijn (niet vergeten dat ze moeten gehomologeerd zijn voor 1/1/1987) en dat sneeuwbanden nog steeds verplicht zullen zijn. De Legend wil ook een proef zijn zonder te veel competitiedruk en het is zeker geen moderne rally met oude wagens! Er resten ons nog drie en halve maand alvorens we weer kunnen genieten van een evenement waar geheimhouding ook deel van uit maakt, maar waar vooral de passie voor de historische rallywagens de bovenhand haalt. Ondertussen kan u inschrijven op de site www.racspa.be vanaf 1 november middernacht.
Opgepast, alleen de 120 eerst betalende inschrijvingen in Legend (180 in Classic) zullen aan de start toegelaten worden.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne