21-10-2012
Barbier wint een bewogen TBR Rally
Toen Paul Lietaer op zaterdag forfait gaf voor de TBR rally was het al duidelijk dat er een open strijd zou zijn voor de overwinning in de Rodenbach stad. Maar de afloop van deze soap was onvoorstelbaar...
Met geen enkele WRC aan de start van de TBR leken de Mitsubishi Lancers van Coene, Barbier, Taveirne, Vermeeren en Pyck over de beste papieren te beschikken. Al in de eerste ronde mochten we Pyck uit deze lijst schrappen... De elektronica van de EVO IX haperde en de koffiebrander uit Poperinge moest de handdoek werpen. Na die eerste ronde stond Bert Coene aan de leiding, Kurt Rigole en een verrassende Koen Lauwaert volgden op korte afstand. In de eerste ronde werd de proef van de zoning stilgelegd na een zware sortie van de Red-Bull Clio van Gregoire Olivier. Copilote Cynthia Vancoillie werd even naar het ziekhuis overgebracht maar kon meteen opnieuw naar huis waar ze toch enkele weken platte rust moet nemen.
Halverwege koers verloor ook Koen Lauwaert het contact met de koploper, "Om derde te rijden met een Clio moet je wat risico nemen, ik nam die risico's en maakte een kleine schuiver. Er was geen schade aan de Clio, maar ik verloor een pak tijd..." aldus Koen Lauwaert. In de derde ronde werd het klassement grondig overhoop gehaald. Kurt Rigole ging van de baan en viel ver terug. Bert Coene kreeg zo een voorsprong van bijna 2 minuten op Barbier en leek op weg naar de zege. Coene ging op de 10de proef in de fout en verloor bijna een volle minuut, op de volgende proef ging de G&V Lancer opnieuw van de baan en Bert moest de Lancer in het opgeverspark parkeren...
Filip Barbier kwam aan de leiding van de wedstrijd, maar hij voelde nog steeds de hete adem van Jimmy Taveirne. De frituur uitbater had slechts een halve minuut achterstand. "Ik heb me eigenlijk niet zo geamuseerd," vertelde Jimmy ons achteraf. "Ik heb enkele keren geluk gehad, maar ook enkele keren ongeluk... Ik lag na de opgave van Bert tweede, maar viel toen zonder benzine. Mijn eigen fout trouwens..."
Taveirne viel zo terug naar de derde plaats na de Lancer EVO IX van Vincent Vermeeren. In de laatste ronde werden er geen risico's meer genomen en bleef de top 3 intact. Filip Barbier won voor Vincent Vermeeren en Jimmy Taveirne een podium volledig in handen van klanten van Philcars. Een resultaat waar Philip trots op mag zijn!
Koen Lauwaert maakte nog een indrukwekkende remonte na zijn sortie. Met de tweewielaangedreven Renault Clio R3 vocht hij nog terug en kwam van de veertiende plaats op kp 6 terug naar de vierde plaats. Het was echter maar in de allerlaatste proeven dat hij de vijfde stek kon afnemen van de Impreza van Xavier Lannoo.
Lorenzo Bossu bewees tijdens deze wedstrijd opnieuw zijn talent. De Lancer moest meer dan de helft van de eerste ronde met motorproblemen afwerken, maar toonde zich naar het einde toe in staat om vooraan mee te strijden. "Ik heb ook een fout gemaakt op de zoning," vertelde copiloot Koen Demeyere ons. "Lorenzo heeft door mijn fout een ronde teveel afgewerkt. Een overwinning was anders zeker mogelijk!"
De top 10 werd afgesloten door Stijn Vandaele (7de), historic winnaar Danny Vancoillie (8ste), de snelste achtertrekker Dieder Ceenaeme (9de) en Bjorn Renier (10de).
In divisie 1-2 was Vincent Vermeeren met zijn tweede plaats uiteraard winnaar. Hij had net geen 3 minuten voorsprong op Stijn Vandaele (Lancer) en iets meer dan 5 minuten op de Clio van Renier.
Ook bij de Historics was het bijzonder spannend. Chris Debyser en gelegenheidsco Kristof Martens waren de eerste leiders. De FiXion Escort MKII moest echter aan de kant met problemen aan de versnellingsbak. Monnens kon nog even aandringen maar verloor toen ook een pak tijd en viel ver terug in het klassement en de winst ging naar Danny Vancoillie. De BMW van Kerckhof verloor nog zijn 2de plaats aan kersvers VAS kampioen Tobi Vandenberghe die amper 9 seconden voorsprong had bij de finish.
Michel Casseyas behoorde tot één van de vele opgevers van de wedstrijd. "Weet je ik had er geen zin meer in. We kregen straftijd na een herstelling die buiten de voorziene tijd gebeurde en ik had geen zin om nog verder rijden en vanavond nog lang te wachten tot de wagen uit het gesloten wagenpak mag..." vertelde Michel ons. "Ik ga trouwens ook een pauze inlassen. Je zal me volgend jaar niet zien! Ik wil even een pauze inlassen om begin 2014 terug te komen met een deftige motor, zodat ik opnieuw kan strijden... Ik ben in alles een perfectionist, ik heb het gevoel dat ik niet meer verbeter. Deze nieuwe motor heeft te weinig koppel en ik kan niet meer mee..."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Filip Barbier , TBR Short Rally