07-10-2012
Andy Lefevere verslaat de 4x4's in de Hemicuda Compleet verslag van de wedstrijd
Het was dan wel een droge zondag in het West-Vlaanderen, toch waren de wegen rond Koekelare bijzonder vettig na de regenval van de afgelopen dagen. De BMW van Andy Lefevere leek niet de ideale wapen om te winnen in Koekelare. Bert Cornelis leek best gewapend met de Subaru WRC S5, echter Cornelis liet op de eerste proef al een pak tijd liggen. "Ik verloor zo’n 15 seconden aan de start van de eerste proef want ik had mijn handschoenen nog niet aan en de starter wilde ons zo niet laten vertrekken. Ik ben wel een trage starter en hoop nu het tempo op te voeren. We hebben de torsiebaar veranderd om zo de slechte wegligging van de Omloop van Vlaanderen weg te werken..." aldus favoriet Bert Cornelis.
Cornelis bleef de hele dag de snelste op kp Kortemark, maar op de kortere proef van Koekelare kon Lefevere telkens de verloren tijd goedmaken... "Ik ken Koekelare in de loop der jaren bijna uit het hoofd, en die proef ligt mij en de BMW eenmaal beter," aldus de autohandelaar uit Ieper. Cornelis bleef uiteindelijk steken op 22 seconden van Lefevere die meer dan verdiend kon winnen in Koekelare.
Na het duo Lefevere-Cornelis bleef Bert Coene zowat de ganse dag steken op de derde plaats. In het eerste wedstrijddeel kwam Filip Pyck even aandringen, maar na een lekke band viel Pyck definitief terug. "We reden lek na ongeveer één kilometer en beslisten dan maar om voorzichtig verder te rijden en het wiel niet te wisselen. Door het tijdsverlies zakken we terug naar de zesde plaats en dat op het moment dat alles prima liep." wist Pyck te vertellen op de rallyradio. Uiteindelijk kon Pyck, na de sortie en opgave van Kurt Braeckevelt, nog terugkomen naar de vijfde stek net na thuisrijder Koen Lauwaert. Al kreeg Lauwaert het ook even warm. "Halverwege koers is een bout van het deksel van de versnellingsbak afgebroken en er was olieverlies zodat we vreesden het podium niet te gaan halen..."
Net buiten de top 5 werd er gestreden tussen de snelste Historics. Voor de laatste proef reed Lietaer nog zesde en eerste historic, hij had toen 1 seconde voorsprong op de Ascona van Wouter Lievens. Deze laatste reed een kanontijd en won voor de tweede opeenvolgende keer de Historic wedstrijd. Lietaer verloor ook nog de zesde plaats aan de nieuwe FIRC kampioen Thomson (Ford Focus WRC). De top 10 werd uiteindelijk afgesloten door de spectaculaire Nissan Sunny GTi van Dawe en de BMW van Chris Algoedt. Claude Bal en Jimmy Taveirne reden ook lange tijd in die top 10, maar beiden gaven op met mechanische problemen.
In de Historic wedstrijd kon Toby Vandenberghe profiteren van de pech van Frank Baert om zo nog derde te worden en zich meteen ook Historic kampioen te kronen.
De strijd in divisie 1-2 was er één tussen de BMW van Hoorne en de Renault Clio Ragnotti van Renier. Hoorne was de eerste leider, maar hij moest na kp 3 de leiding doorgeven aan Renier, pas na de 8ste proef kon Hoorne definitief de leiding over nemen. Uiteindelijk waren er slechts 7 seconden verschil tussen de eerste en de tweede plaats. Lynneel werd derde op iets meer dan een halve minuut.... Favoiret Vermeeren kwam niet aan de start met de vertrouwde Lancer, maar wel met de minder krachtige Philcas Citroen Saxo en werd pas negende.
Reacties op deze wedstrijd zijn welkom via info@rallylovers.be. Op de foto-pagina kan u een uitgebreid foto-verslag bekijken.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Wouter Lievens , Hemicuda Rally , Andy Lefevere