09-09-2012
Omloop van Vlaanderen: Wie anders dan Pieter Tsjoen Compleet verslag van de wedstrijd
De eerste proef van de 53ste ConXion Omloop van Vlaanderen mag dan wel gewonnen zijn door Bernard Ten Brinke, het was Pieter Tsjoen die vanaf de tweede proef toe sloeg. Zo reed Tsjoen op een indrukwekkende wijze naar de overwinning en haalde meteen ook zijn achtste Belgische rallytitel! Als dank aan copiloot Eddy Chevalier liet Pieter Eddy nog de laatste meters van de wedstrijd afwerken... achter het stuur van de Citroen C4 WRC!
Tsjoen had na de twee proeven op vrijdag een voorsprong van net geen 10 seconden op Ten Brinke. Nadat de openingsproef op zaterdag werd geannuleerd door... een koe die op het parcours zat, kon Tsjoen zijn voorsprong beginnen op te bouwen. Halverwege de koers, na de tweede doortocht in Passendale, had Tsjoen net geen minuut genomen op Ten Brinke. Op de volgende proef ging het echter mis voor de snelste Nederlander, Ten Brinke ging in de fout en kwam aan de finish van de Zilverberg op 3 wielen... over en out.
Jeroen Swaanen tot dan op een derde stek en dicht in de buurt van Ten Brinke kwam hierdoor meteen op de tweede positie. Halverwege de wedstrijd was het achter Swaanen de Nederlander De Jong die in de Mitsubishi Lancer WRC volgde op meer dan 1 minuut. De Jong werd sneller en sneller en kon in de laatste ronde nog twee scratches noteren en kwam na 16 proeven nog amper 9.4 seconden tekort voor die tweede stek.
Swaanen, in Roeselare met de NCRS Subaru Impreza WRC S12, gaat dus opnieuw lopen met belangrijke punten voor het Nederlands kampioenschap.
Vooral voor de plaatsen in de subtop leek het bijzonder spannend te worden. Na 2 proeven was er slechts 30 seconden verschil tussen de vijfde en de twaalfde plaats. Na de openingsronde op zaterdag verloren we reeds David Bonjean uit die top 10 (sortie). De strijd om de vijfde, en na de opgave van Ten Brinke de vierde plaats, ging tussen de Fiesta S2000 van Herman Kobus en de BMA Octavia WRC van Yves Bruneel. Bruneel trok aan het langste eind en kon bij zijn WRC-debuut met een schitterende vierde plaats afsluiten.
Net buiten de top 5 vonden we de snelste achtertrekker. Voor die plaats ging het de ganse wedstrijd tussen de BMW 130 van Chris Van Woensel en de M3 van thuisrijder Andy Lefevere. Het was de thuisrijder die met 2 seconden zesde werd en de strijd won... Van Woensel bleef ondanks een lekke band dicht in de buur t van Lefevere, maar dat was ook nodig om de Lancer WRC van Bob De Jong achter zich te houden. De Nederlander kwam gevaarlijk opzetten en strandde op de achtste plaats op... 2 seconden van Chris Van Woensel.
De top 10 werd afgesloten door de snelste Belgische S2000 piloten Vincent Verschueren en Davy Vanneste. Kevin Demaerschalk beleefde een succesvol weekend en werd als 11de algemeen overtuigend winnaar in de DS3 Trophy. Melissa Debackere reed buiten de DS3 Trophy, maar reed net zoals in Ieper een mooie wedstrijd en eindigde als tweede DS3 voor Caren Burton en Geoffrey Vander Schelden. Mooi was ook de prestatie van Koen Lauwaert, die na een lange periode van inactiviteit in de Clio R3 snel aansluiting vond bij de snelste F2's.
De R2 categorie werd gewonnen door de snelste in de Ford Fiesta Sporting Trophy, en dat was Xavier Baugnet. Na een bewogen strijd won Baugnet de Trophy voor Radoux, die ook tweede R2 werd voor Arrelano. Victorien Heuninck, derde R2, was de snelste C2 piloot voor Dilley.
Nog opvallender was de strijd in de groep N, met de afwezigheid van Bob Colsoul leken streekrijders Claude Bal en Bert Coene vrij spel te hebben. Dat was echter buiten de Britten Meegan (EVO X) en Moffett (EVO IX) gerekend. Claude Bal moest, na een sortie, de strijd staken tijdens de eerste doortocht in Oekene. Bert Coene kende een minderde start, maar vocht terug. Bij het ingaan van de laatste ronde had Bert Coene nog 4 seconden achterstand op Meegan die toen tweede in de klasse reed. Coene reed een heel sterk slot en werd nog tweede in de standaardklasse op amper 2 seconden van winnaar Moffett, Meegan werd derde.
Het warme weer was heel belastend voor mens en machine. Bij de regionalen zagen we Bert Cornelis (Subaru WRC) die af te rekenen had met een nukkige wagen: "Het is de allereerste maal in mijn leven dat de wagen met mij aan het rijden is... Ik weet niet wat er scheelt, eerst dacht ik de banden, maar nee. De wagen breekt op de meest onvoorspelbare momenten uit."
Nadat Stefaan Prinzie een mindere start maakte op vrijdag begaf op zaterdag de motor van de M3, "Vrijdag had ik wat last van mijn zicht in het donker en bovendien viel de intercom af en toe uit. Op zaterdag ging het met mij beter, maar toen begaf de motor van de beamer!"
Ook Jimmy Taveirne kende zijn deel van de pech. "Op vrijdag een lekke band gereden en slecht afgestelde lichten en op zaterdag bleef de motor rateren... In de tweede ronde was het zo erg dat de motor in een bocht eerst niet wilde grijpen en plots... alle vermogen gaf. Met gevolg dat ik een paal heb geraakt. Ik wou zo niet verder en heb opgegeven."
Paul Lietaer won de Historic wedstrijd, lees meer in ons verslag van de Historics.
Reacties door teams en piloten van deze wedstrijd zijn welkom op info@rallylovers.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Paul Lietaer , Pieter Tsjoen , Omloop van Vlaanderen