05-07-2012
Wedstrijdverslag SR Suikerstreek: Erik Vleminckx
Vleminckx- Pauchet ondanks problemen toch nog gelukkig aan de aankomst
Erik en Gert stonden, na hun gedwongen forfait voor de Rally in Wervik wegens een zware schouderontsteking bij Erik, in Hoegaarden gemotiveerd aan de start. Afwachtend gestart zetten ze toch een goede 10de tijd algemeen neer op de eerste proef. Iets na de start op KP 2 doken er echter ernstige schakelproblemen op waarbij de versnellingsbak zelfs in 6de versnelling geblokkeerd zat en Erik al voor de zware taak stond om de KP uit te rijden, uiteraard met een pak tijdsverlies tot gevolg.
Op KP 3 bleek snel dat het euvel niet echt werd opgelost tijdens de servicebeurt en hier bleef de bak dan in 4de versnelling steken. Wederom werden er kostbare seconden verloren. Naar de volgende proef rijdend trachtte Erik nog enkele zaken uit en kreeg de bak terug in werking, doch deze bleef nukkig werken gedurende de volgende proeven met telkens toch enig tijdsverlies op de proeven.
De laatste proef werd de powershift geneutraliseerd, wat betekende dat er steeds ontkoppeld diende te worden en dan bleek dat de versnellingsbak terug normaal werkte. Hierdoor kon Erik toch eindelijk op een bijna normale manier de proef afwerken met een 5de tijd tot gevolg. Aan de aankomst bleek dan ook nog dat het team nog een onverhoopte 11de plaats algemeen behaald had en zodoende toch terug in de running komt voor het Kampioenschap.
De toeschouwers konden ook merken dat op het serviceterrein naast de Beemer van Erik nog een andere BMW stond met de namen op van Edwin en Kelly Abbring, de vader en zuster van Nederlands rally talent Kevin Abbring.
Erik Vleminckx licht hier even toe: “Geruime tijd geleden hadden Edwin en ikzelf al eens gepraat over het rijden met onze 2de BMW M3, die nog in heropbouw is. Hij wenste graag met dochter Kelly als co te rijden die, zoals het in de echte rally families al eens gaat, ook graag in de sport wilt debuteren en graag ervaring wilde opdoen. België en een M3 leken hem daarvoor heel geschikt. Daar de wagen nog niet volledig rijklaar was, werd er door onze meccano’s spoed achter gezet. Gezien er echter last minute nog een bepaald belangrijk onderdeel niet correct bleek te zijn, kwam hierdoor de wagen niet wedstrijd klaar. Er werd door Roeland van GRT Motorsport snel een alternatief gevonden bij “ Den Schuur “ Davy die zijn Power Beemer beschikbaar wilde stellen. Aldus kwamen Edwin en Kelly aan de start met deze E30 van Schuermans.
Zonder echte voorbereiding of testwerk leverden beiden trouwens een super prestatie af door als 10de algemeen te finishen. Edwin toonde trouwens vlot aan dat hij destijds echt niet zomaar eens Nederlands Kampioen geworden is. Ik kijk graag al uit naar hun volgende wedstrijd in onze eigen GV Rallyrent BMW M3 4d. Begin Juli ga ikzelf met die M3 naar Oberehe (Duitsland) om de wagen te testen en op punt te zetten voor Abbring zijn volgende wedsstrijd. Daarnaast zullen we die wagen dan trouwens ook verder kunnen aanbieden op de verhuur markt. Wat onze eigen wedstrijd betreft zag ik onze kansen op een goed resultaat na KP 3 diep gekelderd.
Aanhoudende problemen met het schakelen tijdens de hele wedstrijd hebben ons nog weerhouden van echt goede tijden neer te kunnen zetten. Juist de laatste proef hebben we tamelijk vlot kunnen afwerken. Het gemis van het sequentiële schakelen koste ook nog wat tijdsverlies, doch de 5de tijd algemeen maakte toch dat de dag nog leuk kon afgesloten worden. De 11de eindplaats is uiteindelijk nog mooi en als je even durft een rekening maken van het tijdsverlies op de vorige proeven, had er een top 5 plaats toch ingezeten. Maar zoals altijd is dit een mechanische sport en gebeuren zulke zaken nu eenmaal en maakt dat ook deel uit van de sport. Het belangrijkste is dat we aankwamen en hierdoor toch terug in de running zijn voor het Kampioenschap.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Short Rally van de Suikerstreek , Erik Vleminckx