28-06-2012
Wedstrijdverslag Ypres Historic Rally: Mike Callens
Voorbije weekend zijn we voor het eerst in onze rallycarrière van start gegaan in de historic rally van Ieper. Ons hele seizoen was in teken van de rally van Ieper. De Rallysprint van Monteberg werd in voorbereiding gereden zodat we nog enkele kinderziektes konden wegwerken. Maar zelfs met al deze voorbereiding zijn we op vrijdag toch nog bij de pechvogels beland met een kapotte waterpomp. Op de eerste kp boezinge zagen we reeds enkele spatten water op de voorruit, en begon de motor soms sputteren. Ik wist al dat er iets mis aan het lopen was. Toch nog van start gegaan op Kp Langemark waar het redelijk goed ging tot half weg de kp plots heel wat waterdamp van onder de motorkap kwam en een grote hoeveelheid koelvloeistof op de voorruit terecht kwam. We zijn gestopt op de kp, en gregory heeft dan onder de motorkap gaan kijken, maar zag niet direct het probleem. Er werd gedacht aan een losgekomen deksel van de radiator. De rest van de kp hebben we dan kalm afwerkt. Na de finish hebben we de wagen wijselijk aan de kant gezet, waar we toen het probleem zagen. Een gat in de waterpomp was het resultaat. Onze teleurstelling was enorm, nog een geluk dat zo een formule bestaat als de 'super rally'. We hebben de wagen terug klaargestoomd met een nieuwe waterpomp. 's Nachts rond 1u30 ongeveer was de wagen terug startklaar.
Toen we van start gingen voor de zaterdag zat de stress er een beetje in, we hoopten dat de wagen nu in orde was, zodat we de rest van de rally konden uitrijden. Maar na kp heuvelland zat het vertrouwen in de wagen er terug volledig in. De temperatuur bleef goed, en er was geen waterverlies.
Wanneer we van start gingen op de tweede kp krombeke, schrokken we van het slagveld dat we tegenkwamen. In het begin van de kp kwamen we zeker 6 wagens tegen die er af waren gegaan. Velen hadden zich laten vangen aan de verraderlijke bochten op deze kp.
Na de twee tofste kps van de rally, watou en krombeke, mochten we in ieper over het podium, wat voor ons een prachtige ervaring was. Het enorme publiek en de zalige rallysfeer. Na het podium hadden we service, waarna we de langste kp van start gingen, kp hollebeke. Zelf woon ik op 200m van de kp dus kende ik het begin van deze kp wel redelijk goed, wat niet echt in mijn voordeel was. Twee maal heb ik in de fout gegaan, zonder veel erg. Een maal rond gestaan, en vlak bij mijn deur dan het land op gegaan. Beetje te enthousiast in deze bochten. Half weg de kp voelde ik het wel aan mijn conditie dat deze toch niet in zo een superstaat was, maar na enkele bochten kwam ik er terug door.
Na deze kp was er een lange verbinding naar de twee kp'tjes in frankrijk. Eigenlijk valt hier niet zoveel van te zeggen,behalve dat ik het jammer vind dat we deze moesten rijden, ipv de prachtige kp's van dikkebus,westouter en mesen-sauvegarde. We waren allebei blij dat dit achter de rug was. Terug in vertrouwde omgeving gingen we van start op kemmelberg. Een deel was al heel bekend, het deel van de sprint van Monteberg.
Hierna kwamen we terug op het service waar we reeds de lichtbak moesten monteren voor de laatste 3 kp's. Op heuvelland zagen we al dat we wat tijd inhaalden op de manta voor ons van Huyghe. Dit vond ik al verrassend want zoveel pk heb ik niet in mijn manta. Met onze goeie 130pk mochten we wel trots zijn op onze gereden tijden. Op kp krombeke zat het ritme er plots heel goed in, de diesel in mij was op toeren geraakt. Halfweg zag ik al de achterlichten weggaan van de manta van Huyghe. Toen ging ik er volledig tegenaan en hadden we heel wat ingehaald op hem. Hij stond juist stil aan de stop toen wij over de finish reden. We reden een tijd van 10min 02sec 08, terwijl hij een tijd neerklokte van 10min50sec 02. We waren overdonderd door onze prestatie, en gingen met volle moed van start op de laatste kp in Watou. Hier zat het ritme er terug heel goed in, en we waren goed bezig, want op het einde van deze kp zag ik de manta terug rijden van Huyghe.
Aan de finish gekomen van watou waren we verrast van enkele supporters, we werden getrakteerd op een warm applaus op ons eerste geslaagde avontuur in de Rally van Ieper. De tegenslag van vrijdag werd al gauw vergeten.
Bij deze willen we ook onze sponsors bedanken voor de steun die ze ons gaven dit seizoen:
Kijk en Bouw, Vamadak, Nevejant bvba, Auto Jeroen, Steen en water (Tim en Stijn Zyde), Frituur Gisèle, Bit Design, en de anonieme sponsors.
Ieper is en blijft een prachtige rally, en hopelijk kunnen we in de toekomst nog hieraan deelnemen als het budget ons dit toelaat.
Onze volgende afspraak is in de rally van Staden, waar terug Peter Soetaert (Kijk en Bouw) mee gaat als Co-piloot. Na deze wedstrijd is er nog ons eetfestijn op 08/12/2012, waarna we een jaartje rust ingaan om de wagen volledig in topvorm te krijgen voor het seizoen 2014.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Mike Callens , Ardeca Ypres Rally Belgium