24-06-2012
Juho Hänninen was te snel voor onze landgenoten in de GEKO Ypres Rally Compleet verslag van de wedstrijd
Bij zijn derde deelname in Ieper was Joho Hänninen duidelijk heer en meester in de kattestad. Al na de eerste drie proeven had Hänninen een voorsprong van bijna 10 seconden op teamgenoot Mikkelsen in de tweede fabrieks Skoda Fabia. Mikkelsen ging op vrijdag even van de baan en verloor één minuut. Op zaterdag maakte Mikkelsen nog een fout bij de eerste doortocht in Heuvelland en moest opgeven.
De openingsproef op zaterdag was Heuvelland, iedereen dacht dat Freddy Loix daar het verschil kon en zou maken. Loix koos echter om niet in Heuvelland, maar op Watou en Krombeke-Vleteren toe te slaan. Hij kon een deel van zijn achterstand goed maken, maar zag al snel in dat de vliegende Fin in de Skoda niet te kloppen was.
De BFO Peugeot bleef op de tweede plaats en wist dat hij enkel bij een foutje of een lekke band van Hänninen nog kon winnen. De Fin bleef echter foutloos en won uiteindelijk met 46 seconden voorsprong de wedstrijd. "We hebben het maximum uit de Peugeot gehaald, maar op bepaalde proeven kwamen we een fractie te kort. We zijn ook op een beresterke Juho Hänninen gebotst. Hij is niet bezweken onder mijn aanvallen. Maar, vergis je niet, ik kom volgend jaar terug om revanche te nemen. Die achtste zege in Ieper staat nog op mijn verlanglijstje!" vertelde Freddy Loix na afloop.
Pieter Tsjoen moest in het begin wat zoeken in de handleiding "hoe bestuur ik een Super 2000", maar de zakenman kon zich snel aanpassen en nestelde zich op een mooie derde plaats. Met derde plaats en vooral het feit dat hij, opnieuw, voor Patrick Snijers bleef heeft Tsjoen reeds een mooie voorsprong in het BFO-BRC. "Ik ben trots op het feit dat we zo dicht in de buurt konden blijven bij de fabriekspiloten, zeker omdat ik aanvankelijk toch wel wat tijd verloor in het korte, technische werk. Een S2000 moet je in de toeren houden en ik twijfelde in het korte werk vaak over de ideale versnelling. In de snelle waaiers was deze Skoda fenomenaal. De wegligging gaf me enorm veel vertrouwen," vertelde Pieter Tsjoen.
Snijers vocht hard in de Mini Cooper JCW, maar moest de duimen leggen voor de snellere S2000's van Tsjoen, Loix en Hänninen... Met zijn vierde plaats kon hij wel de andere buitenlanders, respectievelijk Patrik Flodin en Michal Solowow, achter zich houden. "Zelfs als we alles nog zouden winnen denk ik niet dat we nog in aanmerking komen voor de titel. Begin juli zitten de teams samen met het oog op 2013. We hebben al eerder dit jaar bepaalde dingen aangekaart en die zullen zeker op tafel komen Als alles bij het oude blijft moeten we onze plannen in vraag durven stellen..." aldus Snijers.
Na de eerste dag was Mathias Viaene de vierde Belg in de top 10. Na een lekke band op Krombeke viel de Tsubo-zaakvoerder terug naar de 15de plaats... Viaene begon toen aan een indrukwekkende remonte, hij voelde zich snel thuis in de NCRS Peugeot 207 S2000 en kwam op 2 proeven van het einde terug naar de 10de plaats. In de voorlaatste proef ging Viaene nog over Aigner en Langenakens en door de opgave van Verschueren in de allerlaatste proef kwam Viaene nog op een zevende plaats voor team- en merkgenoot Langenakens.
De top 10 werd afgesloten door de Subaru Impreza R4 van Andreas Aigner en de Skoda Fabia van Antonin Tlustak. Bob Colsoul viel als elfde net buiten de top 10 maar won wel de groep N. Na de openingsdag moest Bob nog de duimen leggen voor De Cecco en Princen. Maar op zaterdagochtend gingen zowel De Cecco en Princen op de eerste proef zwaar van de baan... en kon Colsoul controleren. In het kampioenschap doet Colsoul ook een goede zaak want hij komt door deze zege heel dicht bij Patrick Snijers.
In de groep N (klasse 3) leek Bert Coene op weg naar een tweede plaats, maar in de voorlaatste proef gaf Coene op en kwam Barbier nog tweede. Barbier verloor op vrijdag nog een pak tijd na tal van lekke banden, maar werd uiteindelijk nog beloond met deze tweede plaats. De Nederlander Moree sloot de top 3 in groep N af. Mathias Boon en Dominique Bruyneel maakten gebruik van Super Rally en konden op zaterdag nog enkele knappe tijden noteren... Zonder hun opgave op vrijdag kon de klasse 3 heel wat spannender geweest zijn.
In de Citroen Racing Trophy werd de regelmaat van Melissa Debackere beloond. De Werikse kon het tempo van de internationale DS3 piloten niet volgen, maar dat was ook niet nodig... Er werden snel brokken gemaakt in de Citroen Racing Trophy en Melissa kon, mede dankzij enkele lekke banden bij de concurrentie, stelselmatig opklimmen in het klassement... Ze was de snelste DS3, maar reed buiten de Trophy...De trophy werd gewonnen door Riedemann. In de R3-klasse werd de DS3 van Debackere wel geklopt door de Honda van Martin Kangur. (verslag Citroen Racing Trophy)
In de GEKO/Accent tent was er met de overwinning van Melissa, de mooie plaatsen van Viaene en Langenakens en de mooie tijden van Bruyneel zeker al reden voor een deftig feestje. Maar wat Davy Vanneste deed in de Citroen C2 R2 Max was zeker ook een opsteker voor NCRS, Vanneste won de R2 klasse met amper 25 seconden achterstand op de snellere DS3 van Debackere! Maar omdat Vanneste, net zoals Debackere, buiten de Trophy reed ging de zege bij de C2's naar Polle Geussensn. In de Ford Fiesta Sporting Trophy was de zege voor Xavier Baugnet, hij domineerde zowat de ganse wedstrijd en won met een halve minuut voorsprong op Thibault Radoux. Deze laatste won ook de BFO Award tijdens de GEKO Ypres Rally, thuisrijder Priem werd derde in de Fiesta Trophy.
In de Historic wedstrijden was het ook bijzonder spannend. De FIA wedstrijd leek te worden gewonnen door Paul Lietaer. De snor kon in de laaste ronde echter de Porsche van Bernard Munster niet meer achter zich houden en zag de BMA zaakvoerder winnen met... 6 seconden voorsprong op de snor. Didier Vanwijnsberghe vervolledigde het podium in de FIA wedstrijd. Bij de nationale historics verloor Glenn Janssens een pak tijd door een lekke band, de zakenman maakte een uiterst indrukwekkende remonte maar dit kon Wim Decock (G&V Porsche 911) niet van de zege houden. Dirk Deveux moest in de slot-ronde nog Janssens laten voorbij gaan en werd na Janssens nog knap derde.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium