19-06-2012
Peugeot 207 S2000 sterk vertegenwoordigd aan de start van de Geko Ypres Rally
Na vijf jaar onafgebroken aanwezig te zijn geweest in de IRC beleeft het Team Peugeot België-Luxemburg een overgangsjaar en zetten ze in de Geko Ypres Rally geen officiële wagen in. Toch zijn er heel wat rijders die zich aan het stuur van een 207 S2000 in de kijker willen rijden. Sommigen onder hen zelfs met heel hoge ambities.
Ere wie ere toekomt. Freddy Loix, zevenvoudig winnaar in Ieper, stelt opnieuw zijn vertrouwen in Peugeot. Met de bedoeling een achtste zege te veroveren. “Ik rijd ontzettend graag in Ieper, want het parcours is tegelijk heel technisch en heel snel”, glimlacht Freddy. “Het doet me ook heel veel plezier om nog eens aan de start
te komen van een rally die ik helemaal onder de knie heb. Een groot verschil met het Frans kampioenschap, waar ik dit seizoen elke rally voor het eerst afwerk en het moet opnemen tegen rijders die de wedstrijden kennen als hun broekzak.”
BFO, de partner van Loix, verkoos inderdaad om zich in 2012 toe te leggen op een Frans programma. Toch wilden ze absoluut van de partij zijn in Ieper, waar Loix beschikt over een 207 S2000 in de BFO-kleuren, uit de ateliers van 2C Compétition. “In 2008 wist ik voor de eerste keer met een 207 S2000 te winnen in Ieper”, vervolgt Freddy. “Sindsdien is de wagen heel wat geëvolueerd. De motor is nu een completer geheel geworden. Minder scherp, meer body op elk toerental. Een waar plezier!” Toch zal het tegenover de fabrieksrijders geen makkelijke opdracht worden. “Ik zal in Ieper voor de eerste keer het bredere wielspoor gebruiken, wat betekent dat ik hard zal mogen werken om de afstellingen aan het terrein aan te passen. De wegligging van de 207 S2000 is echter perfect uitgebalanceerd. De Peugeot is heel makkelijk te besturen. Dat is zeker een voordeel”, besluit Freddy.
Ook andere Belgen stellen hun vertrouwen in de 207 S2000. Bij hen ook Jonas Langenakens. “Ik had de Sezoensrally als voorbereiding willen afwerken, maar na een paar chronoritten zat mijn rally er al op”, legt de Belgische kampioen Groep N uit. “Budget voor verdere testen is er niet, voor de start kan ik enkel nog wat rijden tijdens de shakedown. Ik zal de wagen dus pas in de wedstrijd terdege leren kennen. Mijn ambitie? Ik wil nu al met beide handen tekenen voor een plaats bij de eerste tien.”
Ook Mathias Viaene beschikt over een 207 S2000 van het NCRS-team. Hij koestert gelijkaardige ambities als zijn teamgenoot, die hij dan ook bij zijn directe tegenstanders rekent. “Ik wil ook bij de eerste tien finishen, ja. Daarvoor zal ik misschien Jonas moeten kloppen, maar het wordt een strijd onder vrienden.” Veel ervaring met een S2000 heeft Viaene evenmin. “Om de wagen wat te leren kennen startte ik recent met de Peugeot in de Rally van Wervik… en wist ik er meteen ook te winnen! In de loop der jaren ben ik met heel wat wagens in actie gekomen, zowel in rally als op circuit. Vandaar dat het me relatief weinig moeite kostte om me aan te
passen aan de Peugeot. Ieper blijft echter uniek, zeker met een S2000. Om de motor hoog in de toeren te houden, is het handig als je de bochten diep kan afsnijden. Maar dan moet de afstelling van de wagen dat wel toelaten. Verder is het ook nodig heel laat te remmen. Dat maakt dat je nota’s heel scherp moeten zijn, maar ook dat de corijder over een perfecte timing moet beschikken. Dus zowel de rijder als de corijder of de mecaniciens, iedereen moet een goede prestatie afleveren.”
Niet alleen Belgen komen in actie met een Peugeot 207 S2000. Ze zullen het onder andere moeten opnemen tegen enkele van de grootste jonge talenten van de internationale rallywereld, zoals de Fransman Mathieu Arzeno (24). “Renaud Jamoul, mijn corijder, is Belg. Vorig jaar waren we als toeschouwer in Ieper aanwezig. Ik was aangenaam verrast door de sfeer… en de wegen. Ik heb één keer deelgenomen aan de Condrozrally. Ik weet dus dat het Belgische asfalt heel glad kan zijn. Samen met het team van Saintéloc werken we dit jaar vier IRC-manches af aan het stuur van een 207 S200. Ik ben heel blij dat Ieper ook op het programma staat. Het wordt geen makkelijke uitdaging. Geen sprake van dat ik zal proberen het tempo van Loix te volgen. In de loop van de rally wat dichter bij zijn tijden komen, dat is de bedoeling. En ik zal ook heel blij zijn als we niet lek rijden of in een gracht belanden. Als alles zonder problemen verloopt, zouden we wel bij de eerste vijf kunnen finishen.”
Florian Gonon komt aan de start met een andere 207 Super 2000 van Sainteloc, maar stelt zich heel wat voorzichtiger op. “Ik ben een privé-rijder. Ik rijd Ieper al voor de derde keer, want mijn belangrijkste sponsor, Anny Spiers, is Belgisch. Dit is een rally met een heel typisch parcours. Totaal anders dan mijn Zwitserse bergen, dat in elk geval! De Peugeot ken ik niet zo goed. Recent heb ik er in eigen land wat mee gereden, maar niet meer dan 100 kilometer. Hoe dan ook: ik rijd graag in Ieper. Voor het parcours uiteraard, maar ook voor de sfeer. Een hele stad die een hele week in het teken van de rallysport staat, schitterend is dat.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Mathias Viaene , Jonas Langenakens , Freddy Loix