09-06-2012
Mathias Viaene wint GEKO Rally van Wervik
Al na de eerste ronde was het duidelijk dat Freddy Loix de te kloppen man was in Wervik... Maar Loix reed buiten competitie, na iedere proef kreeg de 207 Super 2000 van 2C Competition de mogelijkheid tot service. Achter Loix was Paul Lietaer de uitgesproken favoriet.
Lietaer hoefde al geen schrik te hebben van Dominique Bruyneel, enkele dagen voor de start koos Bruyneel voor een Subaru N15 groep N ipv de aangekondigde Subaru WRC S10. Geert Beauprez was het best gewapend om het Lietaer lastig te maken, maar de Buze keek na één van de vijf rondes reeds aan op een achterstand van 21 seconden op Lietaer. Beauprez moest echter meer in de achteruitkijkspiegel kijken, Mathias Viaene kwam in Wervik de Accent-Peugeot 207 Super 2000 testen voor Ieper en bewees meteen ook snel te zijn...
Viaene kon de ganse wedstrijd in het spoor van Beauprez blijven. Echter toen Beauprez op de 11de proef wat tijd verloor ging Viaene naar de tweede plaats, Beauprez gaf de volgende proef op en Viaene leek zeker van zijn tweede stek. In de voorlaatste proef kreeg Lietaer met technische problemen te kampen en zag Viaene zijn kans om 37 jaar na zijn vader de rally van Wervik te winnen....
Claudie Tanghe kon profiteren van het droge parcours om zijn krachtige BMW Compact op de tweede podiumplaats te parkeren en historic winnaar Glenn Janssens zette de Porsche 911 op de laatste podiumtrede. In die Historic wedstrijd was Stefaan Stouf in de openingsfaze de snelste. Maar een sortie zorgde niet alleen voor de opgave, ook de deelname in Ieper kan mogelijks in gevaar komen. "De shakedown zullen we bijna zeker moeten overslaan," vertelde copiloot Joris Erard ons.
Voormalig RACB Criterium kampioen Jean-Luc Berleur reed in de thuiswedstrijd van zijn co Kurt Declerck naar een mooie 4de stek met 1 seconde voorsprong op de moderne EVO X van Bert Coene. Na de eerste ronde waren Pyck en Prinzie de snelste Lancers, Pyck gaf in de tweede ronde op met een kapotte motor en Prinzie brak eerst een cardan en reed toen verschillende malen lek en verloor het zicht op een mooi resultaat.
De strijd om de zege in F2 was bijzonder hard. Na 2/3 van de koers stonden Davy Vanneste, Steven Dolfen en Koen Lauwaert binnen de 15 seconden. Steven Dolfen reed een heel sterk slotoffensief en was overtuigend de winnaar in F2. "De eerste ronde zocht ik nog wat vertrouwen, maar de wagen is perfect heropgebouwd na de crash op de Monteberg! Ik ben bijzonder tevreden en wil deze zege ook opdragen aan de mensen van Alltec Seys, chapeau voor hun prachtige werk!" aldus een heel enthousiaste Steven Dolfen die ook 6de algemeen werd in zijn thuiswedstrijd.
De top 10 werd verder afgesloten door de Lancer van Vincent Vermeeren (winnaar divisie 1-2), de Trans Europe van Yves Bruneel, de Clio van Lauwaert en ten slotte de Historic Porsche van Tim Van Parijs. De fransman Paul Chieusse kon zich nooit mengen in de strijd vooraan en moest iets na halverwege koers opgeven na problemen met de oliedruk in de ex-fabrieks Peugeot 307 WRC. Ook de ex-Debackere Toyota Corolla WRC moest de strijd staken met mechanische problemen, Bouvaert was wel vierde voor zijn opgave...
Zoals u uit de algemene uitslag reeds kon afleiden won Janssens de Historic voor Yves Bruneel. Al was de strijd voor deze tweede stek bijzonder spannend. Geert Vandoorne was ook lange tijd in strijd voor deze 2de plaats maar door een sortie op de onverhard strook verloor Vandoorne meer dan 8 minuten... De strijd ging door tussen Bruneel en Van Parijs en aan de finish had Bruneel amper 1 seconde voorsprong op Van Parijs. De top 5 werd afgesloten door de Porsches van Decock en Deveux. Bart Maes had gedurende de ganse wedstrijd motorproblemen in de Ford Escort en kon zich nooit ten volle meten met de top, hij viel net buiten de top 5.
In divisie 1-2 won Vincent Vermeeren overtuigend met meer dan 1 minuut voorsprong op T'Joens en meer dan 2 minuten op de Clio van Renier.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Mathias Viaene , Rally van Wervik