24-05-2012
ORC Rally Complete voorbeschouwing
Komend weekend trekt het VAS rallygebeuren naar het grensgebied tussen West- en Oostvlaanderen voor de ORC Rally. De ORC Rally is altijd al een buitenbeentje geweest op de rally-kalender, Zo is deze wedstrijd nog steeds de enige vlaamse wedstrijd waar de toeschouwers niet hoeven te betalen. Vanaf dit jaar gaat men nog eens stap verder en zal op zaterdagavond een showetappe worden gereden.
Deelnemers.
De inschrijvingen voor de ORC liepen als een trein, iedereen dacht dat er opnieuw deelnemers gingen moeten geweigerd worden, maar uiteindelijk kwamen er uitzonderlijk veel forfaits zodat inschrijven en deelnemen nog heel lang mogelijk was...
Melissa Debackere won vorig jaar nog deze wedstrijd met de Subaru WRC S12, dit jaar kiest Melissa om kilometers te maken met de Citroen DS3 en laat ze de favorieten rol aan Paul Lietaer (Subaru WRC S6). Maar natuurlijk weet je nooit wat de Nederlander Jeroen Swaanen zal doen bij zijn debuut met de NCRS Ford Focus. Swaanen komt in de ORC in de eerste plaats de Focus testen met het oog op het Nederlands kampioenschap, maar een goed resultaat zou welgekomen zijn in de thuisrally van NCRS. Andere WRC's zijn in handen van Wim Soenens (Subaru Impreza WRC S9), Bert Cornelis (Subaru Impreza S5) en de wederoptredende Philip Eggermont (Subaru Impreza S5). Ook Ruben Maes werd met een NCRS Subaru WRC aan de start verwacht, maar de Porsche-dealer koos uiteindelijk om met de Historic Porsche te gaan rijden.
Maar naast deze minder krachtige WRC's zal moeten rekening gehouden met de snelle GT's van Tim Van Parijs of Chris Debyser, de BMW's van thuisrijders Braeckevelt en Cokelare of die van Lorenzo Bossu en Erik Vleminckx en natuurlijk een waslijst Evo’s met ondermeer Bert Coene, Filip Barbier, Kurt Rigole, Koen Beyne, Filip Pyck, Jimmy Taveirne en FIRC rijder Andy Rowe of ook de Impreza's van Vancampenhout en T'joens en de Peugeot Super 2000 van gentlemendriver Cracco;
Ook in de F2 (voorwielaangedreven) lijkt het een mooi te worden. De krachtige DS3's van Debackere en Vanderschelden zouden de snelste moeten zijn, maar daarnaast zijn er nog de Clio R3's van Lynneel, Depla en Cailliez, de C2's van Jeroen Catelin en Polle Geussens (Max), de Fiesta R2's van Jeroen Wydaeghe of Nico Vanherzeele of de Corolla Kit Car van Ronny Hosten.
De ORC Canal Rally is ook dit jaar de openingsmanche van de Flanders Rally Challenge, het steeds populairder wordende kampioenschap voor buitenlandse piloten. Liefst 23 franse, britse en nederlandse teams zijn er weer bij, aangevoerd door de razendsnelle brit Andy Rowe Ook landgenoot Andy Thomson zal zeker een rol van betekenis spelen, terwijl de goedlachse nederlander Eep Borgers veel verwacht van zijn herbouwde Corsa Max.
De Historic delegatie is traditioneel heel ruim vertegenwoordigd met meer dan 60 deelnemers! In de Historic zal het vooral uitkijken zijn naar thuisrijder Didier Vanwijnsberghe (Escort), Stefaan Stouf (Escort) en Vincent Verschueren (Opel Ascona)... Voor de andere ere-plaatsen en het bijhorende spektakel zijn er uiteraard meer dan voldoende kandidaten!
Eerste startnummers (moderne)
1. Paul Lietaer
2 Jeroen Swaanen
3. Bert Cornelis
4. Chris Debyser
5. Kurty Rigole
6. Andy Rowe
7. Bert Coene
8. Philippe Eggermond
9. Melissa Debackere
10. Kurt Braeckevelt
De andere nummers zijn terug te vinden in het programma boekje dat vanaf zaterdag te koop is.
Parcours & timing.
De rally start op zaterdagavond reeds met een show-proef op het industriepark D’Hooie in Wielsbeke op zaterdagavond. In deze rondkoers wordt het spektakelpunt het terrein van stortbeton Declercq de absolute publiekstrekker. Belangrijk om weten is dat de toegang tot het terrein van Declercq strikt getimed is tussen 18u en 18u45, op tijd aankomen is dus de boodschap.
De Historics starten er in omgekeerde volgorde, gevolgd door de moderne wagens, eveneens in omgekeerde volgorde. De snelste wagens komen dus als laatste voorbij. Tijdens de rondkoers kan de publiekszone trouwens niet verlaten worden, er is echter catering en sanitair voorzien om het comfort van de toeschouwers te garanderen. De tweede publiekszone blijft wel vrij toegankelijk. Voor deze show KP wordt een bijdrage van 5 euro gevraagd, op zondag is de toegang op alle proeven traditioneel gratis, nog steeds een unicum in Vlaanderen. De deelnemers starten er in de klassieke volgorde volgens nummer, de eerste wagen staat om 8u op het podium.
De andere proeven (op zondag) blijven in Hulste, Oostrozebeke en Wielsbeke. De proef van Oostrozebeke is wel totaal gewijzigd ten opzichte van de vorige editie. Op zondag start de eerste wagen rond 8 uur 's morgens en is het eindpodium voorzien omstreeks 19 uur.
Rallycentrum & website.
Het rallycentrum is opnieuw in het centrum van Oostrozebeke, en net als voorgaande jaren is er heel wat randannimatie voorzien. Zo is er een 24 uren race met telegeleide wagens, op zaterdagavond zal een coverband spelen en op zondag is er een demo met Quads en off-road voertuigen van Polaris.
Meer info op de website www.orc-rally.be
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : ORC