29-04-2012
Drie op drie voor Tsjoen Compleet verslag van de wedstrijd
Nadat hij zowel in Haspengouw als in Tielt won, heeft Pieter Tsjoen afgelopen weekend in Jambes zijn derde opeenvolgende zege van het jonge seizoen 2012 genomen. Het was echter Patrick Snijers die na de eerste wedstrijdronde op vrijdag de leider was. Veel was er echter niet verloren, en de twee korte doortochten op de Citadelle zijn ook niet reprensatief voor de rest van de wedstrijd...
Zaterdagochtend zette Pieter Tsjoen meteen orde op zaken. Al was de Belgische kampioen niet goed uitgeslapen..."Ik was vanochtend bijzonder geprikkeld. Het zijn prachtige proeven in deze wedstrijd, maar de organisatie liet het gisteren nog maar eens afweten door de showproef op de Citadel te laten uitlopen tot 1h 's nachts," vertelde Pieter.
Na Pieter Tsjoen werd meteen een kopploeg gevormd met respectievelijk de WRc's van Snijers, Viaene, Langenakens, Lhonnay en Van Loon. Bij de tweede doortocht op de nieuwe proef in Arbre moest Tsjoen voor het eerst op zaterdag de scratch laten. Niet aan Snijers, maar wel aan Mathias Viaene die de Subaru S12 WRC duidelijk goed onder de knie krijgt. "Arbre is onze proef," lachtte copiloot Pieter Vyncke. "Al bij de verkenningen had Matti me gezegd dat deze proef hem goed lag, en inderdaad de Subaru gaat heel goed!"
Iets later verloor Viaene 45 seconden en moest zo de derde stek aan NCRS-teamgenoot Jonas Langenakens laten. Maar Viaene kon zaterdagavond terug als derde het servicepark binnenrijden. Langenakens reed eerst lek en ging toen ook even van de baan en kon na het afwerken van de laatste proef op zaterdagavond het service niet meer bereiken... Op het einde van de eerste dag had Tsjoen reeds een voorsprong van 1 minuut 41 op Snijers en meer dan 2 minuten op Viaene. Langenakens stond ondanks zijn opgave nog in het klassement als vierde voor de mooie Ford Fiesta WRC van Erik Van Loon. De Skoda Octavia WRC van Lhonnay was ondertussen teruggevallen na mechanische problemen.
Op zondag werd er in de top 3 niets meer gewijzigd. Tsjoen bleef de wedstrijd controleren, Snijers volgde op net geen 2 minuten, Viaene op net geen 3 minuten en Van Loon reeds op meer dan 5 minuten... Langenakens was op zondag opnieuw van start gegaan, maar weinig supporters zullen de oranje Focus hebben gezien, op de eerste proef verloor hij een wiel en verdween definitief uit koers.
Eric Bolhaar (Skoda Fabia WRC) streed in de laatste wedstrijddag nog voor de vijfde plaats met de leider in groep N Cedric De Cecco. De strijd werd gewonnen door de Nedrelandse WRC. "Temeer omdat het profiel van de proeven van vandaag niet in ons voordeel is, was het niet de bedoeling om zijn aanval te counteren," aldus De Cecco. Maar op de allerlaatste proef verloor De Cecco nog zijn zesde plaats door een lekke band... Hij verloor anderhalve minuut op de laatste proef en zag zo naast zijn zesde plaats ook de groep N zege verloren gaan. De cecco domineerde het ganse weekend de groep N, hij reed al vanaf zaterdagmorgen aan de leiding in de klasse...
Tim Van Parijs werd dankzij de opgave van De Cecco nog zesde, en Bob Colsoul was met de zevende stek de onverwachtte winnaar in groep N. Al had Bob amper 7 seconden voor op de onfortuinlijke De Cecco. In de GT klasse had Tim van Parijs geen tegenstand, Kenis was niet opgewassen tegen het Porsche geweld, hij werd dertiende en kon maar nipt de BMW van Chris Van Woensel achter zich houden.
Cunnin werd 8ste algemeen en derde in de standaardklasse, terwijl Stephane Lhonnay de top 10 afsloot in zijn WRC debuut. De Octavia kreeg echter vaak met mechanische problemen sukkelen zodat een beter resultaat er niet inzat. De WRC's van Steveny, Bonjean en Bouche verdwenen snel uit wedstrijd. De eerste 2 na een sortie en de Impreza van Bouche na mechanische problemen. Ook de Polo's van Vincent Verschueren en Tuur Vanden Abeele bereikten de finish niet.
Bij de Historic stond geen maat op Glen Janssens. De gele Porsche reed zowat de ganse wedstrijd aan de leiding. Hij won met een mooie voorsprong op de Escort van Clause en de Porsche van Ruben Maes. Deze laatste leek op zaterdagavond nog uitzicht te hebben op een tweede plaats, maar een lekke band gooie roet in het eten van Maes...
Caren Burton was met de Citroen DS3 de snelste voortrekker. Na de vroege opgaves van Auquier (versnellingsbak) en Demaerschalk (benzinepomp) had Burton maar weinig speelkameraden in de DS3 Trophy. Tweede Citroen, en tweede F2 was de C2 R2 Max van Victorien Heuninck. Heuninck won ook de R2 voor de Fabia R2 van Canal.
In de Fiesta Trophy kwamen 15 wagens aan de start van de eerste manche. Op zaterdag leek Arellano op weg naar de Trophy zege, maar op zondag werden de kaarten herverdeeld... Arelano ging van de baan en de zege ging naar thuisrijder Fernémont voor Jordan Scailet en titelverdediger Bob Kellen.
De rijders van het RACB Criterium kregen dit jaar nieuwe proeven voorgeschoteld. Ze gingen niet op vrijdag, maar op zaterdagavond van start. Cools leek op zondag goed op weg naar de zege... Maar na een sortie liet hij de leiding over aan Renkin. Deze laatste kon de wedstrijd makkelijk controleren en werd verdiend winnaar voor de BMW's van Manu Bouts en Franky Boulat. Al kon Bouts op de laatste proef nog profiteren van de lekke band van Boulat om de tweede plaats af te snoepen....
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Pieter Tsjoen , Rallye de Wallonie