26-04-2012
Preview Rallye de Wallonie: Chris Van Woensel
Na twee eendagswedstrijden, wordt de uithouding van de piloten en wagens komend weekend een eerste keer op de proef gesteld in de Rally De Wallonie, de derde manche van het BFO Belgian Rally Championship. De klassieker in Namen is berucht voor zijn snelle parcours en vloeiende bochten. Op dit terrein willen Chris Van Woensel en Justine Demeestere zich opnieuw in de kijker rijden met de Heli BMW 130i.
De Rallye De Wallonie betekent altijd een blij weerzien voor Chris Van Woensel, want het is één van de favoriete rally’s van de bandenhandelaar uit Schriek. “In het verleden heb ik hier altijd mooie resultaten behaald met de algemene overwinning in 2002 met een Subaru Gr N als hoogtepunt. Blijkbaar ligt dit parcours me wel. Het zijn allemaal vlotte en snelle proeven en dat zou ook onze huidige wagen moeten liggen.”
Het parcours onderging dit jaar enkele wijzigingen … “Ik ben heel tevreden met de aanpassingen. Het is altijd leuk om wat verandering te hebben. De nieuwe proef in Arbre stond eind de jaren ’90 ook al eens op het menu en is zeer snel. Maar ook moeilijk door de vele topjes en lichte bochten. Er zitten slechts een tweetal echte richtingsveranderingen in. Tel daar ook nog de show-kp in Malonne bij en de zenuwachtige openingsproeven op de Citadelle, waar een foutje vlug gemaakt is en het is best mogelijk dat we zaterdagmorgen voorin reeds na de eerste regroup een afscheiding zien.”
Om de concurrentie verder bij te benen, werd de Heli BMW na de TAC Rally van een nieuwe motor en achterophanging voorzien. “Het is ongelooflijk… Charlie Schmid van Heli Racing heeft de voorbije dagen wellicht dag en nacht aan de wagen gewerkt. Het is altijd plezant om samen te werken met mensen die zich voor 200% inzetten. Vanaf de Rallye De Wallonie kunnen we rekenen op een nieuwe M3 motor. Deze krachtbron zou over een kleine 100 PK meer moeten beschikken dan onze vorige motor. Getest hebben we nog niet, want de motor wordt pas donderdagmorgen afgesteld op de testbank. Het is daarom mogelijk dat we na de eerste proeven nog wat zullen moeten bijregelen, maar ik heb er vertrouwen in. Om deze extra Pk’s aan de grond te krijgen, werd ook de achterophanging aangepakt. De gewone rubbers zijn nu vervangen door Uniballs, waardoor we nu over een complete Gr A ophanging beschikken.”
Ook Justine Demeestere, de copilote, krijgt nog een woordje lof … “Ondanks haar beperkte ervaring deed Justine het heel goed in Haspengouw. Ik merk iedere wedstrijd beterschap en na de TAC Rally heeft ze mijn notasysteem al goed onder de knie, wat niet zo evident is.”
Met welke ambitie vertrekt Chris Van Woensel straks op de Citadelle? “Dat is moeilijk te zeggen, want er staan toch heel wat topwagens aan de start. Bovendien zal ook de nieuwe motor wat aanpassing vragen. In de eerste plaats vormt de Porsche GT3 van Tim Van Parijs een mooi referentiepunt, want ik denk dat de Heli BMW op papier nu gelijkwaardig is met de Nissan. Een wagen waarmee ik de Porsches kon bekampen. Algemeen hoop ik op een top 15 en als het even kan een top 10. Maar veel zal afhangen van de weersomstandigheden en het steekspel met de bandenkeuzes.”
Chris Van Woensel en Justine Demeestere vertrekken vrijdagavond met het startnummer 25 op de deuren.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Chris Van Woensel