24-04-2012
Rallye de Wallonie Complete voorbeschouwing
De Rallye de Wallonie is een klassieker op de kalender van het BFO-BRC, ook de 29ste editie biedt redenen genoeg voor een weekendje aan de Maas door te brengen. Naaste de Belgische en Nederlandse toppers komen in Namen zowel de Citroën Racing Trophy Belux en de Ford Fiesta Sporting Trophy 2012 voor het eerst op Belgische wegen.
Deelnemers.
Meer dan 180 teams zijn ingeschreven, maar voor de overwinning gaan de meeste ogen naar Pieter Tsjoen. De huidig Belgische kampioen kan volgend weekend voor de achtste keer de rally winnen. De belangrijkste tegenstrever van de zevenvoudige Belgische kampioen is nog steeds Patrick Snijers, in 1984 de eerste winnaar van deze wedstrijd. Maar uitgaande van wat we in Tielt zagen is de vraag of zijn Mini JCW WRC 1.6 turbo krachtig en snel genoeg is om op de Waalse wegen te concurreren met de dominante WRC van de vorige generatie : de Citroën C4 WRC? Andere kandidaten zijn de WRC's van Mathias Viaene (Subaru WRC S12), Jonas Langenakens (Ford Focus WRC) en streekgenoot David Bonjean (Peugeot 307 WRC). Maar er is ook de rally-comeback van de Nationale kampioen van 15 jaar geleden, Phillipe Steveny, die net zoals Tsjoen een Citroen C4 WRC ging huren. De vraag is of Steveny gezien zijn groot aanpassingsvermogen reeds van in het begin zal kunnen schitteren?
Outsiders zijn zeker de Subaru WRC S5 van Xavier Bouche, de Skoda Octavia WRC van Stephane Lhonnay en de Nederlandse WRC's. Zo laat Erik Van Loon een Ford Fiesta WRC (ex-Latvala) debuteren op de Belgische wegen. Veder komen ook Erik Bolhaar (Skoda Fabia WRC) en Edwin Schilt (Subaru WRC S14) punten zoeken voor het Nederlands kampioenschap. De Godrive VW Polo's (Verschueren - Vanden Abeele) hebben in de eerste manches reeds duidelijk bewezen snel en betrouwbaar te zijn, dus ook in de Wallonie mogen we deze wel vooraan verwachten. Het zelfde verhaal voor de Porsche GT3, die door de hoge topsnelheid en betrouwbaarheid niet kansloos is voor een top 5, dan denken we vooral aan Tim Van Parijs of Francis Lejeune en Henri Schmelcher of misschien wel de BMW 1 van Chris Van Woenel.
Minstens 6 wagens maken kans op de klassewinst in groep N, de Subaru van Collard mag het opnemen tegen de Lancers van Bob Colsoul, Marc Streel, Cédric De Cecco, Anthony Martin en Eric Cunin. Al zullen deze groep N Lancers eerst moeten af rekenen met de Nederlander Piet Van Hoof (een krachtige Evo4 ingeschreven in Gr.E) en Arjen de Koning (Evo7 Gr.A). zonder evenwel de beste Gr.N-teams te vergeten !
Namen is ook het strijdtoneel van de eerste Belgische manche voor de merkencups. Bij de Citroëns DS3 verwachten we alvast een explosieve strijd tussen Caren Burton, Raphaël Auquier en Kevin Demaerschalk! Uiteraard kan ook het gevecht tussen C2R2’s van Heuninck, Foxius, Dilley en Collignon interessant zijn om volgen, net zoals dat tussen de 15 deelnemers aan de Ford Fiesta Sporting Trophy. In die Trophy zullen wellicht Kellen, Arellano, Dedouaire, Scaillet, Radoux, Fernémont maar ook... Xavier Baugnet een hoofdrol spelen in de strijd om de kroon van het blauwe ovaal. Laat ons echter ook de voortrekkers van Nicolas Damsin (debuut met de Renault Clio R3), Van Bellingen (Renault Clio R3), Canal Robles (Skoda Fabia R2) en Boesmans (Citroën C2 R2 – buiten de challenge) toevoegen aan deze groep.
Historics.
Met 27 deelnemers mogen van een groot succes spreken in de historic wedstrijd. Dat peloton wordt aangevoerd door de Porsche’s van Ruben Maes en Glenn Janssens, de Ford Escort Gr.4 van Arnaud Clause, de Ford Sierra Cosworth van Gunther Monnens en…Debyser, Deveux en consoorten met snelle Escorts.
Critérium.
Naast de 122 deelnemers voor het Belgisch rally kampioenschap, zijn er ook nog 62 teams ingeschreven voor het Criterium. Naast twee proeven op zaterdagavond, werken zij hun derde manche van het kampioenschap voor het eerst grotendeels af op zondag. Hoewel hij stevig de tussenstand aanvoert kan de jonge Jordan
Remilly wellicht niet strijden voor een thuiszege. Met zijn Peugeot 206 is hij immers onvoldoende gewapend om het op te nemen tegen de krachtigere Mitsubishi’s van Kris Cools (Evo10, winnaar van de TAC-rally) en die andere streekpiloot Alain Renkin (Evo9, 2de in Tielt en gemotiveerd om zijn tegenslagen van de twee vorige
edities te vergeten) of de BMW’s van Greg Sacré (die nadat hij tijdens de rally van de Ardennen de “0” wagen bestuurde, nu terugkeert in competitie) Franky Boulat en ex-winnaar Manu Bouts, zonder de Ford Escort van Olivier Docquier (die hier zowel vorig jaar als in 2010 reeds flirtte met succes), de Renault Clio RS van Laurent
Léonard (winnaar in 2010), Markus Meyer (de winnaar van de BFO-Award in Tielt, die zijn Toyota Yaris evenwel ruilt voor een Renault Clio R3) en… zonder nog een tiental anderen te vergeten zoals Vermeulen, T'Joens, Verstaen, Lannoo, Servais, Bragard of Dehaye...
Parcours - Timing
Het parcours en de timing ondergingen enkele belangrijke wijzigingen. Zo zijn er op vrijdagavond reeds 2 passages op de Citadelle. En er is een speciale prijs voor de beste chrono!
Zaterdag staan er dan op een vernieuwd parkoers 3 ronden van 4 kp’s op het programma. En… de nieuwe proef van Arbre wordt nu reeds aanzien als de nieuwe scherprechter van deze rally. De criteriumdeelnemers beginnen pas zaterdagavond aan hun wedstrijd tijdens laatste twee proeven van die dag. Zondag werken zij net zoals hun nationale collega’s twee ronden van 4 kp’s af. Door die wijziging zullen dus ook zij enkele nieuwe proeven (Naninne en Vedrin) kunnen rijden, die voorheen niet op hun programma stonden.
Timing BFO-BRC - Timing Criterium
Rallycentrum - Website
Het rallycentrum is gelegen in het centrum van Jambes op en rond de Place de Wallonie. Meer info over de wedstrijd via automobileclubnamur.be. Wil je de wedstrijd live volgen op de radio, dan kan je tijdens het weekend in de regio Namen luisteren naar Must FM via 87.6FM.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie