10-04-2012
TAC Belgian ConXion Historic Championshop Vijfde recordzege voor Vanwijnsberghe!
Didier Vanwijnsberghe heeft afgelopen zaterdag zijn zegerecord in Tielt opnieuw verbeterd met een vijfde overwinning in de TAC Rally. In tegenstelling tot vorig jaar moest de autohandelaar tot het uiterste om Gunther Monnens achter zich te houden. Uiteindelijk besliste een technisch euvel over winst en verlies.
De tweede manche van het Belgian ConXion Historic Rally Championship ging van start in moeilijke omstandigheden. In de nacht van vrijdag op zaterdag was er heel wat regen gevallen en ’s morgens voorspelden donkere wolken boven Tielt weinig goeds. Na de droge verkenningen was het gokken naar de staat van het parcours en de goede bandenkeuze. Het verraderlijk gladde parcours was een bondgenoot van Gunther Monnens (Mies Ford Sierra Cosworth). In zijn gekende spectaculaire stijl sloot de piloot uit Bocholt de eerste ronde als leider af met 13 seconden voorsprong op topfavoriet Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort MK2 BDA). Jochen Claerhout (Porsche 911) was een verrassende derde op 20 seconden.
Dit trio zou zich even later na een stevige regenbui van de rest afscheiden en onderling uitmaken wie met de zege aan de haal ging. De koplopers drukten nu het gaspedaal diep in, waarbij Vanwijnsberghe de kloof na de tweede lus wist te verkleinen tot 2 seconden. Kortrijkzaan Jochen Claerhout moest op het opdrogende parcours de wet van de meeste PK’s ondergaan, maar met 31 seconden achterstand op leider Monnens was er nog niets gebeurd. Helaas was Claerhout ook snel op verbinding, want hij werd geflitst voor overdreven snelheid op verbinding en uit de wedstrijd genomen.
Voor Monnens en Vanwijnsberghe was het ondertussen hard tegen onzacht. Beide kemphanen gaven elkaar geen seconde cadeau en iedereen maakte zich op voor een secondethriller tot aan de eindmeet. Helaas werd deze prachtige strijd verstoord door pech bij leider Monnens … “Op Kp 12, de Oosthoek, is er een boutje in de versnellingsbak losgekomen. Daardoor zat de bak vast in 3de versnelling en verliezen een kleine minuut op Didier. Jammer we waren rap gestart en het ging heel goed. Nu zullen we ons moeten beperken tot de 2de plaats,” aldus Gunther Monnens net voor de start van de slotlus.
Vanwijnsberghe werd zo de nieuwe leider in de wedstrijd. Een positie die hij in de resterende proeven niet meer in gevaar bracht. “Spijtig van de pech van Gunther. We hebben de eerste drie boucles echt moeten koersen. Ik was zelfs niet zeker dat we hem zouden kunnen kloppen,” vertelt de Waregemse autohandelaar na afloop. “In de slotronde heb ik het voetje gelicht, want onze voorsprong was ruim genoeg om op safe de overwinning te pakken.” Op een volgende BK zege van Didier Vanwijnsberghe wordt het nog even wachten. “Eind mei rij ik de regionale ORC Canal Rally in voorbereiding op de Ypres Historic Rally. Na Ieper volgen nog de Historic Omloop Van Vlaanderen en de Rallye du Var in Zuid-Frankrijk.”
‘Als twee honden vechten om een been, loop de derde ermee heen!’ luidt een oud Vlaams spreekwoord. Afgelopen zaterdag was dit het geval voor Dirk Deveux, Chris Debyser en Ruben Maes.
Nadat Jochen Claerhout uit de wedstrijd werd genomen, ging het duel om de derde plaats tussen Chris Debyser (FiXion Escort Mk2) en Dirk Deveux (Escort MK2). Debyser, als zaakvoerder van het IT-bedrijf ConXion één van de sterkhouders achter het BRC Historic, nam de betere start, maar iets voorbij halfweg kwam Deveux langszij. De winnaar van de Rally van Haspengouw kreeg even later 10 seconden straftijd aan de broek voor een jumpstart, waarvan Debyser profiteerde om terug de bovenhand te nemen. Beide piloten gingen met het mes tussen de tanden de slotronde in en dat zorgde op de voorlaatste proef nog voor een verrassende wending met een sortie van Chris Debyser. “Ik wilde absoluut Dirk nog remonteren en derde worden. Maar op de Poelberg heb ik een remzone gemist en zijn we even het decor ingegaan. Hierdoor stond ons spoor vooraan helemaal open en verloren we heel wat tijd.”
Dubbel jammer voor de piloot uit Kachtem, want Deveux haalde zelfs het einde van de voorlaatste proef niet. “Het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar wellicht heeft de koppeling begeven. Het was zeker een probleem met de aandrijving. De pechduivel heeft ons blijkbaar nog niet volledig verlaten. Maar één ding staat vast. Als we van pech gespaard blijven, zitten we steeds mee voorin,” besluit een ontgoochelde Dirk Deveux.
Ruben Maes (Porsche 911), inmiddels verlost van een fel opzittende Yves Bruneel die de imposante Transeurope met een defecte steekas aan de kant zette, kreeg zo in extremis nog de derde plaats in het vizier. De Porsche concessionaris uit Ingelmunster gaf het volle pond en hield Debyser met 6 seconden van het podium. “Derde en eerste Porsche,” concludeerde Ruben Maes na afloop. “Het was een moeilijke aanvangsfase, want we kwamen wat power tekort t.o.v. de concurrentie. Voor mij mocht zeker nog wat meer regenen. Maar ik ben tevreden over onze prestatie.”
Geert Vandoorne (Escort MK1), één van de favorieten voor de Belgische titel, hield gemengde gevoelens over aan zijn vijfde plaats. “Deze morgen maakte ik een slechte start in de regen. Ik maakte enkele foutjes en vond ik moeilijk het goeie ritme. Eens het parcours opdroogde kwam ik steeds beter op dreef en uiteindelijk doen we met onze remonte nog een goeie zaak in het kampioenschap.”
Wim Decock (G & V Porsche 911) was een tevreden zesde, al zat er voor de banketbakker uit Waregem misschien net iets meer in. “De wagen was goed en de samenwerking met copiloot Kurt verloopt steeds beter. Alleen waren mijn tijden vandaag erg onregelmatig. Soms zaten we tussen de toppers en de volgende kp liet ik dan weer heel wat seconden liggen…”
Op de zevende plaats vonden we Harri Rovanperä. De voormalige officiële WK piloot was nooit in de running voor een podiumplaats, maar in zijn eerste kennismaking met het gladde Tieltse asfalt was hij wel steeds present in de top 10. “Het begin was erg moeilijk in de regen. Dit is geen gemakkelijke rally en ik heb rustig de tijd genomen om de wagen te ontdekken. Later ging het beter op het droge wegdek. Ik ging steeds later remmen en mijn tijden verbeterden stelselmatig. Dit is zeker niet het maximum haalbare resultaat, maar daarvoor zou ik meer moeten rijden met de wagen. Maar het belangrijkste is dat we de wagen zonder schrammetje aan Stephen en zijn SMS Team kunnen terugbezorgen en ikzelf heb genoten van onze deelname.” Misschien zien we de Fin in de toekomst nog terug in ons land, maar Ieper wordt het zeker niet.
De top 10 werd verder vervolledigd door de Porsches van Johan Dekens, Patrick Mylleville en Christophe Kerckhove. De garagehouder uit Hasselt maakte in zijn 2de deelname in Tielt heel wat progressie en dankzij een 8ste plaats is hij de nieuwe leider in de tussenstand van het BRC Historic. Voor Mylleville was uitrijden al een overwinning op zich, zeker omdat hij zijn wagen nog moest ontdekken op een nat wegdek. Christophe Kerckhove was minder gelukkig over zijn resultaat. Om het mindere vermogen van zijn motor te compenseren ging hij iets te veel risico’s nemen met een kleine sortie als gevolg. Christophe hoopt nu op een nieuwe motor en versnellingsbak om in de Wallonie voor een beter resultaat te kunnen strijden.
Glenn Janssens (Porsche 911) heeft eveneens iets recht te zetten in Jambes. Na een sterk begin stak de piloot uit Lokeren 7 minuten in een gracht vast. Janssens was duidelijk de snelste man van de tweede wedstrijdhelft, maar meer dan een 12de plaats in het spoor van Frank Baert (Opel Manta) zat er niet meer in. Deze laatste beschikte in Tielt voor het eerst over nieuwe motor in, maar 3 minuten straftijd voor het niet correct vasthespen van het HANS-systeem weerhield van een mooie eindklassering. Danny Kerckhof (BMW E21) besloot zijn rallydebuut als 13de ondanks motorstoringen op het einde en ook Danny Vancoillie (Ascona B)kwam zonder uitlaat en een pak minder Pk’s als 14de over het podium gesukkeld. Tom Nemegheer eindigde in zijn thuisrally als 15de.
De volgende manche van het BRC Historic is de Rallye de Wallonie, verreden van 27 tot 29 april.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Didier Vanwijnsberghe