08-03-2012
Op bezoek bij Bert Coene
Enkele weken geleden gingen we nog op bezoek bij Gaby Goudezeune (GoDrive) om meer te weten over het project met de VW Polo's, deze week trokken we naar een gevestigde waarde in de rallysport: Bert Coene. In 'het rallykot' van BCRacing werden we hartelijk ontvangen door Bert en zijn team...
Bert, jullie komen iedere week met het team samen om aan de wagen te werken en de komende wedstrijden te bespreken. Doen jullie alles zelf aan de wagens?
"Wel we hebben een team van een 10-tal vrienden die wekelijks op woensdag hier komen sleutelen aan de wagens. Niet iedereen komt wekelijks, want niet iedereen kan zich niet altijd vrijmaken, maar meestal zijn we met een man of 5. En als er geen werk is aan de wagens... dan drinken we pintjes (lacht). Ik ben indertijd met de Saxo begonnen met 1 serviceman, en zo is dat langzaam gegroeid.
We doen hier quasi alles zelf, alleen de motoren- en versnellingsbak revisie laten we doen bij Vanden Heuvel.
Voor ons is de kameraadschap en de vriendschap zeker even belangrijk als de competitie. Een mooie herinnering is ook de team prijs die we kregen in de tijd van de Fiesta Trophy (zie foto)."
Wat mij opvalt is dat alle wagens (de 2 EVO’s en de BMW) van BCRacing steeds in perfecte staat aan de start van een wedstrijd staan.
"Wel we proberen als amateurteam zo professioneel mogelijk te werken. We vervangen de onderdelen preventief en onze bedoeling is dat er tijdens de wedstrijden niet aan de wagens moet gewerkt worden: remmen worden vooraf vervangen, we starten steeds op nieuwe banden, ... Dit maakt ook dat ik maar zelden met mechanische problemen moet opgeven. De EVO 8 was daar helaas een uitzondering op... Maar met die wagen konden we dan wel de stap zetten van de Fiesta naar een 4x4.
Onze Fiesta hebben we indertijd volledig zelf gebouwd, we kochten een gloednieuwe Ford Fiesta ST en hebben deze volledig gestript en dan als rallywagen terug opgebouwd. Ik herinner me trouwens nog goed dat Johan Caen me zei: Je bent zot om in een merkencup te rijden zonder preparateur! Maar wij hebben hier met Carlos onze eigen professor Gobelijn!
Bij de aankoop van onze EVO X zijn we na een paar tussenstops bij Belgische tuners terecht gekomen bij Jasper Vanden Heuvel en daar werden we ook heel correct geholpen. Jasper vroeg me om niet naar de garage te komen, maar naar een testbasis. Ik kon meteen met de wagen rijden en werd heel vriendelijk en correct behandeld. Ook nu is een revisie gedaan aan de Lancer en ook nu was dit opnieuw heel correct. Na ons zijn ook nog tal van andere Belgen naar Jasper getrokken..."
Je blijft bij uiteindelijk bij de Lancer EVO X groep N, had je niet de ambitie om met een R4 met sequentiële bak te rijden?
"Ja, ik ben met die wagen gaan rijden en dat is een bom! Maar je moet rekenen dat ik met deze versnellingsbak in de TAC, Ieper en de Omloop niet mag starten en dat het om een grote investering gaat. Soms denk ik wel, had ik maar een snellere wagen. Mijn sponsor G&V volgt me daar ook in, bijvoorbeeld na de TBR waar ik slechts weinig moest toegeven op de WRC’s.
Ik ben die R4 gaan testen, even dachten we om een EVO X te verkopen en een R4 te kopen, maar de prijs is me te hoog. Lieven (G&V) was akkoord om de wagen te kopen, maar ikzelf vond het niet verantwoord om dat geld uit te geven. We hebben ook al eens aan een WRC gedacht, maar als je ziet dat er iemand van Prodrive moet zijn om een S9 te laten starten... Dat hoeft voor ons niet! Ikzelf ben ook niet de piloot die in een nieuwe wagen kan stappen en meteen vooraan meestrijden, ik heb wat tijd nodig om me thuis te voelen in een wagen."
Nu we toch over de G&V spreken, hoe lang ben jij reeds verbonden met het merk.
"Wel dat kwam eigenlijk heel toevallig. Vincent Vermeeren vroeg mij op een dag hoeveel het moest kosten om als co mee te gaan in Roeselare. Ik zei een prijs en de dag nadien betaalde hij... Hij vroeg me wel om de Saxo te laten beletteren in de kleuren van een sponsor. Zo kwam G&V éénmalig op de wagen. Ik liet het logo nog enkele wedstrijden staan en na het seizoen trok ik mijn stoute schoenen aan en belde ik naar Lieven, die ik nog niet kende, om te vragen of hij het jaar nadien weer ‘iets’ kon doen. En sindsdien...
G&V is die jaren gegroeid, het team is gegroeid en ook de relatie met G&V is verder gegroeid. Wij doen ook alles zodat onze sponsor in de belangstelling komt. Door bijvoorbeeld de wagen betrouwbaar te maken vallen we minder uit, de wagens zijn steeds mooi gewassen, er is een verzorgde service stand, ... noem maar op."
De laatste jaren duikt G&V vaak ook op andere wagens op.
"Vorig jaar heeft Lieven ook een stunt gedaan in Ieper door in zee te gaan met het GEKO team voor een stand op de Grote Markt. Ja dat was wel uniek, maar nadien vertelde Lieven me dat hij dit niet meer zou doen. De kost was voor hem te groot in vergelijking met de opbrengst. Niet enkel jullie zien dat G&V in de rallysport gelooft, ook van Belgische toppiloten krijgt G&V meer dan eens een aanvraag binnen.
Alle aanvragen voor sponsering in de rallysport bespreekt Lieven eerst met mij. Er zal ook nooit rechtstreekse concurrentie zijn binnen het G&V team. In Historic is er Decock met de Porsche en bij de morderne zijn wij het."
Wat zal 2012 brengen voor het team ?
"Hopelijk eerst wat rust (lacht), ik ben brandweerman en de afgelopen dagen ben ik druk in de weer geweest door de wateroverlast. Nee, we starten ons seizoen in Moorslede en rijden dan een West-Vlaams programma. Nieuw is wel dat ik nu Olivier Ghekiere zal meenemen als co. Lieven vroeg me om Olivier (zijn zoon) mee te nemen en te laten kennis maken met de sport.
Lieven zal zelf in bijna alle West-Vlaamse koersen als nul rijden met de tweede EVO X, de BMW zullen we nog even laten staan. De wagen is te waardevol om als nul te rijden en bovendien is het eenvoudiger om met twee EVO’s aan de start te komen. Werner zal in 2012 een sabat-jaar nemen, hij zag het niet zitten om copiloot te zijn in de nul-wagen, daar zal mijn vrouw Petra afgewisseld met Nico Beernaert de nota’s lezen.
Ja, ik zou graag nog eens proeven van wedstrijden buiten de provincie, maar je moet rekenen dat een proef buiten de provincie al snel 2000 à 3000 Euro extra kost aan overnachting en catering voor het team. Ik wil dan ook G&V geen onnodige extra kosten laten maken, al is er van het service team wel regelmatig nog eens de vraag om in het BK een wedstrijd te rijden..."
Ik hoop ook om in de TAC mijn groep N zege van in de Omloop te kunnen bevestigen met een top 3, ik wil graag de strijd aangaan tegen Colsoul.. België-Nederland (lacht). Zoals ik zei is de wagen niet gewijzigd, maar hij is en blijft zeker betrouwbaar. Een teamlid kreeg ook een opleiding om de electronica nog beter te kunnen begrijpen. In de loop van het jaar zal Jasper ook vanuit Nederland kunnen inloggen op de computer van de wagen tijdens de service op de wedstrijden, zo krijgen we online hulp uit Nederland...
Meer foto's op www.facebook.com/rallylovers.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Bert Coene