28-02-2012
Interview Gert Staepelaere: Wedstrijdleider Classics in Legend Boucles de Spa
Het spektakel van de 54e Legend Boucles de Spa is inmiddels afgelopen, de winnaars zijn gekend ! Opnieuw verschenen meer dan 350 wagens ten tonele, spektaculair of behoedzaam bestuurd door zowel gekende en mythische hoofdrolspelers, als amateurs met het juiste hart. En ondanks het decor dit jaar niet wit kleurde, was het publiek was andermaal (te) massaal aanwezig! De verschillende organisatoren, deelnemers en toeschouwers hebben intussen hun mening rond het evenement de wereld ingestuurd. Maar wat waren de ervaringen en belevenissen aan de andere kant van de toneelgordijnen? Quinten Devreker ging daartoe op privébezoek bij Gert Staepelaere, wedstrijdleider van de categorie “Classics”, en zocht het uit.
Gert, we kennen je uiteraard als zoon van Belgische rallylegende Gilbert Staepelaere, maar we hadden je misschien eerder als piloot dan wel als wedstrijdleider verwacht? "Misschien wel maar ik ben intussen al jaren actief als organisator van de ATM Memorial Gilbert Staepelaere, een orientatierally voor zowel oude als nieuwe voertuigen, en heb in het verleden zowel in Groot-Brittanië als België mee de organisatie bepaald in enkele professionele teams. Toen ik vroeger met mijn vader mee de 3 musketiers (Duez, Snijers, Droogmans) opvolgde tijdens wedstrijden heb ik veel geleerd, en zo ben ik ook tenslotte hier terecht gekomen veronderstel ik. Ik herinner me nog goed de San Remo Rallly van 1990 waar Marc Duez aantrad met Alain Lopes. Ik assisteerde mijn vader toen met de teamleiding. Door dom toeval kwam het team toen in een hachelijke situatie en ik heb die volledig kunnen rechtzetten. Ik denk niet dat Alain dat vergeten is, want hij benoemt me nog steeds “Monsieur ponctuel” als we elkaar tegenkomen (lacht).
Alain Lopes zelf is ook een grote meneer, decennia ervaring, heel geconcentreerd met zijn taak bezig, blijft ten allen tijden rustig, een pietje-precies weliswaar maar correct genoeg om de verantwoordelijkheid over te dragen aan zij die het verdienen. En een gekende rallynaam als Georges van Oosten (wedstrijdleider categorie “Legend”) hoort daar zeker ook bij qua caliber! Het stoot me daarom een beetje tegen de borst dat Alain in de franstalige pers werd afgeschilderd alsof hij enkel goed genoeg is om privé rally’s te organiseren voor de “beau monde”.
Hoe kijk jij terug op de ervaring als wedstrijdleider en het wedstrijdgebeuren? "Ik ben heel tevreden over de taak die ik gekregen en uitgevoerd heb. Ook de samenwerking met verschillende organisationele teams verliep vlot. Zo zijn er een groot aantal mensen die deze wedstrijd mede mogelijk maken, en de taak van ons als wedstrijdleider iets makkelijker en controleerbaarder maken, maar eigenlijk nooit aan bod komen. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Pat van het secretariaat, Didier, Fillip, Eric en Michel (Relatie deelnemers). Zonder de inzet van deze mensen zouden verschillende bulletins, uitslagen, startlijsten en dergelijke in hectische omstandigheden nooit tijdig klaargeraakt zijn. Iemand die zich zowel voor als tijdens de wedstrijd volledig heeft ingezet in het teken van de rallysport en daartoe ook een pluim verdiend is Xavier Schene van RACB. De beslissing om Bruno Thiry uit te sluiten was echt niet makkelijk maar gezien de omstandigheden en de eerlijkheid naar iedereen toe werd een correcte beslissing genomen. Ook iemand als Jean-Paul Malmendir bijvoorbeeld, hoofd van de organisatie veiligheid die instond voor de veiligheid op de proeven heeft mijn inziens prachtig werk geleverd. Dankzij dergelijke organisatie weten wij perfect wat er gebeurde op de proeven, wie er nog in wedstrijd is en wie niet. Hij hield ons allen tijden op de hoogte van de soms tot de verbeelding sprekende omstandigheden op de proeven."
Hoe bedoel je? "Kijk het is geen geheim meer dat het gedrag en aantal van sommige “supporters” het niet alleen verzieken voor de andere (echte) supporters, maar voor de rallysport in het algemeen! Om een voorbeeld te geven: ik ben vrijdagnacht om 3u, toen ik het wedstrijd secretariaat verliet op weg naar mijn wagen aangevallen door 3 stomdronken supporters. Du Jamais vu! Op de proeven zelf waren de situaties soms zo hallucinant dat we de politiediensten hebben moeten inschakelen, en iedereen heeft ondertussen de beelden van het voorval op de Clémentine op youtube gezien om te weten dat de ingreep niet overdreven was. Het voorval in de Condroz vorig jaar zit bovendien ook nog vers in het geheugen. Het (nog steeds) teveel aan alcohol gebruik op de verschillende proeven en het gebrek aan discipline door sommige supporters, zou daartoe op termijn wel eens de dood van de rallysport kunnen betekenen vrees ik."
Een ander probleem dat dit jaar opnieuw voor problemen zorgde bleek het Trippy systeem? "Dat is inderdaad een zeer terechte opmerking, maar ik ben niet van mening dat het systeem op zich de oorzaak is. Waar de oorzaak wel ligt is ons momenteel een raadsel. Tijdens de proeven werden problemen met de zender in de wagen meteen gedetecteerd en door het systeem perfect geregistreerd. De verwerking van al die gegevens is op zich ook een gigantische operatie. Er zijn effectief opnieuw problemen opgedoken dit jaar, gelukkig niet zo erg als vorig jaar, maar de oorzaak of oplossing wordt momenteel duchtig onderzocht."
Wat zijn de mooie momenten die je niet zullen ontgaan? "Het mooiste moment was ongetwijfeld toen ik zaterdagavond in de gietende regen in het wagenpark liep, al die enthousiaste deelnemers zag en plots door mijn oortje de melding kreeg dat Robert Droogmans de derde eindplaats had bemachtigd, na een lekke band op de voorlaatste proef. De drie musketiers hebben mezelf, mijn vader en mijn familie altijd nauw aan het hart gelegen en dat is nog steeds zo. Wetende dat Robert een week voor de wedstrijd mogelijkerwijs zelfs niet zou deelnemen, dankzij Kris Perku van Fun Still Exists in extremis nog aan de start verscheen en dan nu dit resultaat behaald, prachtig! Het was de kroon op de hereniging van de eeuwige drie musketiers Duez-Snijers-Droogmans, met de naam Staepelaere in eenzelfde wedstrijd."
Zou het bij een volgende hereniging dan misschien geen tijd worden voor de 4 musketiers achter het stuur? "Wel....Mja....Je zegt daar al zoiets....(lacht)"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne