25-02-2012
Pieter Tsjoen ook in 2012 de snelste in de Haspengouw Compleet verslag van de wedstrijd
Pieter Tsjoen is en blijft de Schumacher van de Belgische rallysport. Wie dacht dat Snijers, Viaene of Langenakens hem van een zege in de Haspengouw konden houden had het duidelijk mis...
De Mini WRC van Snijers heeft maar een 1600cc motor aan boord, peanuts vergeleken met de 2000 motor in de ex-fabrieks Citroen C4 WRC van Tsjoen. Snijers kon echter de ganse wedstrijd in het spoor van de huidige Belgische kampioen blijven. Het minste foutje of mechanisch probleem kon Tsjoen de zege kosten... Echter het was Snijers die op de allerlaatste proef definitief de duimen moest leggen...Snijers maakte op de allerlaatste proef een foutje wat hem 25 minuten kostte. De Mini JCW WRC stond ongehavend vast, met de wielen in de lucht, op een talud...
"Patrick heeft me toch waar voor mijn geld gegeven. We hebben de ganse dag een stevig tempo moeten rijden en ik heb het mezelf ook moeilijk gemaakt met een paar schuivers. Maar, we doen hier wel een prima zaak voor het kampioenschap," vertelde Pieter Tsjoen na afloop.
Na Tsjoen en Snijers leken de kaarten ook snel verdeeld. Het podium leek vervolledigd te worden met de NCRS Subaru S12 WRC van Viaene, helaas kreeg Viaene af te rekenen met de pechduivel. De versnellingsbak van de S12 zorgde voor een opgave, zo kwam een andere NCRS WRC op de derde plaats, en na het tijdsverlies van Snijers zelfs tweede. Die andere wagen was de Ford Focus WRC van Jonas Langenakens. "Een fantastische wagen die Focus, ik voel me echt goed en op mijn gemak in deze Ford!" vertelde Jonas ons tijdens de service. Hun teamgenoot Geert Beauprez moest op dezelfde proef als Viaene ook opgeven, een wiellager brak aan de Subaru S9 WRC.
De strijd verderop bleef heel spannend, het waren Bob Colsoul, Stephane Lhonnay en Vincent Verschueren die streden om deze positie. Lhonnay op pad met zijn EVO 9 dacht kansloos te zijn tegen de EVO X van Colsoul, maar in het donker kon Lhonnay terugslaan en de groep N zege mee naar huis nemen. Verschueren was in de Godrive VW Polo Super 2000 op de laatste proeven een stuk sneller en kon uiteindelijk mee op het podium. Lhonnay werd vierde met nog 18 seconden voorsprong op Bob Colsoul.
In de moeilijke omstandigheden bewees Van Parijs nog maar eens de Porsche perfecrt meester te zijn. Hij viel net buiten de top 5, maar hield ondermeer de 4x4's van Marc Streel (EVO X - 7de) en Tuur Vanden Abeele (VW Polo - 8ste) achter zich. Chris Van Woensel reed in de Haspengouw niet met zijn Nissan 370, wel met de Heli BMW 1 reeks, een wagen die hij ondanks enkele schuivers heel goed beheerste. Drik Deveux won overtuigend de Historic en sloot ook de top 10 algemeen af.
Geoffrey Vander Schelden eindigde met zijn Citroën DS3 R3T op de 15de plaats, als eerste met een voorwielaandrijver. De 18de plaats ging naar David Kohnen, die een mooi debuut maakte met de Skoda Fabia R2 van Francis Listrez. De twee andere jongeren met een Fabia, Matthias Boon (motor) en Stephan Hermann (van de baan - zie foto-album), moesten vroegtijdig de strijd staken.
In de Historic had Deveux bijna 1 minuut voorsprong op Janssens en 8 minuten op restauranthouder Frank Baert. De Historic top 5 werd na verschillende opgaves komleet gemaakt door Johan Dekens en Chris Debyser deze laatste bleef echter sukkelen met een nukkige Escort. (zie ook volledig verslag Historic)
In het Criterium gingen vooraf de meeste ogen naar de Lancers, maar het was Claude Bal die hier de snelste en vooral de meest regelmatige was. Bal won in de Subaru 'slechts' 2 proeven en had na afloop een voorsprong van 4.5 seconde op merkgenoot Bert Cornelis.Erik Deveux werd derde in de EVO X voor Kris Cools (EVO X) en de Sierra van Xavier Lannoo. In het Criterium noteerden we ook de lekke band van Cools die een pak tijd koste en de opgave van leider Laruelle (remleiding).
Op onze fotopagina een uitgebreid fotoverslag van deze wedstrijd. Wedstrijdverslagen ter publicatie zijn steeds welkom via info@rallylovers.be
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Claude Bal , Pieter Tsjoen