24-02-2012
Voorbeschouwing Historic Haspengouw Rally
Het aftellen is begonnen. Vrijdag gaat het Belgian ConXion Historic Rally Championship 2012 van start. De 15de editie van de Rally van Haspengouw in het Vlaams-Brabantse Landen heeft de eer de debatten te openen. Hoewel er nog enkele piloten pas vanaf de TAC Rally inpikken, kan organisator Topspeed Rally Club Haspengouw op 19 Historics rekenen. Bovendien zijn ze samen goed voor 43% van het nationale startveld. Een unicum buiten West-Vlaanderen en het beste bewijs dat het kampioenschap in de lift zit.
Kan Deveux zijn zege herhalen?
Vorig jaar ging de zege in Landen naar Dirk Deveux na een spannend duel met Tom Tytgat. De vice-kampioen van 2011 zal dit jaar vooral als zaakvoerder van TT Autosport in het servicepark te vinden zijn en ook kampioen Tuur Vanden Abeele is er niet meer bij. Of toch niet bij de Historics, want de Kortrijkzaan presenteert in Landen de nieuwe VW Polo S2000 van GoDrive bij de moderne wagens.
Wel van de partij is Dirk Deveux (Ford Escort MK2). De streekrijder is met drie overwinningen (2008, 2009 en 2011) de recordhouder op de Historic erelijst. Een andere naam op de erelijst is die van Gunther Monnens. De spektakelman uit Bocholt won de editie 2004 met de Opel Ascona A van Alain Vermeulen. Voor de editie 2012 gaat Gunther op pad met de Ford Sierra Cosworth 2WD van Mies Racing. Meteen het eerste nationale Historic optreden van deze wagen.
Voormalig Belgisch Historic kampioen Chris Debyser behoort eveneens tot het Fordkamp. De zaakvoerder van het IT-bedrijf ConXion wou na de aanhoudende pech met de heropgebouwde FiXion Ford Escort MK2 BDA zijn wagen nu eens grondig testen. Tijdens de Legend Boucles de Spa, waar Stefaan Prinzie de wagen bestuurde, bleek er nog een mankementje te schuilen in de benzinetoevoer. Indien dit probleem niet kon verholpen worden, dan was er een nog een last-minute wijziging van wagen mogelijk.
De Rally van Haspengouw werd vroeger vaak getypeerd als een Porsche parcours, maar vreemd genoeg kon er nog geen enkele Porschist het Historic luik winnen. Misschien kan Glenn Janssens hier verandering inbrengen. De zakenman uit Lokeren kende een wisselvallige kennismaking met het BRC Historic, maar in de loop van het seizoen 2011 groeide Glenn met zijn Tuthill Porsche steeds vaker uit tot een podiumkandidaat. Met de ervaring komt meestal de bevestiging en het is wachten op zijn eerste overwinning, behalve in Landen dan… Want de Haspengouw is de enige BRC manche die hij nog niet reed.
Patrick Mylleville kent wel reeds dat champagnegevoel. Na een jaar vol kommer en kwel met zowel de Escort als de Porsche besloot de aannemer uit Zonnebeke het jaar 2011 met winst in de Short Rally van St-Truiden als onverwacht orgelpunt. Een regionale VAS proef op een vergelijkbaar parcours als dat van de Haspengouw. Dit bezorgde Mylleville een boost om het seizoen 2012 met de ex-Barbier Porsche aan te vatten.
Streekrijder Johan Dekens moet het een minder krachtige Porsche 911 stellen dan die van Janssens en Mylleville. Maar de garagehouder uit Hasselt teert dan weer op zijn terreinkennis om zijn top vijf ambities waar te maken.
Een pak outsiders!
De periode dat het eenvoudig was om voor de start de correcte pronostiek te maken lijkt definitief achter ons te liggen. Bij het minste foutje, lekke band of andere tegenslag, zullen er een resem outsiders klaarstaan om toe te slaan. De Britse veteraan Graham Samuel bijvoorbeeld. Met zijn Ford Escort MK2 BDA heeft hij het soms moeilijk met de ‘to slippery’ condities op de Belgische wegen. Maar de weersvoorspellingen voorzien een frisse lentezon en dan is Graham op zijn best.
In de fruitstreek noteren we nog een tweede buitenlandse deelname. De Australiër Damien Perkins amuseerde zich eind vorig jaar in St-Truiden zo erg dat hij dit jaar nog eens wou terugkomen naar de Haspengouw. Benieuwd of de Mies Racing Ford Escort MK2 Pinto de aanvallende rijstijl van Perkins ditmaal beter verteert. Tom Nemegeheer, in het verleden ook al meermaals goed voor enkele top 10 plaatsen, sluit met zijn Escort MK2 de rangen van Mies Racing.
Met vier wagens onder de servicetent zal het ook bij TT Autosport druk zijn. Dirk Dumon staat na verschillende jaren à la carte voor de start van zijn eerste volledige BK campagne en ook vader en zoon Dirk en Tom Van Rompuy lieten twee Ascona’s klaarstomen voor een compleet BRC Historic. Bij de 19-jarige debutante Marie Vanfleteren zijn de ambities een stuk beperkter. Samen met haar ervaren copilote Sharon Vermeulen wil ze haar Opel Ascona 1600cc van het Histo Ladies Team vooral aan de finish brengen en bijleren.
Frank Baert mag het lijstje Opels afronden. Maar vergis u niet, want de West-Vlaming is met zijn Manta B een gevaarlijke outsider voor de top vijf. Verder zijn er nog twee Porsches voor Robby Moers en Christophe Kerkhove. Deze laatste maakte zijn wederoptreden als rallypiloot met een Porsche 911 van Auto’s Dekens. Benieuwd of deze gewezen smaakmaker van de Citroën ZX Trophy en de Ford Ka Cup meteen het goeie ritme zal vinden. Frans Van Ryckeghem en Steven Vanhoegaerden zorgen op hun beurt voor de originaliteit en de schitterende sound van de V8 motor in hun MG’s. Een podium is dit type wagen onhaalbaar tegenover de recentere Historics, maar dankzij een goede regelmaat wist Van Ryckeghem het jaar 2011 toch maar mooi als derde te eindigen. Last but not least is er nog Joeri De Bouvere. De Oost-Vlaming liet zich afgelopen jaar al opmerken in het RACB Criterium en wil dit nu ook doen met een VW Golf I in het BRC Historic.
Meer info op : www.rallyvanhaspengouw.be en www.brc-historic.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally