22-02-2012
Haspengouw Rally Complete voorbeschouwing
Het BFO-BRC 2012 gaatt komende zaterdag van start in het Vlaams-Brabantse Landen met de 15de editie van de Haspengouw Rally. Het kampioenschap 2012 is alvast veelbelovend, wij kijken nu reeds uit naar de eerste wedstrijd.
Deelnemers. Tsjoen vs Snijers vs ?
6 WRC's zullen komende zaterdag aan de start verschijnen, de twee favorieten voor de overwinning rijden vanzelfsprekend ook met een WRC. Enerzijds is er zevenvoudig en regerend kampioen Pieter Tsjoen in de ex-fabrieks Citroën C4 WRC, anderzijds is er de andere zevenvoudig kampioen Patrick Snijers die het opneemt tegen Tsjoen met de modernere maar minder krachtige 1.6 Mini WRC. Beide heren komen bijzonder gemotiveerd aan de start van het kampioenschap, maar er is nog tegenstand...
Die tegenstand zou uit het NCRS kamp moeten komen. Wim 'GEKO' Soenens wil met zijn NCRS team dolgraag een zege in het BFO-BRC, of beter nog een titel... Mathias Viaene heeft op papier de beste kaarten in handen om Tsjoen en/of Snijers het leven zuur te maken. Viaene kruipt terug achter het stuur van een WRC, de ex-Snijers Subaru WRC S12. Maar ook zijn teamgenoot Jonas Langenakens is niet kansloos, vorige jaren bewees de jonge piloot zijn snelheid in een groep N, nu krijgt de Landenaar de ex-Tsjoen Ford Focus WRC '08. De rest van het seizoen zal Langenakens afwerken met de S10 WRC, maar deze laatste had tijdens de test een mechanisch probleem...
De andere WRC's aan de start zijn in handen van Beauprez (S9 WRC) en Soenens (S5 WRC), deze zien we eerder strijden voor de ereplaatsen samen met de Klasse 2 en Klasse 3 wagens. In klasse 2 zien we de 2 Godrive VW Polo Super 2000 van Vincent Verschueren en Tuur Vanden Abeele en de Lancer R4 van Jos Hermans. We zijn heel benieuwd hoe de Polo's het zullen doen in hun wederoptreden in het BK. Zullen ze in staat zijn om de snelle groep N's te volgen? Want in groep N (klasse 3) maakt thuisrijder Bob Colsoul (EVO X) zijn come-back. Hij mag het meteen opnemen tegen Lhonnay (EVO 9), Van Colen (EVO X) en ex-wielerrenner Streel (EVO X).
De GT klasse moet hetr (voorlopig) stellen zonder Chris Van Woensel (budget), Timothy Van Parijs is favoriet bij de GT's en de achtertrekkers en zal met zijn Porsche ongetwijfeld voor spektakel zorgen. Hij kan de strijd aangaan tegen een resem snelle en spectaculaire BMW's, zoals de Z4M GT Coupé van Guino Kenis, de 130i's van Chris Van Woensel en Steve Vanbellingen en de M3's van Hubert Deferm en Tom Schoolmeesters.
Bij de voortrekkers kijken we uit naar het debuut van Geoffrey Vander Schelden met zijn gloednieuwe Citroën DS3 R3T. Met de Skoda Fabia R2 van Matthias Boon heeft hij alvast een ideale referentie om zijn progressie in te schatten. Matthias Boon is trouwens ook de referentie voor Stephan
Hermann, die met een Fabia RS Gr.M aan de start komt. We zagen de jonge Hermann vorig jaar in de East Belgian al schitteren in het Criterium met zijn Fiat Punto. Kortom, een jonge kerel om in het oog te houden.
Vedrer zijn er ook nog de Historics, waar Glenn Janssens (Porsche) en Dirk Deveux de te kloppen mannen zijn. (voorbeschouwing Historics)
Er is ook een nevenwedstrijd in het kader van het RACB Criterium, 37 teams nemen de start in de openingsmanche van het Criterium. Favorieten zijn hier de Lancers van Erik Deveux (EVO X), Alain Renkin (EVO 9), Jean-Yves Laruelle (EVO 9) en Kris Cools (EVO X).
Parcours & timing
De Haspengouw heeft opnieuw 3 lussen van 4 proeven en een laatste ronde van 2 proeven. De proeven zijn Walshoutem, Halle-Booienhoven, Zepperen en Gelmen.
De klassieker Walshoutem blijft onveranderd ten opzichte van 2011.
Halle-Booienhoven heeft wel enkele wijzigingen ondergaan waaronder de finish die verlegt is. De proef is ook ruim 2 km langer geworden.
Zepperen blijft de beruchte en bekende lievelingsproef van vele piloten, ook hier is er een kleine verandering, nl de finish. In overleg met de politie is de doortocht aan het kerkhof van Ordingen nu de TRC. Tijdens de vorige editie stonden de toeschouwers tussen de graven met vele klachten tot gevolg. We hebben er wel voor gezorgd dat het karakter en het "grote hart-gevoel”, alsook de mixte van gravel, kasseien, beton en asfalt, gekruid tussen de vele boomgaarden,... volledig bewaard bleef.
De nieuwe proef van Gelmen werd ook al gereden in een vroeger leven tijdens de Shortrally's. Een typisch Haspengouwse proef met mooie doortochten aan de petanquebaan in Brusten en het kerkhof van Groot-Gelmen in de hoop dat er hier meer respect getoond wordt voor de overledenen.
De wedstrijd start zaterdagmorgen om 8 uur en zal precies 12 uur later ook einigdigen (timing).
Wedstrijdcentrum
Nadat de wedstrijd enkele jaren geleden het stadscentrum van Landen heeft verlaten en in de inustriezone werd gehuisvest zal nu opnieuw een nieuwe locatie in gebruik genomen worden. Het rallycentrum en de service zone zullen onderdak vinden in het voormalige legerdomein EMI22. Een prachtige locatie met zelfs een gedeelte overdekte serviceplaatsen.
Webiste / Radio
De rally zal live te volgen zijn op de regionale zender trudofm (Sint Truiden 105.2 / Borgloon 105.6 Fm). Meer info over de wedstrijd kan je ook terugvinden via www.haspengouwrally.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally