19-02-2012
Vandewauwer wint slag om Spa.... Compleet verslag van de wedstrijd
Een slijtageslag, zo kan je de Legend Boucles de Spa 2012 best omschrijven. Zowat alle vedetten kregen stuk voor stuk af te rekenen met een falende mecaniek... Voor Bruno Thiry, Guy Colsoul en Thomas (Audi Quattro) begonnen de problemen reeds op vrijdagavond, de Escort waarmee Thiry zijn 250ste koers zou rijden geraakte niet gekeurd, de Mitsubishi van Colsoul sukkelde met de oliedruk en de motor van de Duitse Audi had het begeven...
Op zaterdagmorgen meteen een massa volk op de proef van Stoumont. De organisatie had duidelijk extra aandacht besteed aan de veiligheid, betonblokken, strobalen, stewards en politie moesten het massale publiek op een veilige afstand houden. De eerste RT werd echter uit veiligheidsredenen... afgelast. “Er was te veel volk en er stonden mensen slecht opgesteld. We wilden geen enkel risico nemen en een signaal geven”, legt organisator Delettere uit. Het publiek reed dan maar in een gigantische file van Stoumont naar Basse Bodeux. En ook na de proef van Basse-Bodeux was er een volksverhuizing richting de noordelijker gelegen proeven...
Zoals we in onze voorbeschouwing reeds vertelden is niet steeds de snelste deelnemer de winnaar in Spa. Er wordt ook rekeing gehouden met de wagen, een 4x4 krijgt meer strafpunten, net zoals een 2 liter en ook de leeftijd is van belang... Voor de toeschouwers was het zo heel moeilijk om een tussenstand te volgen, al kwamen het grootste deel van de liefhebbers nostalgie opsnuiven in Spa.
De vedetten kregen echter stuk voor stuk af te rekenen met mechanische problemen, de motoren van de Citroën Visa van Thierry Neuville, de Skoda 130 van Loix en de Escort MKI van Duval gaven de geest. Spektakelman Wim Soenens verloren een wiel van de Ford Escort. Patrick Snijers kreeg electronische problemen, Pascal Gabal brak de versnellingsbak van de Porsche, en de alternator van de Mazda van Gwyndaff Evans begaf en tenslotte ging Stefaan Stouf van de baan.
Vooraan herleefde de François Duval uit zijn gloriedagen en hij ging in een bijzonder spectaculaire stijl, waarvoor hij ook de publieksprijs zou krijgen, op en over de Visa van de fabrieksrijder van Citroën. Neuville zal zeker de sneeuw gemist hebben. De rode Ford Escort MKI diepte de kloof uit, maar op de voorlaatste proef, Ster, weigerde de transmissie alle dienst. “Ik begin te wennen aan de pech, we hebben een schitterende dag achter de rug, maar die mooie dag was 10 km te lang.”
Bernard Munster kon ook niet meer verder na een schuiver op Basse-Bodeux en Robert Droogmans werd van de zege gehouden na een lekke band op Ster. Thierry Neuville, nu in duel met Jean-Pierre Van de Wauwer, ging dus weer naar de leiding, maar die eerste plek hield hij maar even vast. Tijdens de laatste proef op Creppe, gaf de motor de geest en het was meteen over voor Thierry Neuville. “We hebben ons heel de dag geamuseerd, het zal voor een volgende maal zijn”, lachte de Belg uit het WK rally.
Aan de finish had Jean-Pierre Van de Wauwer, aangemoedigd door honderden supporters, de tranen in de ogen. Voor de eerste maal kon de 58-jarige man uit Verviers, echt vieren aan de finish van de Boucles de Spa. Na vijf tweede plaatsen ging hij dus als winnaar weer naar huis, in zijn Lancia Beta Monte-Carlo. Hij kende geen stukken of problemen en was zonder meer de meest regelmatige van het lot.
“Ik heb hier geen woorden voor. Dit is de mooiste dag van mijn leven”, toonde hij zich bijzonder ontroerd. “Ik ben eens zo fier, want ik heb de zege behaald met een wagen die ik zelf heb opgebouwd. Ik heb ook geen slecht figuur geslagen tegenover de jonge talenten. Uiteraard heb ik kunnen profiteren van enkele opgaven, maar ik was nooit ver af. Ik wil in het bijzonder de organisatoren van deze rally bedanken, want zij hebben schitterend werk geleverd in moeilijke omstandigheden, we moeten ze steunen.”
Achter ‘Vande’, hebben we heel even op de rest van het podium moeten wachten, want de chronometrage van het systeem Tripy is duidelijk niet aan dit soort evenementen aangepast. Tot ieders verbazing en vooral ook de zijne, ging de tweede plek naar de koning van de provinciale rally’s in Luik: Raymond Horgnies, schitterend bijgestaan door Cédric Pirotte, winnaar van de Classic in 2011. Hij verraste vriend en vijand in zijn Porsche 911.
Ook doodgelukkig was Robert Droogmans (Porsche), die als derde het podium op mocht: “Een week geleden wist ik zelfs nog niet dat ik hier zou rijden, maar wat een fijne ervaring. Zonder die lekke band en een remprobleem hadden we kunnen winnen, maar Spa is me nooit echt goed gezind geweest. Ik kom echter nog zeker terug, dat staat vast.”
Net naast het podium vonden we de eerste Escort, met een schitterende vierde plek voor de jonge Kevin Demaerschalk in zijn kleine Ford Escort MKI, één plaats beter dan Bouvy. Na zijn zege in de Monte-Carlo werd José Lareppe mooi zesde in zijn Kadett, met naast hem zijn dochter Sophie, voor de Ferrari 308 GTO Gr.4 van Bjorn Waldegard die niemand aan de aankomst verwachtte. De wagen was immers maar enkele uren voor start voor het eerst echt uitgeprobeerd. Achtste was heel verrassend de laatste winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer, de beste debutant ook. “Ik wil zeker nog rally’s rijden, maar niet meer met een standaardwagen.” Felix-Marie Brasseur en de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, maakten de top-10 vol, net voor de Saab van François de Spa, de Kadett van Gérald Delepine en Eddy Seel en de Escort van Christian Kelders.
n Classic was de zege ook voor Lancia, met de Fulvia van Michel Horgnies.
Het laatste woord is voor Pierre Delettre: “Het belangrijkste is voor mij dat er niets ernstig gebeurd is. Jammer van het ongeval van mijn vriend Bertrand Baguette, die een sleutelbeen brak en een lichte hersenschudding opliep, na een stevige schuiver. Met het publiek is alles goed verlopen, de toeschouwers lijken begrepen te hebben wat de boodschap is. Het enige minpunt is en blijft de chronometrage. Alain Lopes dacht het probleem opgelost te hebben, maar dat was niet het geval. Helaas en we excuseren ons hiervoor.” Gelukkig was dat niet erg voor 95% van het publiek en deelnemers die voor het feest van de autosport naar Spa waren afgezakt…
De volledige resultaten zijn te bekijken op www.race-rally.be, foto's zijn terug te vinden op de foto-pagina van Rallylovers. Deelnemers mogen een eigen verslag versturen naar info@rallylovers.be, dit verslag zal dan in de rubriek wedstrijdverslagen gepubliceerd worden.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Jean-Pierre Vandewauwaer , Legend Boucles @ Bastogne