21-01-2012
Op bezoek bij Godrive - een gesprek met Gaby Goudezeune
Met nog enkele weken voor de start van het BFO-BRC 2012 bezochten wij de ateliers van Godrive in Kemmel. Gaby Goudezeune zal samen met Godrive 2 Volkswagens Polo Super 2000 inzetten in het Belgisch Kampioenschap Rally 2012. Piloten van dienst zijn Vincent Verschueren en Tuur Vanden Abeele. Rallylovers sprak met Gaby Goudezeune over het verleden en de toekomst....
Gaby, je hebt al langer een VW Polo Super 2000 in bezit, wanneer heb je beslist om deze te laten rijden in het BK?
"Wel, ik heb de eerste Polo inderdaad al lang. Ik had, om mijn zoon Hans te helpen, een investering gedaan bij Rene Georges. Na het ongeval van Hans liepen de zaken niet meer zoals voorzien, en ik koos om niet mijn centen maar een Polo terug te vragen. Mijn eerste plan was om zelf met die Polo te gaan rijden... Maar bijna 2 jaar geleden tijdens een test liep het mis af! Ik kwam veel te snel in een bocht, een beetje zoals Ogier dit weekend in de Monte Carlo. Ik ging van de baan... Het resultaat was een letsel aan mijn voet. Ik zat verschillende weken in het gips, in totaal 6 maanden in een rolstoel, het is pas de laatste weken dat het terug beter gaat. Ook mijn concentratie is weg na die klap, bij hoge snelheden durf ik weleens draaierig te worden.
Het was vorig jaar toen Stef (Stefaan Vannasche) me vroeg of hij eens iemand anders mocht laten rijden met de Monza, hij zou copiloot zijn. Vincent reed met de Monza in Mettet en na enkele aanpassingen reed Vincent enkele prachtige tijden. Zo kwam het idee van Vincent om met een Polo te rijden, hij kon budget vinden en bovendien had een vriend (Tuur Vanden Abeele) ook interesse, dus waarom geen 2 Polo’s?"
Ik zie dat er momenteel 3 Polo’s in de ateliers staan...
"De eerste is volledig af, dat is de wagen voor Tuur, dat is ook de wagen waarmee ik in 2010 ging rijden. De andere is de wagen waarmee Snijers in Ieper reed zijn we nu nog aan het opbouwen. Vincent wil graag met deze wagen rijden omdat hij ook zelf helpt om deze wagen op te bouwen. De derde wagen tenslotte is een wagen uit Hongarije, ik heb deze pas eind vorig jaar gekocht. Ik heb ook alle reserve-stukken voor de Polo opgekocht. Buiten deze 3 Polo’s is er nog 1 wagen in Oostenrijk, maar in Zuid-Afrika blijft men zoeken naar nieuwe evoluties voor de VW. De motor is trouwens bijna identiek als de motor van de Skoda Fabia S2000."
Doet Godrive alles zelf ?
"De preparatie van de motoren is in handen Rudi Leblon, en ook de versnellingsbak daar blijven we af. Bram (een service-man van Godrive) kent echter de Polo heel goed, hij werkte vroeger samen met Hans en vergezelde hem ook in het buitenland. Ook Yannick en Korneel, die vroeger bij Rene Georges hebben gewerkt helpen ons regelmatig."
De Polo was één van de allereerste Super 2000, zal deze wagen nog snel genoeg zijn ?
"Ikzelf heb zonder enig testwerk gereden in de Routes Du Nord enkele jaren geleden en kon op zondag reeds 2de en 3de tijden draaien. Als ik dan zie wat Vincent deed met onze Monza, dan geloof ik zeker dat hij mits enige aanpassing met deze Polo enkele WRC’s kan kloppen... Natuurlijk doe ik dit ook voor Hans, maar de wagen is zeker competitief! We zullen ook starten met de ‘medium’ versnellingsbak, Freddy reed steeds met de korte verhoudingen en had toen maar een top van 170, wij zullen nu 181 halen. De afstellingen zullen om te starten deze zijn waar Freddy mee reed. De motor zal ook iets meer soepel worden afgesteld, zodat er ook onderaan wat meer vermogen is.
Jammer natuurlijk dat de mensen nog vaak terug gaan naar die deelname van Snijers in Ieper... daar is het goed misgelopen... Eerst was er het probleem met een sensor om het toerental te regelen, een stuk dat op de eerste proef brak zo haalde de motor maar 6500 in plaats van 8500 toeren. Nadien maakte Snijers een fout en op de tweede dag vergat een mecanicien een leiding aan te spannen...
Ik hoop enkel dat er nog wat tegenstand komt in België, volgens het nieuwe reglement moeten we met 4 zijn in de klasse om punten te scoren. Ik hoop dat NCRS nog de Peugeot 207 kan verhuren en eventueel nog een Nederlander die met een S2000 enkele wedstrijden kan afwerken, dan kunnen we ook scoren voor het kampioenschap."
Wat zal de rol zijn van Gaby Goudezeune?
"Goh, in het begin zal ik vooral zeer zenuwachtig zijn (lacht)... Zeker bij de start van de eerste proef in de Haspengouw! Maar ik denk wel dat ik die jonge gasten nog kan bijstaan met raad en daad. Het zal natuurlijk wel even wennen zijn aan die nieuwe taak."
In het atelier staan nog enkel de Polo’s en die ene Monza. Is historic verleden tijd voor Godrive?
"Stef zal misschien in 2012 nog enkele malen zelf met de Monza rijden, maar ik heb mijn historics allemaal verkocht. Ik was de eerste die begon met historics, op een bepaald moment had ik er 7! Maar nu is het een braderie geworden! Er worden Manta’s verhuurd voor Ieper voor een appel en een ei... Aan die prijzen wil, en kan ik, geen auto’s verhuren. Ik had deze week nog een een collega uit Pittem aan de lijn, ik vroeg of hij auto’s had in Spa en ook daar hetzelfde verhaal, alles wat we vragen is teveel... Ik heb alles, inclusief de WRC, verkocht! Godrive is voor mij een hobby..."
We wensen Gaby en de volledige ploeg van Godrive veel succes voor het BFO-BRC in 2012 en bedanken hen ook voor de hartelijke ontvangst in Kemmel.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Gaby Goudezeune , Stefaan Vannasche , Tuur Vanden Abeele , Vincent Verschueren , Godrive