13-11-2011
Citroën Racing Trophy Belux in de Condroz Rally Schitterende strijd tussen de DS3's...
De Citroën Racing Trophy Belux leverde een erg spectaculaire en spannende strijd op. Gedurende negen proeven was de strijd tussen Raphaël Auquier, Xavier Baugnet en Bruno Thiry uitzonderlijk intens. Het drietal draaide voortdurend quasi gelijke tijden en het verschil tussen hen in het algemene klassement bedroeg nooit meer dan tien seconden.
Bruno Thiry maakte gebruik van zijn ervaring om meteen de leiding te nemen, maar Xavier Baugnet had ook geen aanpassingsperiode nodig...
"Deze DS3 R3 is een fantastische wagen," vertelde hij. "Ik was natuurlijk voorzichtig op de eerste proef, de langste en tevens een erg moeilijke. Maar, ik voelde me zo goed aan het stuur dat ik vanaf de tweede proef in de buurt kwam van de tijden van Bruno zonder risico's te nemen. In de eerste ronde was ik zelfs een paar keer sneller. Het geeft een geweldig gevoel om te kunnen rivaliseren met een talent als Bruno. Het was ook bijzonder amusant, want de sfeer tussen de DS3-piloten was heel vriendschappelijk."
Voor Raphaël Auquier was het minder goed begonnen. "Bij het opwarmen van de banden op de verbinding naar de eerste proef, raakte ik een boordsteen, waarbij ik twee banden lek reed en de geometrie beschadigde," bekende de piloot uit Braine. "Gelukkig had ik twee reservewielen in de wagen en verloor ik niet teveel tijd op de drie proeven voor de eerste service. Daarna heb ik bewezen dat ik kon strijden voor de overwinning, net zoals eerder in Bocholt. Ik nam de maat van Baugnet toen de wedstrijd werd onderbroken."
De eerste wedstrijddag werd gestaakt na een dramatisch ongeval waarbij twee toeschouwers het leven lieten. Vervolgens beslisten de organisatoren om de tweede dag de wedstrijd toch verder te zetten. Citroën Racing vond het echter aangewezen om deze manche van de Trophy te staken uit respect voor de slachtoffers en uit medeleven met de getroffen families. Voor de Citroën Trophy werd het klassement na de 9de proef als eindklassement weerhouden. Bruno Thiry stond op dat moment aan de leiding voor Raphaël Auquier en Xavier Baugnet, maar moreel zijn ze alle drie winnaars van de prachtige strijd die ze leverden voor de tienduizenden toeschouwers langs de proeven van de Condroz Rally. Vanaf het begin van de wedstrijd, reden ze in de Top 15. Voor het drama stonden ze op de 12de, 13de en 14de plaats.
Citroën gaf de piloten de vrije keuze om al dan niet de wedstrijd te vervolgen. Raphaël Auquier ging zondag wel opnieuw van start "om ervaring op te doen, aangezien ik dit jaar niet veel kon rijden. Maar, ik heb wel onmiddellijk aangekondigd dat ik niet over het finishpodium zou rijden en dus niet in het eindklassement zal staan."
Raphaël Auquier eindigde op een mooie 10de plaats met zijn DS3 R3, alvorens de wagen aan de kant te zetten voor het finishpodium.
In de C2-R2 Trophy miste Nicolas Damsin de kans om het seizoen in schoonheid af te sluiten. Na remproblemen in het begin van de wedstrijd, werd hij in KP 4 gestopt door een motorpanne. Omdat Heuninck meteen tijd verloor door een lekke band en Foxius een aandrijfas brak, beleefde Guillaume Dilley zijn moment van glorie door de laatste confrontatie van het jaar te winnen voor Christophe Ledent, Victorien Heuninck, Sanche Mommen en Ronny Foxius.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Citroën Racing Trophy Belux