07-11-2011
Preview Condroz Rally; Silver Arrows Racing met Bart en Frits Vanhaverbeke
Op 11, 12 en 13 november vindt in de omgeving van Hoei de Condroz Rally plaats. In deze laatste manche van het Belgisch Rallykampioenschap 2011 zullen er niet minder dan 20 klassementsproeven worden gereden op een parcours dat voornamelijk uit asfalt bestaat. Ook Silver Arrows Racing zal met de Mercedes 500SLC van de partij zijn met de broers Bart en Frits Vanhaverbeke als respectievelijk piloot en co-piloot.
Bart Vanhaverbeke is bijzonder opgetogen over zijn deelname: “Vorig jaar heb ik omwille van mijn deelname aan de Rallye du Var deze rally overgeslaan en daar heb ik nog altijd een beetje spijt van. De Condroz rally is niet alleen de laatste maar misschien ook wel de mooiste en tevens de zwaarste rally van het Belgisch Kampioenschap. Ik ben dan ook heel blij dat ik dit jaar opnieuw kan deelnemen.â€
Met een parcours van712 km waarvan bijna 242 km tegen de tijd gespreid over 2 etapes zal het opnieuw een zware dobber worden voor wagen én piloot. De Westvlaamse rijder heeft er alvast het volste vertrouwen in: “Recentelijk hebben we uitgebreid getest op het circuit van Mettet en door onze succesvolle deelname aan de Hemicuda Rally zijn we opnieuw in het ritme gekomen. Onze wagen is heel betrouwbaar en bijzonder geschikt voor dit type parcours dat vooral uit lange waaiers bestaat.â€
Over zijn ambities is Bart Vanhaverbeke duidelijk: “In 2009 behaalden we na een zware strijd met onze directe concurrenten op een modderig parcours een 3de plaats in het eindklassement. Dit jaar hopen we minstenstens even goed te presteren maar veel zal afhangen van de weersomstandigheden die, zoals gewoonlijk, een bepalende rol zullen spelen in dit evenement.â€
Succesvolle eerste deelname aan de Hemicuda Rally
Op 24 en 25 september vond in de omgeving van Koekelare de Hemicuda Rally plaats. In 4 rondes van telkens 4 klassementsproeven werd er zo’n 100 km tegen de tijd gereden. Voor het Silver Arrows team met broers Bart en Frits Vanhaverbeke werd deze rally gekozen om na een pauze van 6 maanden opnieuw in het ritme te komen en de wagen aan een grondige test te onderwerpen.
Niet minder dan 42 teams hadden zich in de historics klasse ingeschreven en het beloofde dan ook een bijzondere strijd te worden. De eerste klassementsproef werd met koude banden voorzichtig gereden met een 19de plaats aan de finish. De 2de proef werd al aggressiever aangepakt met een 12de plaats als resultaat. In de derde proef was het vertrouwen iets te groot en werden iets teveel risico’s genomenmet een halve pirouette in de bekende lange bocht als gevolg. Hierbij werdenenkele kostbare seconden verloren en werd het team teruggeslagen naar een 21ste plaats in het algemeen klassement. De 4de klassementsproef werd daarom iets voorzichtiger gereden met een 19de plaats als resultaat.
In de 2de ronde werd het tempo opnieuw opgedreven met een 14de plaats in KP5, een 9de plaats in KP6, een 14de in KP7 en een 8ste plaats in KP8. Hierdoor was het team opgeschoven naar de 13de plaats in het eindklassement op het einde van de 2de ronde.
De 3de ronde werd aangevangen met een 13de plaats
in KP9, een 6de plaats in KP10, een 14de plaats in KP11 en een 8ste plaats in KP12. Tijdens deze ronde werd vooral aandacht besteed aan een goede coördinatie tussen piloot en co-piloot. De topsnelheid tijdens deze ronde bedroeg niet minder dan 190 km/u! In het eindklassement was het team inmiddels opgeschoven naar de 11de plaats op 2 min 37 sec van de leider.
In de laatste 2 klassementsproeven werd er vooral gewerkt op een kortere remzone en het snellere bochtenwerk. Het parcours was inmiddels door de vele kiezels heel wat gladder geworden en in Kortemark werd het team tot 2 maal toe gehinderd door tragere rijders. Het team zou daardoor toch nog de top 10 van het eindklassement halen maar omwille van tijdsredenen werd beslist om de wagen na de laatste klassementsproef niet naar het gesloten wagenpark te brengen waardoor het niet in de einduitslag voorkomt.
Bart Vanhaverbeke was bijzonder tevreden met zijn eerste deelname aan deze mooie rally: “We hadden sinds de Rally van Le Touquet niet meer gereden en het was belangrijk dat we vandaag wat kilometers konden rijden om de wagen opnieuw aan te voelen. Ik ben heel blij dat we dan ook in onze opzet zijn geslaagd. In de aanloop naar de Condroz Rally was dit de perfecte voorbereiding. De Hemicuda Rally is een heel mooi evenement met een perfecte organisatie. Vandaag waren er zo goed als geen wachttijden waardoor we bijna constant aan het rijden waren en ons volop hebben geamuseerd.â€
On-board videobeelden van de verschillende klassementsproeven zijn te vinden op de Silver Arrows Racing Youtube Channel.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Silver Arrows Racing , Bart Vanhaverbeke , Condroz Rally , Hemicuda Rally