16-10-2011
Eerste TBR zege voor Melissa Debackere Compleet verslag van de wedstrijd
Melissa Debackere mag dan wel geen topseizoen beleven in het BFO-BRC, de regionale wedstrijden die ze reed met de Subaru Impreza WRC S12 bracht ze wel tot een goed einde. Nadat ze eerder de 12 uren van Wervik en de ORC rally won won ze nu ook overtuigend de TBR Rally.
Het was nochtans geen gemakkelijke zege in Roeselare... Voor de wedstrijd moest Melissa nog op zoek naar een andere co. Haar trouwe copilote, sponsor en vriendin Cindy Cokelare had immers net haar vader verloren en gaf vanzelfsprekend forfait. Ondanks deze moeilijke omstandigheden bleef Melissa geconcentreerd op de wedstrijd en was vanaf de eerste proef de snelste. Die leidersplaats gaf ze ook niet meer af en 16 proeven later won ze de wedstrijd met 1 minuut 23 seconden voorsprong op thuisrijder Andy Lefevere.
Meer dan een tweede plaats zat er ook niet in voor Lefevere, de Subaru WRC van Debackere was onklopbaar met een achterwiel aangedreven BMW... Lefevere kon wel de 2 andere NCRS Subaru's WRC achter zich houden. Geert Beauprez (S5 WRC) en Dirk Depuydt (S9 WRC) bleven zowat de ganse wedstrijd vechten voor de derde stek. Depuydt, die geen ervaring had met een WRC, kon uiteindelijk in de laatste ronde voorbij Geert "De Buze" Beauprez en maakt met de S9 WRC het podium compleet. Beauprez kreeg immers koppelingsproblemen in de laatste ronde en moest tevreden zijn met een vierde stek.
Voor de 5de stek was het na de eerste ronde spannend tussen de BMW van Bossu en de Lancer van Rigole. Echter bij de 2de doortocht op de zoning ging Bossu van de baan. "Toen we een tragere deelnemer voorbij wilden steken, dachten we dat deze plaats maakte. Maar net toen we gingen inhalen trok de piloot terug over, Lorenzo moets uitwijken, kwam in een oliespoor terecht en ging rond... We raakten een container en onze wedstrijd was over!" aldus een ontgoochelde copiloot Koen Demeyere. Op dezelfde plaats gingen nog tal van wagens van de baan, ook de Fiesta van Fred Deburghgraeve die als co fungeerde van Peter Deraeve, “Een waar drama was het,” zei “Fredje”. “Stijn Vancolen met de Subaru heeft vóór ons een oliespoor nagelaten en we zijn er op gespind en tegen een paal beland”. Dat was het zou je denken, maar er kwam nog een wagen en die is door datzelfde oliespoor achteraan op de Fiesta beland...
Halverwege koers verdwenen ook Rigole uit het klassement. Zo zagen we Vincent Verschueren, leider bij de Historics, oprukken in het klassement naar de vijfde plaats. Ook Bert Coene die wegens mechanische problemen veel tijd verloor in de eerste ronde kwam steeds meer aansluiten met de top 5. Coene kon in de laatste ronde nog over Verschueren wippen. Een heel sterke prestatie van Bert Coene, zeker als je weet dat de G&V Lancer na 4 proeven op een 27ste plaats stond met 2 minuten 29 seconden achterstand...
Verschueren werd als zesde algemeen ook overtuigend winnaar in de Historic. Verschueren verloor zijn grootste concurent inde Histoirc al heel snel, de injectie van de MKII van Paul Lietaer zorgde voor een vroege opgave voor de snor... Thuisrijder Geert Vandoorne eindigde op meer dan een minuut als tweede en de G&V Porsche van Decock vervolledigde het Historic podium. Michel Casseyas moest bijna forfait geven, "De nieuwe motor brak zaterdag, maar dankzij 3L-racing. Die de ganse nacht doorwerkte om een standaard-motorke van 110 pk in de Manta te steken hebben we toch kunnen starten." Dankzij het resultaat heeft Michel de VAS-titel in H4 kunnen pakken.
Na Verschueren werd de top 10 nog compleet gemaakt door de Subaru van Vancampenhout (7de), de 106 van Rino Beernaert (8ste en snelste F2), Geert Vandoorne en Xavier Alliet.
In divisie 1-2 ging de zege naar Nico Vanherzeele, de Lancer reed van start tot finish aan de leiding. Vanherzeele won met bijna 2 minuten voorsprong op T'Joens en iets meer dan 2 minuten op Taveirne Taveirne die meer in zijn mars had, maar die ontstekingsproblemen kende.
Voor het Vas kampioenschap doet Vincent Verstraete een goede zaak. Dat kwam door het vroegtijdig uitvallen van Koen Beyne op de eerste doortocht in Rumbeke en de opgave in de 3de ronde van Steven Dolfen met een kapotte motor. Enkel Bert Coene stond nog voor hem maar aan ‘De rally van Sint-Truiden’, de laatste wedstrijd van het VAS, neemt hij niet deel. “Het VAS interesseert me niet,“ zegt hij. “Voor die 80 euro doe ik het niet, je kan beter voor het PAK rijden, daar krijg je nog een gratis deelname aan een rally,” aldus Bert Coene.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Melissa Debackere , Vincent Verschueren , Nico Vanherzeele , TBR Short Rally