25-09-2011
Mathias Viaene overtuigende winnaar in Hemicuda Rally Compleet verslag van de wedstrijd
Mathias Viaene heeft op overtuigende wijze de Hemicuda Rally van Koekelare op zijn naam geschreven. Veel tegenstand was er niet, enkel Duquesne kon in de openingsronde de WRC van Viaene bijbenen. Toen Viaene de wagen naar zijn hand had gezet (lees, betere afstellingen) had Duquesne zich al bij een tweede plaats neergelegd. Echter de Celica kreeg problemen met de koppeling en Duquesne verdween uit koers. "We kregen af te rekenen met een olielek en doordat de olie op de koppeling druppelde, begon de koppeling te slippen en had verder rijden geen zin meer. Ik denk dat dit meteen het einde van mijn rallyseizoen is," aldus een zwaar ontgoochelde Didier.
Uiteraard was Wim Soenens heel tevreden met deze overwinning van zijn Subaru WRC. "Eindelijk is de wagen betrouwbaar en lijken de kinderziektes opgelost," aldus een opgeluchte Soenens. Mathias was op zijn beurt ook heel tevreden met deze zege. "Als we willen verder doen met deze Subaru gaan we tijdens de lange winterperiode hard moeten zoeken naar de nodige sponsors. Maar dat is momenteel nog niet aan de orde want de East Belgian rijden we zeker nog met de BMW M3."
Bert Coene erfde de tweede plaats van Duquesne, maar ook daar liep het fout. Een turbodarm kwam los en Bert verloor zijn podiumplaats. Toen werd het pas echt spannend...
Vermeirsch, Lietaer en Braeckevelt streden de laatste twee rondes voor de tweede plaats. Het was een secondenstrijd die pas op de allerlaatste proef beslist werd. Kurt Braeckevelt ging vollop in de aanval en eindigde net zoals Lietaer op 1min52 van Viaene. Een ex aequo maakt dat de tijd van de eerste proef beslissend is. Zo werd Paul Lieater tweede en Kurt Braekevelt derde met 11 seconden voor op Dirk Vermeirsch.
De top 5 werd afgesloten door Bert Coene, die jammergenoeg zijn tweede plaats niet kon verzilveren. Regerend FIRC kampioen Andy Rowe won opnieuw de FIRC wedstrijd als zesde algemeen in de oude Lancer EVO 3. Verschueren, Cornelis, Dolfen en Beyne maakten de top 10 compleet.
Dolfen won met zijn negende plaats ook de F2. Bijna de ganse wedstrijd was er een secondenduel voor de F2 zege tussen Steven Dolfen in de Alltec Seys Clio Kit Car en de Clio Williams van thuisrijder Koen Lauwaert. Toen de beide heren ex aequo stonden verloor Lauwaert de koers door een lekke band. . “We reden lek op de proef van Gistel en besloten om niet te stoppen om een wiel te wisselen. We verloren zo’n 1.15 minuten en dat is enorm veel in een regionale rally.” Voor Dolfen zijn dit opnieuw heel belangrijke punten in het kampioenschap. "Maar vanadaag dacht ik eigenlijk meer aan de strijd met Koen voor de F2." vertelde Steven ons voor aanvang van de laatste ronde. "Echt jammer dat het zo moest eindigen, ik had liever blijven vechten tot aan de finish."
De Historic rally werd een thriller van formaat van begin tot einde want Wouter Lievens en Lode De Keyser gaven elkaar geen duimbreed toe. Hun duel begon op de eerste klassementsproef deze morgen en duurde tot de allerlaatste proef. Het verschil tussen beide kemphanen bedraagt uiteindelijk slechts 19 seconden en dit na een slordige honderd kilometer klassementsproef. Voor Wouter betekent dit meteen zijn eerste zege in zijn carrière.
Lode De Keyser werd knap tweede met zijn Porsche 911 en heeft de verdienste dat hij de wedstrijd spannend. Bart Aerts werd knap derde en kwam in de laatste ronde nog aardig in de buurt van Lode De Keyser maar de Bornemse garagehouder kan niet anders dan tevreden zijn met de resterende podiumplaats.
Chris Debyser moest uiteindelijk vrede nemen met de vierde plaats. De gedoodverfde favoriet verloor de rally al tijdens de eerste omloop door motorstoringen. Hij kon daarna heel wat achterstand goed maken maar tijdens de derde omloop doken dezelfde motorstoringen weer op zodat zijn opmars opnieuw gestuit werd. Chris finishte uiteindelijk op de vierde plaats.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Mathias Viaene , Hemicuda Rally , Wouter Lievens