19-09-2011
Rallye Lloret-Terres de Catalunya verslag van onze landgenoten Bernard Munster beste belg
In Lloret de Mar (Spanje) ging voor het eerst een onverhard rally door van het Franse onverhard kampioenschap. Ook in deze wedstrijd mochten BMA en NCRS niet ontbreken. NCRS bracht Dominique Bruyneel en Geert Beauprez aan de start, met respectievelijk de S12 en de S5 Subaru Impreza WRC. Bij BMA stond Bernard Munster met de ondertussen vertrouwde Skoda Octavia WRC aan de start en Stefaan Prinzie met de Subaru Impreza 555 groep A.
Eerder deze week kon Big Bernie nog zijn 50ste verjaardag vieren in het zonnige Spanje. Maar diezelfde zon zorgde ook dat de wedstrijd heel zwaar was voor mens en machine... "Net zoals bij veel andere wagens is de turbo van de S12 beginnen branden en moest Dominique Bruyneel opgeven in de hel van Catalunya." wist Wim Soenens ons te melden.
Stefaan Prinzie, ondertussen een vaste klant van het kampioenschap, was heel sterk onder de indruk van de wedstrijd. "Het is niet gemakkelijk op de zandwegen rond Lloret. De parcours vergeven niks, dus een foutje kan je niet veroorloven en trouwens door de grote stenen, rotsen en afgronden wordt je snel afgestraft."
Bruyneel stond op het moment van zijn opgave 8ste en 2de WRC. Op het onverhard lijken de Super 2000 wagens heel wat efficienter dan de brute WRC's. Nadat Bruyneel opgaf werd Bernard Munster beste landgenoot. Na de eerste dag waren er tal van opgaves en kon Munster opklimmen tot de vierde stek, Stefaan Prinzie stond 12de en Geert Beauprez 21ste. Deze laatste verloor een pak tijd door enkele tête à queues.
"We zijn heel erg tevreden over onze eerste dag, maar de temperatuur is verschrikkelijk. 35 graden buiten en zeker 75 in de wagen, en dat voor proeven van 22 kilometer met 1000 bochten..." pufte Stefaan Prinzie aan de telefoon. " Na de eerste ronde stonden we op 15 seconden van de 6de plaats, op regelmaat bleven we in de top 8 maar plots begaf ons achter diff." Zondagmiddag kregen we nog een SMS van Stefaan Prinzie, het achterdiff kon niet meer hersteld worden en de opgave was onvermijdelijk. "Enkel met voortractie is het onbegonnen werk, maar ik reed nog de verkenningen met het oog op volgend jaar..."
Ondertussen waren Bernard Munster en gelegenheidsco Johan Gitsels hun vierde stek kwijt aan... de DS3 van Kevin Abbring. Munster koos verkeerde banden voor de eerste ronde en bovendien kende hij ook enkele problemen met de Skoda Octavia. De tweede ronde waren de Skoda en Bernard opnieuw in goede doen en kon Munster de wedstrijd eindigen als vierde.
Geert Beauprez begint ook zijn ritme te vinden in de WRC. De Buze reed een regelmatige 2de dag en kon zo nog opklimmen in het algemeen klassement. Het duo Beauprez-Soenens kon de wedstrijd afsluiten als 2de WRC en 10de algemeen.
De meest opmerkelijke prestatie in Lloret was deze van Kevin Abbring en Lara Vanneste in hun kleine voortrekker werden ze knap 5de algemeen en uiteraard heel overtuigend winnaars in de Citroen Trophy.
De wedstrijd werd gewonnen door Simon Jean-Joesph in een Peugeot 207 Super 2000.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Bernard Munster , Geert Beauprez , Stefaan Prinzie , Dominique Bruyneel , NCRS , BMA