30-08-2011
Wedstrijdverslag Short Rally Kasterlee: Erik Vleminckx Fun...
Na de leuke ontspannende uitstap als voorwagen in Duitsland (Oberehe Rally) waar Erik de aanspreek titel “Mr. Driftmeister “ kreeg, kon het team in Kasterlee terug een beetje normaal competitie ritme opdoen. Puur voor de ontspanning kwamen Erik, co Gert en de servicecrew naar Kasterlee afgezakt om de zomer (??) af te sluiten in de gezellige campingsfeer op de weide aldaar.
Om ook echt ‘low budget’ te kunnen rijden werden de oudste en meest versleten Hankook banden bovengehaald. De M3 zelf draait nog steeds als een uurwerk en het enige werk dat voor Kasterlee gedaan werd is de achterste rempompen een revisie gegeven. Door tijdsgebrek voor de wedstrijd kon Erik echter de wagen niet meer testen en de nodige remafstelling niet op punt zetten.
Waarom dit aangehaald word ? Wel omdat juist daardoor op de eerste twee klassementsproeven Erik en Gert veel tijd verloren op de rechtstreekse tegenstand. Tijdens het rijden zelf diende Erik de juiste remverhouding te zoeken en ging ook door foute remverdeling in de fout in de haarspeld aan het serviceplein. Hierbij verloor hij reeds 14” in de 1ste en nog eens 2” in de 2de KP op Franky Boulat.
Vanaf de tweede ronde kon Erik in zijn normale ritme rijden en een progressie in het klassement werd ogenblikkelijk zichtbaar. Op KP 5 deed hij zijn bijnaam ‘Rain Man’ alle eer aan om met slicks in de regen een 4de tijd algemeen te rijden ! In zulke moeilijke omstandigheden toont hij nog steeds over welke stuurmanskunsten als piloot hij eigenlijk wel beschikt. Na de derde ronde had Erik de voorsprong van Franky al flink gereduceerd en kwam hij tot op 1” terug. Een mooie strijd zou de volgende en laatste proef stevig kruiden.
Erik ging aanvallend, maar toch nog altijd met behoud van een veilige marge, over de proef. Op een volledig droge piste reed hij geschoeid met intermediums dezelfde tijd als met slicks op het droge. Boulat zou dan toch hard moeten gaan om dit te overtreffen dacht Erik nog aan de aankomst. Dat werd het ook, want Boulat ging nog één seconde sneller over de proef. Franky zelf gaf naderhand toe een ‘alles of niets’ gespeeld te hebben dat zelfs bijna “niets” was door enkele “warme” momenten en zelfs een in de laatste bocht geplooide voortrein.
Erik Vleminckx zelf blikt terug: “Leuk hier in Kasterlee. Verleden jaar strijd met Van Ballegooien (EVO X) en nu met Boulat. Spijtig natuurlijk dat we zoveel tijd verloren hadden tijdens de eerste ronde op die eerste proef. De 14” verlies daar hebben ons uiteindelijk wedstrijdresultaat de das omgedaan.
Ook het feit dat we met oudere, versleten banden gereden hebben heeft zeker zijn invloed gehad. Vanaf de derde proef waren we op ons normale “Vleminckx” tempo steeds sneller dan Boulat tot op de laatste proef waar hij met een echte “all or nothing” aanval het juist met 1”haalde. Voor mezelf zit het nemen van zulke risico’s er echter niet in. Mijn keuze kwestie aanpak van een wedstrijd en de te nemen limieten is gemaakt en zal niet wijzigen tot iemand me daar eventueel de nodige extra middelen (financieel of materieel) zou aanreiken.
Ik wil hier Franky Boulat nogmaals feliciteren om zijn schitterend resultaat en vooral om de algemene gemaakte progressie van zowel wagen en piloot tegenover verleden jaar. Na Braeckevelt in Etten-Leur heb ik hopelijk met hem nog een ‘speelkameraad’ bij. In de toekomst kan dat nog leuk worden met enkele meerdere gelijkwaardige combinaties in de wedstrijden.
Naar onze toekomst toe heb ik met de opbouw van mijn nieuwe zaak minder vrije tijd en zal ik moeten bekijken welke wedstrijden nog in mijn agenda kunnen passen. Vast staat dat we niet deelnemen aan de Omloop van Vlaanderen. In de Hemicuda rally zal ik zeker wel aan de start verschijnen met gelegenheids copiloot Mike (Rallyfoto’s Mike) Van Hoecke aan mijn zijde.“
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Erik Vleminckx , Short Rally van Kasterlee