15-08-2011
Loix wint de eerste Rally van Staden Compleet verslag van de wedstrijd
Niet Freddy Loix maar de ondertussen befaamde wachtlijst was het gespreksonderwerp vandaag rond de wegen van Staden. Laat ons die wachtlijst laten voor wat ze is, en ons concentreren op de wedstrijd.
Vooraf was het moeillijk inschatten wie Loix in Staden zou van tegenstand voorzien. Uiteindelijk bleek Andy Lefevere voor heftige tegenstand te zorgen, hij won de eerste 2 proeven. Lefevere kon profiteren van zijn parcourkennis, het droge weer en het feit dat Loix het moest stellen met een ad-interim copilote. Echter op de derde proef, waar 2 stukken onverhard in zaten sloeg Loix terug. Hij stond na de eerste van de vier rondes dan ook reeds aan de leiding.
Veel moest Loix niet meer forceren, hij kon telkens op de laatste ronde een kloof slaan met Lefevere en won zo ook de eerste Rally van Staden. Andy Lefevere leek zeker van zijn tweede plaats... maar op de allerlaatste proef verdween de BMW uit de uitslag....
Dus geen Lefevere meer in de uitslag na de laatste proef. Ex-winnaar Geert Beauprez reed lange tijd derde en leek daar ook tevreden mee, “net zoals in Wervik derde, maar heel tevreden om hier met de WRC aan de start te staan.” aldus De Buze na 3 rondes. Maar door de opgave van Lefevere kon Geert Beauprez nog een stapje hoger op het podium... Zijn teamgenoot Philippe Cracco kon minder genieten van de NCRS Subaru WRC. “Gisteren zijn we gaan testen met de S9, en alles liep perfect,” vertelde NCRS zaakvoerder Wim Soenens ons. “Op de verbinding naar de eerste proef liep het vandaag al mis... De wagen is nu reeds onderweg naar Prodrive, en voor de wedstrijd hier afgelopen is moet de wagen daar al binnen zijn. Ikzelf zal normaal gezien volgende week deelnemen aan de Rally de la Famenne. Ik wacht op nieuws van Prodrive om te beslissen met welke WRC, de S12 of de S9.”
De vierde plaats leek lange tijd voorbehouden voor Kurt Braeckevelt, de garagehouder uit Oostrozebeke was in goeie doen. Maar een aandrijfas gooide roet in het eten. Na de opgave van Braeckevelt en Lefevere kwam de derde plaats kwam zo in handen van huidig FIRC-kampioen Rowe in de Lancer EVO 3.
Verder in de top 5 de G&V Lancer EVO X van Bert Coene en Lorenzo Bossu. Een opmerkelijke prestatie van Lorenzo Bossu, want ondanks enkele schuivers ‘à la Bossu’ en het feit dat de BMW nog steeds niet 100% is kon hij de KDM-BMW M3 knap op een vijfde plaats zetten. Opmerkelijk want hij hield de op papier snellere M3’s van Van Lancker, Prinzie en Cokelare achter zich. Al moeten we eerlijkheidshalve toevoegen dat Van Lancker eerst lek reed (kp3) en dan een schuiver (kp5) maakte en dat Stefaan Prinzie misschien wat voorzichtiger was met zijn dochter Hanne naast zich...
Thuisrijder Lerminez reed in Staden voor het eerst met de NCRS Subaru N12b, hij paste zich snel aan en werd 9de net voor de winnaar in div 1-2 Kurt Rigole in de Lancer EVO VII. In die div 1-2 werd de Mitsubishi EVO 6.5 van Taveirne tweede en de Renault Clio van Lynneel derde.
Bij de Historics was er een strijd tussen de Ford Escorty MKI en de MKII, de MKI in handen van Piet Declercq en de MKII van Chris Debyser. Het was de oudere MKI van Declercq die snel de leiding nam, hij bleef ook de ganse wedstrijd op kop, maar kon nooit een voorsprong opbouwen, Debyser bleef aanvallen. Uiteindelijk won Piet Declercq met 6 seconden voorsprong de koers in Historic. Na de opgave van Glorieux (BMW) werd Lieven Denys derde hisroric.
We noteerden ook de opgaves van Paul Lietaer (motor die nooit 100% ging), Yves Bruneel (sortie eerste proef), Bram Fonteyne (sortie op paal kp Staden), Bert Cornelis, ...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Staden , Freddy Loix