28-06-2011
Wedstrijdverslag Ypres Historic Rally: Geert Gloreiux Pech als rode draad door het seizoen.
We hadden besloten om deel te nemen aan de shakedown om toch nog eens de BMW aan een test te onderwerpen. De ganse week nog alles op punt gezet, o.a nieuwe aandrijfassen gemonteerd (zeker spelen). Alles klaar om 15.30 Hr. Je gelooft het niet maar de BMW wil absoluut niet starten. Na een vlugge diagnose bleek dat de hoofdschakelaar het begeven had, nog nooit probleem mee gehad maar ja, je hebt zo van die periodes dat niets gaat zoals het moet. Geen paniek, Serviceman Bo heeft dat opgelost om naar Boezinge te kunnen vertrekken. De shakedown verliep vlot en iedereen hoopte dat dit op vrijdag en zaterdag zo zou blijven.
Vrijdag 24 juni, op naar DE RALLY van het jaar. Door de onzekerheid betreffende de weersomstandigheden werden nog wat banden "en plus" meegenomen.
Het ganse team was juist voor de start nog eens samen gaan zitten en er werd beslist dat een strak tempo zou worden aangehouden zonder te forceren want de ervaring leert dat het een afvalkoers zou zijn. Met een goed tempo, verzorgde concentratie en welwillige mechaniek moet een mooie plaats mogelijk zijn.
Start eerste KP - Mesen: 9de tijd op 24 sec van Tuur. Dit met een rijstijl zoals afgesproken: vlot maar niet forceren. Goed begin. Tweede Kp - Boezinge : een 6de tijd op 6 sec van Tuur. Dag 1 afgesloten op een 7de plaats algemeen. Beter dan vooropgesteld maar goed bezig. Zou het dan toch ne keer lukken.
Tweede dag, KP 1 - Proven. 14de tijd en berichtje van Geert naar het service dat de motor warm loopt. Oei, daar begint het alweer . Geert kreeg de raad zijn motor wat te sparen zodat bij het volgende service het euvel kan opgespoord worden.
Nog 3 KP's afgewerkt met steeds de temperatuur die gevaarlijk hoog opliep. Eindelijk service. De crew vond niet direct heel duidelijk aanwijzingen dat de koppakking lekte en slaagde erin om het koelsysteem te laten circuleren. Toch nog eens proberen maar de motor niet kapot rijden.
Geert reed nog 1 kp en toen werd beslist om uit de rally te stappen. Het was te riskant. De watertemperatuur bleef te hoog en de kans op motorschade kan het team zich niet permiteren. Jammer maar dat is rallysport. Het is heel frustrerend als een team van 7 leden alles in het werk stelt om zo goed mogelijk elke keer aan de start te komen en de pechduivel roet in het eten gooit. Kop niet laten hangen is de boodschap. Ooit keert het tij.
Door het wegvallen van Oudenburg wordt de volgende rally Staden op 15 aug. Duimen maar . Tot dan.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Geert Glorieux , Ardeca Ypres Rally Belgium