27-06-2011
Wedstrijdverslag GEKO Ypres Rally: Cedric Cherain de ongelukkige held van de rally
De lijst van rijders die hebben geprobeerd Kris Princen aan te pakken in de tweewielaangedreven klasse en er zich de tanden op hebben stukgebeten, is lang. Bij Renault Sport is de Limburger de referentie bij uitstek. CĂ©dric Cherain was dus een echt exploot aan het realiseren in de rally van Ieper. De Luikenaar lag voor op zijn rechtstreekse rivaal tot hij een langzaam leeglopende band kreeg. Het is simpelweg pech hebben, maar de demonstratie die hij afleverde bevestigt de omvang van het talent van de jonge piloot.
Zaterdagavond verraadde de stem van CĂ©dric Cherain de ellende van een piloot die door pech werd getroffen. Net als in Yalta was hij een exploot aan het realiseren tot alles voor de wielen van de Renault MĂ©gane RS N4 werd weggegrist. Hoewel de strijd voor de algemene overwinning in deze 47ste Geko Ypres Rally snel zijn scherpte had verloren, bracht de zware strijd tussen CĂ©dric Cherain en Kris Princen, beiden aan het stuur van identieke MĂ©ganes, de nodige animo voor de toeschouwers. De beide piloten, die in durf aan elkaar gewaagd waren, brachten de Renaults op de twee leidersplaatsen van de tweewielaangedreven categorie, een categorie waaraan niet minder dan een veertigtal kwalitatief hoogstaande rijders deelnamen. Ondanks het feit dat een defecte elektronische sensor hem een deel van het vermogen van de motor had ontnomen, besloot CĂ©dric Cherain de eerste dag toch met een voordeel van 4/10de seconden op Kris Princen. De volgende dag kende hij weer enkele motorproblemen en moest hij zijn tegenstander laten voorgaan alvorens de positie weer terug te pakken. De strijd om tienden van een seconde was prachtig. Helaas ging die niet door tot het einde.
Cédric Cherain vertelt: “Op 500 meter van de aankomst op Heuvelland, de 16de klassementsproef van de rally, gingen we van de baan na een zware remzone. Blijkbaar waren we lek gereden na het snijden van een bocht in deze zeer snelle passage. Op het moment dat we remden is de band geklapt en kon ik de bocht niet meer halen. We zaten vast op een berm maar onze Mégane was quasi onbeschadigd. Trouwens, nadat enkele toeschouwers ons weer op de weg hadden gezet, zijn we op eigen kracht teruggereden naar het rallycenter. Waarom moet er toch altijd dat zandkorreltje in de machine raken die de mechaniek doet vastlopen? Het was werkelijk een prachtig gevecht met Kris, een duel van een intensiteit die we zelden zien. We reden een perfecte wedstrijd. Ondanks ons kleine motorprobleem, dat ons enkele seconden deed verliezen, waren we bezig een echt exploot te realiseren. Uiteraard zijn we erg teleurgesteld maar ik denk toch dat onze prestatie niet onopgemerkt voorbij is gegaan.”
CĂ©dric Cherain heeft nu twee maanden de tijd om deze teleurstelling te verteren en om de eindfase van het kampioenschap voor te bereiden. Deze omvat nog de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally en de rally van de Condroz.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Cedric Cherain , Ardeca Ypres Rally Belgium