26-06-2011
Freddy Loix houdt stand en is voor de zevende maal winnaar Ypres Rally Droogmans (FIA) en Vanden Abeele (Nationaal) winnen Historic
De GEKO Ypres Rally was nu niet bepaald de meest spannende editie die we de afgelopen jaren hebben gekend. Het is algemeen geweten dat er in de eerste wedstrijddag traditioneel al één of meer toppers van de baan gaan in de Westhoek... Maar dat er 3 mogelijke winnaars zouden uit de wedstrijd zijn na een tiental kilometer wedstrijd, dat had niemand verwacht!
Zoals u reeds kon lezen in ons verslag van de eerste wedstrijddag was deze ook verderop in het klassement niet onbewogen. Het gespreksonderwerp van de zaterdagmorgen was niet de opgave van Neuville, wel de startpositie van Patrick Snijers. De Mini mocht als 43ste over het parcours, terwijl hij als achtste de eerste dag afsloot. Een IRC regelment zou dit bepaald hebben? Een woedende Snijers ging een betere startpositie eisen, uiteindelijk mocht hij als 17de op de baan.
Zowel Thierry Neuville als Andreas Mikkelsen profiteerden van de Super Rally om te herstarten. Wat u echter niet voor mogelijk kan houden gebeurde, Neuville ging opnieuw, op de eerste proef, van de baan... Hij reed nog één proef en moest dan aan de kant.
Loix werd aan de top van de wedstrijd op geen enkel moment bedreigd. Guy Wilks die het dichts kon aansluiten verloor zijn wedstrijd bij de eerste doortocht op de langste proef van de wedstrijd namelijk kp Hollebeke. Hij reed lek en viel nu net buiten te top 10. Pieter Tsjoen profiteerde hiervan om op het podium te klimmen. Maar lang mocht dit niet duren. Tsjoen reed op weg naar de proef in Frankrijk op een paaltje en beschadigde de radiator van de Peugeot... Een jammerlijke opgave volgde voor een heel sterk rijdende Tsjoen.
Freddy Loix en Bryan Bouffier hadden hun positie ingenomen en controleerden de wedstrijd. Na de opgave van Tsjoen, kwam Hans Weijs op de derde plaats. De jonge Weijs kreeg meteen druk van Casier, die na de eerste ronde zelfs even over Weijs ging. Ook Snijers zat gevaarlijk dicht in de buurt. Maar, inderdaad opnieuw een maar, Casier kon niet lang genieten van zijn derde stek, de servo begaf van zijn Skoda Fabia en na Watou moest Casier om deze reden opgeven...
Patrick Snijers reed ondanks zijn mindere startpositie heel sterk. De Mini kende geen enkele kinderziekte, maar Snijers was wat overmoedig in zijn jacht op Weijs en diens derde plaats. De meervoudig winnaar van Ieper ging in de fout en verloor zicht op het podium.
Nu was de wedstrijd gereden. Loix ging als voor de zevende maal als winnaar over het podium in Ieper. Bouffier deed een goede zaak in het IRC met zijn tweede stek. En Weijs kon afsluiten als de revelatie van de wedstrijd als derde. Solowow profiteerde nog van de schuiver van Snijers om vierde te worden. De Mini van Snijers-Gitsels sloot de top 5 af.
Groep N
Na de opgave van Romain was Jonas Langenakens zijn grootste concurrent op vrijdag reeds kwijt. Anthony Martin reed overigens ook een meer dan degelijke wedstrijd. Vrijdagavond had Anthony even de leiding genomen met zijn Mitsubishi Lancer Evo X op het moment dat Jonas Langenakens een foutje had gemaakt, maar Martin moest zaterdag toch plooien en tevreden zijn met een prima tweede plaats in Klasse 3 (groep N).
Kris Princen had de ganse wedstrijd een geweldige strijd met Cédric Cherain, tot die van de baan ging. Princen behaalde zo nog de 3de positie in groep N en eindigde als eerste F2. De winst in de F2 was lange tijd in voorbehouden voor Kevin Abbring, maar deze ging in de slotronde even in de fout.
R2
Tussen de R2's vinden we de Citroen C2's R2 Max, de Fiesta's R2 en de Fabia R2 van Boon. Na de eerste dag waren de Citroens van respectievelijk Demaershalk, Baugnet en Heuninck de snelste. Claudie Tanghe leide bij de Fiesta's en Boon was "amper" 16de R2.
Tanghe ging in de minder krachtige Fiesta nog in de aanval. De Komense drukker kwam na de opgave van Heuninck op een derde stek in de Klasse 6. Aan de top kwamen er geen wijzigingen meer, Demaerschalk won overtuigend voor Baugnet en Tanghe.
Damsin werd vierde in Klasse 6 en neemt de punten als derde in de Citroen Racing Trophy. Bij de Fiesta's waren de twee gastpiloten oppermachtig, Verschueren eindigde als tweede Fiesta. Bob Kellen had, als derde, bijna 10 minuten achterstand op winnaar Tanghe.
GT
Ondanks het beperkte deelnemersveld van... 3 GT's werd er ook hier een mooie strijd geleverd. Twee proeven voor het einde van de wedstrijd stonden de Porsche 996 GT3 van Tim Van Parijs en de Nissan 370Z van Chris Van Woensel binnen de halve seconde. Uiteindelijk won Van Woensel toch het duel. Virtueel eindigde hij in Ieper op de 18de plaats, vlak voor Kris Princen met zijn Renault Mégane RS. Tim Van Parijs behaalde met een tweede plaats in GT en de 8ste plaats bij de "BRC-piloten" 9 punten. Guino Kenis moest bij de tweede doortocht in Heuvelland de strijd staken door een afgebroken wiel, nadat hij eerder op de dag al lek reed.
BFO BRC
Voor de Belgen was de strijd met de internationale toppers natuurlijk van ondergeschikt belang. Loix gaat hier ook lopen met het maximum aantal punten. Tsjoen kon een goede zaak doen in de titelstrijd met de punten voor tweede plaats (onder de Belgen), maar outsider Snijers gaat nu met deze punten lopen. "Ik ben heel tevreden over de prestatie van de Mini, want in S2000-configuratie heeft de Mini amper 250 pk, wat bijna 50 pk minder is dan de officiële S2000's. In WRC-versie, met 50 pk meer en meer downforce door de grote spoiler, zullen we zeker nog plezier beleven aan de Mini! We naderden tot op 32" van de podiumplaats van Weijs Jr, maar toen werd ik in mijn aanvalslust verrast en schoven we even van de baan. Dat kan gebeuren," lachte Patrick Snijers.
Jonas Langenakens domineerde de Klasse 3 (groep N) en daarmee pakte hij, als derde BRC-piloot, 16 punten. De jonge Mitsubishi-piloot verstevigt daarmee zijn derde positie in het kampioenschap. Met 16 extra punten haalt hij een totaal van 56 punten, amper 4 puntjes minder dan Pieter Tsjoen en exact 10 eenheden minder dan leider Alexandre Romain.
Ondanks een bescheiden 15de plaats met haar Peugeot 207 S2000, kon Melissa Debackere de schade toch nog beperken in het kampioenschap met 13 punten, evenveel als… Chris Van Woensel, die zijn Nissan 370Z naar de overwinning in Klasse 4 stuurde.
FIA Historics
In de Historics overleefden de favorieten wel de eerste wedstrijddag. Vanwijnsberghe ging als leider de nacht in. De autohandelaar had echter op vrijdagavond al wat problemen met de Escort en moest om die reden op zaterdag al snel de strijd staken. Stefaan Stouf nam die leiding over en was snel verlost van zijn voornaamste tegenstander. Paul Lietaer ging van de baan tijdens de eerste doortocht op Heuvelland.
Tijdens de eerste, en enige, doortocht over de Kemmelberg ging het echter ook mis voor Stouf. De Nieuwpoortse vishandelaar kon zijn leidersplaats niet verzilveren, de winst in Boezinge ging naar Robert Droogmans. "In normale omstandigheden kon ik de Escort van Stouf niet volgen; maar ik bleef druk zetten en hij ging in de fout..." aldus Droogmans op de rally radio.
Nationale Historics
Onze landgenoten waren vooral in het nationale luik van de Historic wedstrijd te vinden. Tuur Vanden Abeele doet in het BK een heel goede zaak, Vanden Abeele kon van start tot finish domineren en won samen met "Quickie" de Historic Rally.
Achter Vanden Abeele gebeurden nog wat wissels. Het SMS team hoopte opnieuw op 2 podiumplaatsen, 1 was al binnen met Vanden Abeele, voor de tweede podiumplaats dacht men eerst aan veteraan Lareppe, maar deze zakte naar het einde toe weg van de tweede naar de vijfde stek. Uiteindelijk nam Filip Calliau de tweede plaats in de Audi Quattro en bezorgde zo het SMS team een dubbel. Dirk Deveux werd bij zijn Porsche debuut derde voor Jochen Claerbout en Lareppe.
Op onze foto-pagina een uitgebreid foto-verslag van deze wedstrijd(en).
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Freddy Loix , Robert Droogmans , Tuur Vanden Abeele