21-05-2011
Alexandre Romain wint de Sezoensrally in de eindsprint... Compleet verslag van de wedstrijd
Ondanks dat Pieter Tsjoen voor de wedstrijd niet onder stoelen of banken stak dat hij zich niet thuisvoelt op onverhard, had hij na 1 proef reeds een voorsprong van meer dan 15 seconden op zijn eerste achtervolger. Pieter Tsjoen ging echter zwaar van de baan op de tweede proef en moest met een zwaar beschadigde C4 WRC de koers verlaten...
In de eerste ronde verdwenen heel wat favorieten uit de koers... Op dezelfde plaats als Tsjoen ging ook een van de favorieten uit de F2 categorie van de baan: Cedric De Cecco. Favoriet in groep N Jonas Langenakens moest met problemen aan de versnellingsbak opgeven. En Stephane Lhonnay, de andere favoriet in groep N, gaf nog voor de wedstrijd forfait wegens de gekende budgetaire problemen. Melissa Debackere verdween na een ongeval op de verbinding uit de koers. "Melissa was heel ontgoocheld," vertelde een medewerker van NCRS ons. Mogelijks zou een verkeerde aanwijzing van een politie-agent aan de basis van dit ongeval liggen... "Melissa wil heel graag met de Subaru starten in de ORC rally," aldus Johan Caen. "Maar er is redelijk wat schade aan de WRC, zelfs de motor is geraakt. Maandag vertrekt de motor naar Prodrive voor herstelling, hopelijk kunnen we alles klaar hebben tegen zondag..."
Aan de top van de wedstrijd zagen we verrassend genoeg Van Loon aan de leiding, hij profiteerde van de opgave van Tsjoen en de aanpassingsperiode van Romain op het onverhard. Maar niet de C4 van Romain lag op de loer om de leiding over te nemen... Patrick Snijers voelde zich goed aan het stuur van de oudere Octavia WRC. Snijers moest wachten tot in de tweede ronde om dan de leiding over te nemen van de Nederlander.
Ondertussen kwamen zowel Romain als Loix sterk opzetten. Van Loon was niet opgewassen tegen de snelheid van de actuele leider van het IRC kampioenschap. Loix ging met zijn Super 2000 richting podium. Echter in de voorlaatste proef verloor Loix 50 seconden door een lekke band. Zo verloor hij ook zijn podiumplaats aan Erik Van Loon.
In de laatste ronde moest het gebeuren, Romain ging in de aanval op het lievelingsterrein van Snijers. De hypermoderne C4 WRC was te snel voor Snijers in zijn overjaarse Octavia, Romain klopte Snijers met 4.4 seconden en won zo zijn eerste nationale wedstrijd... Met dit resultaat bewees Snijers zijn snelheid en ook de degelijkheid en de mogelijkheden van de BMA Octavia WRC...
Alexandre Romain werd na de wedstrijd ook uitgeroepen tot winnaar van de BFO Award, met bijbehorend een gratis deelname aan de Geko Ypres Rally en de Rally van Wervik en een uniek kunstwerk van de hand van Inge Dewilde.
"Het begin van de wedstrijd verliep moeizaam. We hadden de afstellingen van de Citroën C4 WRC aangepast voor het onverhard, maar dat was geen goed idee. Bij de eerste service hebben we de vertrouwde afstellingen terug genomen en vanaf dat moment voelde ik de wagen beter aan," vertelt Alexandre. "Op de eerste proef schoof ik rechtdoor. Ik miste een rempunt in het stof van mijn voorganger. Op de volgende proef liet ik de motor bij de start afslaan en toen ik Pieter Tsjoen langs de kant van de weg zag staan, verloor ik de concentratie. Ik reed gewoon niet goed. Nadien heb ik de achtervolging ingezet, maar het was niet makkelijk. Ik moest in de slotronde echt risico's nemen, want op het onverhard had Snijers me telkens op achterstand gezet. Ik ben natuurlijk dolblij met deze eerste overwinning en… met het winnen van de BFO Award!"
Met zijn zege in Bocholt en de opgave van Tsjoen is Alexandre Romain ook de nieuwe leider in het kampioenschap. Romain gaat naar Ieper met 6 punten voorsprong op Tsjoen. Hij sloeg meteen ook een kloof op Langenakens en Debackere, die net zoals Tsjoen zonder punten terug kwamen van Bocholt. In Ieper zal Romain waarschijnlijk in groep N uitkomen om zo te profiteren van het nieuwe puntensysteem. Loix, Tsjoen, Snijers en Debackere kiezen immers voor een Super 2000.
Patrick Snijers was met zijn tweede plaats ontgoocheld, maar ook tevreden: "Het hing echt van kleine details af. Ik ben heel tevreden dat we met een oudere Octavia WRC toch hebben kunnen rivaliseren met de C4 van Romain. Op zich is dat al een stunt. In elk geval heb ik me enorm geamuseerd op het onverhard," vertelde Patrick, die vanaf Ieper uit zal pakken met een fonkelnieuwe Mini JCW S2000.
De top 5 werd afgesloten door de Subaru WRC van Gert Huzink met in zijn spoor Hein Jonkers (6de) en de winnaar in groep N Anthony Martin. Langenakens was de eerste leider in groep N, na diens opgave reed Martin bijna alle scratches in groep N en won dan ook de klasse met 2 minuten voorsprong op Ferdi Biesheuvel en 2min21 op Nelis Verkooien. Biesheuvel en Verkooien werden ook respectievelijk 8ste en 9de algemeen. De top 10 werd afgsloten door de Nissan GT van Chris Van Woensel.
Raphael Auquier won bij zijn debuut in de DS3 3RT de officieuze F2 categorie. Auquier had weinig weerstand want na 4 proeven hadden zowat al zijn concurenten (De Cecco, Kobus, Burton) opgegeven...
Bij de Historic had Tuur Vanden Abeele eindelijk de mechaniek aan zijn zijde. In de openingsfaze zat Vanden Abeele in strijd met Deveux. Deze laatste moest echter ook opgeven en Vanden Abeele won met een ruime voorsprong op de Porschisten Janssens en Dekens.
In de Ford Fiesta Sporting Trophy was Tim Van Parijs de leider na de eerste ronde, hij bleef de ganse koers aan de leiding en won dan ook deze manche van de Trophy. Bij de finish had Van Parijs een ruime voorsprong op Bob Kellen en maar liefst 3 minuten voor op Joost Ghyssel. Ook bij de Fiesta's waren er heel veel opgaves... De Citroën C2 Trophy werd uiteindelijk gewonnen door Luxemburger Ronny Foxius, die profiteerde van de mechanische pech voor Kevin Demaerschalk en van een kleine sortie van Nicolas Damsin.
Criterium
Door de vele sorties in de 'gewone' wedstrijd was het voor de toeschouwers opnieuw moeilijk om de Criterium deelnemers an het werk te zien...
Danny Claesen was de eerste leider na zijn scratch in Goolder en de annulatie van Veldhoven. Leider in de Criterium tussenstand Sébastien Francois zette orde op zaken in de derde proef en nam de leiding. Franky Boulat nam nog even de leiding over, maar Francois kon terug overnemen en won met 42 seconden voorsprong op Eric Louies. Al was de tweede plaats bijna voor de Fiesta van David Croes. Croes stond tot na de 6de proef 2de op amper 2 seconden, maar verloor de koers in de voorlaatste proef waar hij meer dan 3 minuten verloor... Franky Boulat werd derde voor de andere BMW van Philip Lommers en de Escort Cosworth van Claesen.
Wedstrijdverslagen ter publicatie van deelnemers/teams zijn welkom via info@rallylovers.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Sezoensrally , Alexander Romain