10-05-2011
Wedstrijdverslag Short Rally van Linter: Geert Glorieux Zege verloren op de allerlaatste proef...
Voor de eerste deelname aan de Rally van Linter werd de BMW grondig nagekeken na de Monteberg. Met een gerust gemoed en onder een stralende zon richting Linter.
Toch even de wenkbrauwen gefronsd toen we onze plaats innamen op het servicepark. Een kort afgereden grasveld, nog niet veel meegemaakt maar het schitterende weer en de sfeer maakte alles goed.
De verkenning verliep vlot alwaar aandacht werd besteed aan moeilijke passages zoals de modderstrook. De historics startten als eerste en met nummer 45 passeerden we als vijfde wagen. We hadden ons voorgenomen om direct een vlot tempo aan te houden met aandacht voor de gevaarlijke zones.
Als lid van het serviceteam werden we verwend door het feit dat de aankomst van de 2de KP, dus ook einde van elke ronde, juist naast het servicepark gelegen was, zodat de crew zich niet moest verplaatsen om hun piloot aan het werk te zien.
Toen we daar stonden te wachten kregen we een bericht door dat er waarschijnlijk een brandstofleiding gesprongen was. Overal lekte er benzine en de bemanning werd duizelig van de benzinegeur in de cockpit. De moed van Bo,Philip, Rik en Jef zakte meteen in de schoenen. Het zal toch wel weer niet waar zijn hé. Na enkele gespannen minuten bemerkten we de BMW in de verte in volle vaart naderen. Eerste opluchting, hij zit nog in koers.
Bij aankomst hoorden we het verdict: stop benzinetank niet teruggeplaatst na het tanken. Maar belangijker: geen panne en de beste tijd bij de historics. Oef. Service dan maar en weg voor de tweede ronde. Weer de beste tijd historic en 6 - 7de tijd algemeen. Iedereen dik tevreden en niet in het minst Geert en Peter.
Derde en vierde ronde idem dito en ondertussen een voorsprong opgebouwd van rond de minuut op eerste achtervolger Johan Dekens met zijn snelle Porsche.
Start voor de 5de en laatste lus. Nu kan het toch niet meer mis gaan, nog 2 KP's, positief denken. De overgebleven supporters en het service team vatten post aan de aankomst van KP 2 met een bekertje met spuitwater (geen champagne meegenomen) om de prachtprestatie in de bloemetjes te zetten.
T'was te mooi om waar te zijn. Eerder gestarte teams die de aankomst passeerden waar wij stonden meldden ons dat de BMW met nummer 45 af te rekenen had met een kapotte gaskabel en stilstond op KP 1. Ongeloof en frustraties overheersten. Een Vvlgende piloot riep dat ze toch op komst waren. idd, plots verscheen de witte bolide in de verte en naderde in vijfde afond. Eventjes was er weer hoop dat er toch niets aan de hand was maar toen ze voor onze neus stopten merkten we de spelbreker.
Het kleine 3 euro kostend scharniertje aan de carburatoren was gebroken zodat de verbinding met de gaskabel onbestaande was. Diepe ontgoocheling op de gezichten van Geert en Peter. Toen de panne zich voordeed hebben ze een 7 tal minuten verloren op KP 1. Normaal is dat einde wedstrijd maar de inventiviteit van Geert zorgde ervoor dat ze toch konden finischen.
Eénmaal het euvel gevonden scheurde Geert een stukje rood-wit afsluitlint af die langs het parcour in overvloed aanwezig was en verbond dit met de gasbediening. Het stuk was lang genoeg om via het motordeksel en over de voorruit tot aan de bestuurdersruimte te reiken. Dan maar zo verder gereden: Geert met de linkerhand de gas, met de rechterhand het stuur en co Peter schakelde op en af, wat een combinatie zeg. Enfin, in plaats van een overwinning werd het toch nog een vierde plaats bij de historics met de nodige VAS-punten. Zo zie je maar. Hoe luidt dat spreekwoord alweer: Verkoop nooit het vel van een beer voor hij...
Alweer een ervaring rijker. Het positieve is dat de BMW, buiten dat kleine breukje, zich super heeft gedragen. Op naar één onzer favorieten, de ORC.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Geert Glorieux , Rally van Linter