09-05-2011
Wedstrijdverslag Short Rally van Linter: Erik Degeling Geslaagde wedstrijd !
Op zondag 8 mei stond de rallyshort van Linter op het programma van E&E-Rallysport. Tijdens de verkenningen werden al snel een paar verraderlijke punten gevonden in het super snelle parkoer. EĂ©n plaats was zelfs heel gevaarlijk. Het parkoer lag er overal kurkdroog bij, behalve op 1 plaats. Een boer had zijn gewassen begoten, maar hij had ook een massa water op straat laten lopen wat een heuse modderpoel tot stand bracht.
Doordat er iets gewijzigd was aan het schakelsysteem van de auto werd er op de eerste proef afwachtend van start gegaan. Maar het verliep allemaal vlotter als verwacht ! Er werd onmiddellijk een 3de tijd op de tabellen gezet. De eerste tijd werd door Matthias Boon gereden, op de hielen gevolgd door Jonas Langenakens. Ondanks het feit dat voor E&E de eerste proef vlot verliep waren er toch wat kopzorgen aan de finish. Bij 175 km / uur maakte de auto een zeer raar geluid. Het was precies of er waren haperingen in de motor. De 2de proef werd dit geluid weer waargenomen. Maar toch werd er weer een 3de tijd gereden. Op de service werd er getwijfeld of er nog zou doorgegaan worden of niet. Er werd contact opgenomen met Gaetmo en deze raadde ons aan om door te gaan, maar als we het geluid waarnamen onmiddellijk gas lossen.
De tweede ronde verliep alles weer super vlot. Er werd op beide proeven terug een derde tijden gerealiseerd en zo konden we onze derde plaats verder verstevigen. Ondertussen hadden we al ongeveer 20 sec. voorsprong op Eric Deveux met de Mitsubishi Evo X, maar het lawaai in de auto bleef ons zorgen baren. De derde ronde werd het lawaai zelfs nog erger, vanaf 160 km / uur moesten we al gas lossen.
Erik brak zijn hoofd over wat dit geluid zou kunnen zijn. Zou het wel uit de motor komen of zou het iets anders zijn ? Op de service werd de auto gans gecontroleerd of er niets anders stuk of los zou zijn. Plots stelden de servicemannen vast dat er een rubber onderaan de auto helemaal stuk was en ze konden goed zien aan de verf op de bodemplaat dat deze tegen de carrosserie had geslagen. Er werd besloten om deze rubber te verwijderen en er werd gehoopt dat het enkel dit zou geweest zijn.
Op de eerste proef van de vierde ronde wisten we onmiddellijk dat het “motor probleem” van de baan was. We konden voluit gaan zonder enig lawaai waar te nemen, het was dus een simpele rubber die ons na de eerste ronde bijna de strijd liet staken. En het verschil was groot, we konden onze tijd met 10 sec. verbeteren. En weeral schreven we de 3de tijd op onze naam.
De 3 laatste proeven werden ook nog zonder problemen afgewerkt. Enkel op de voorlaatste proef kregen we het nog even heel warm. De modderpoel van ’s morgens was in de loop van de dag bijna helemaal opgedroogd, maar de boer had er niets beter op gevonden als zijn gewassen net voor de laatste reeks terug beginnen te bevloeien. Toen we het water opmerkte was het al veel te laat om te remmen. De auto begon te schuiven en er was geen houden meer aan. We gingen eerst aan de rechterkant op de gracht en daarna schoven we links het veld op, maar we kwamen er goed van af. Buiten een paar schrammen op de auto bleef verder alles ongedeerd. Door deze regelmatige wedstrijd konden we de beker van de 3de plaats algemeen en voor Els de beker van 1ste dame mee huiswaarts nemen.
De volgende wedstrijd voor E&E is de rallysprint Criterium Claude Legros op 12 juni te Banneux.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Erik Degeling , Rally van Linter