03-05-2011
Bernard Munster net naast het podium in Auxerre Het potentieel van de Skoda Octavia WRC bevestigd
In de Terre de l'Auxerrois, de tweede wedstrijd van het Kampioenschap van Frankrijk Rally's op Onverhard, hebben de Skoda Octavia's WRC van team BMA eens te meer hun potentieel bevestigd. Bernard Munster behaalde de vierde plaats op zeven seconden van de tweede! Alain Deveza klokte met de tweede Octavia van het team eveneen opmerkelijke chrono's. Stefaan Prinzie maakte optimaal gebruik van een test met de Subaru Impreza 555 om zich in de kijker te rijden.
"En dan te weten dat we met twee Skoda's op het podium hadden kunnen staan…," vertelde Bernard Munster zondagavond met lichte ontgoocheling in zijn stem. "Onze vierde plaats weerspiegelt niet goed het potentieel van de Skoda Octavia WRC in vergelijking met de drie veel recentere wagens die voor ons eindigden. We stranden op zeven seconden van de tweede plaats, maar we hebben een tiental seconden verloren in de openingsetappe."
Immers, tijdens de eerste zes proeven van de eerste dag, goed voor 115 km, verloren Bernard Munster en Jean-François Elst kostbare tijd door een foute bandenkeuze. "In Frankrijk moet je de banden die je wil gebruiken verplicht markeren voor de start," vertelt de piloot en baas van BMA. "Ik markeerde extra-harde banden... De ganse dag hadden we moeite met die banden. Voor de tweede etappe kozen we banden met een medium compound en die bleken veel beter te werken op dit parcours. Ondanks het beperkte aantal kilometers tijdens de tweede dag, hadden we kunnen oprukken naar de tweede plaats... had ik voor de start van de tweede proef van maar liefst 18 km niet vergeten om de elektronische differentiëlen in te schakelen. Pas na de finish besefte ik waarom de wagen zo vreemd reageerde op die proef. Ik dacht dat het te wijten was aan de banden, die mogelijk te zacht waren... Op die proef, in SuperRally, realiseerde Alain Deveza met onze tweede Octavia WRC de snelste tijd, liefst 20 seconden sneller dan de drie piloten die streden voor de tweede plaats! Voor ons was dus alles nog mogelijk."
Alain Deveza moest beroep doen op SuperRally voor zondag wegens een kleine elektrische panne. "Een klein probleem dat Alain helaas tot de opgave dwong, terwijl hij erg mooie tijden reed," vervolgt Bernard Munster. "Een pool van de accu was gebroken. En de batterij verloor daardoor zijn spanning. Omdat je in Frankrijk in SuperRally weer mag starten, kon Alain zich zondag nog amuseren en twee snelste tijden klokken."
Stefaan Prinzie, aan de start met de Subaru Impreza 555 van BMA, reed zich ook in de kijker. "Ik was erg tevreden over de tijden die Stefaan kon rijden," vertelt Bernard. "Voor de wedstrijd kon hij testen met de Subaru en dat heeft meteen vruchten afgeworpen. Op het einde van de eerste dag stonden Stefaan en Sharon op een knappe achtste plaats algemeen. Helaas maakte een panne van de pomp die de versnellingsbak van olie moet voorzien een einde aan hun wedstrijd. Een probleem dat erg zelden voorkomt."
Binnen twee weken komt BMA weer in actie in het Kampioenschap van België met Patrick Snijers: "In handen van Patrick kan onze Skoda Octavia WRC schitteren in de Sezoens, een parcours dat hem heel goed ligt. We hopen dat hij evenveel geluk heeft met de mechaniek als wij in Auxerre. Want, tot overmaat van ramp, zijn het vooral de klanten die last hebben van de pechduivel. Onze Octavia, uitgerekend de wagen die Patrick in Tielt bestuurde, kende niet het minste probleem in Frankrijk. Niet tijdens de wedstrijd en evenmin tijdens een voorafgaande testsessie van 120 km. Het geluk moet eens keren!"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : BMA , Bernard Munster , Stefaan Prinzie