24-04-2011
3 op 3 voor Pieter Tsjoen Compleet verslag van de wedstrijd
171 teams namen dit weekend deel aan de 28ste Rally van Wallonië in Namen, een wedstrijd verreden in zomerse weersomstandigheden. Een tiental WRC's en 4 S2000's vormden de kop van de affiche, maar slechts een van die
topwagens, de Citroën C4 WRC van Pieter Tsjoen, domineerde de wedstrijd van start tot finish. De zevenvoudige Kampioen van België heeft nu 7 overwinningen in de Namense klassieker.
Zomers weer (en enkele kleine buien!), een uitzonderlijk startveld, een vernieuwd parcours: alle elementen waren verenigd om van deze 28ste Rally van Wallonië een groot feest te maken. Jammergenoeg zorgde net dat zomerse weer voor wat te ontstuimige piloten... Veel sorties maakten dat de krappe timing serieus in het honderd liep... Er was constant een vertraging en voor de toeschouwers was het moeilijk volgen...
De eerste scratch op de historische site van de Citadel werd vrijdagavond neergezet door de Nederlander Mark van Eldik (Subaru Impreza WRC). Zou het dan toch een mooi Belgisch-Nederlands duel worden? Toch niet, want
daarna werd de wedstrijd volledig gedomineerd door Pieter Tsjoen. Zelfs Alexandre Romain reed zich, opnieuw net zoals in Tielt, in de kijker: "Zondagochtend hebben we de situatie geanalyseerd. Met 22 seconden achterstand was het onmogelijk om op regelmaat terug te komen.
Tweede worden achter Tsjoen, de grote referentie in België, is geen schande. Maar, ik weet dat ik nog beter moet worden. In mijn rijstijl en in mijn voorbereiding op de wedstrijden!"
De winnaar genoot met volle teugen van zijn 7de recordzege: "Ik moet toegeven dat ik meer risico's heb moeten nemen dan in andere wedstrijden. Alexandre heeft me echt wel gedwongen om de limiet op te zoeken. Dat is ook de enige manier om efficiënt met de C4 WRC te rijden. Je mag met deze wagen, ontwikkeld voor een fabriekspiloot, niet relaxen, maar je moet voluit blijven aanvallen. Met drie zeges staan we al dicht bij een
zevende titel. Vier overwinningen moeten volstaan om de Belgische titel te veroveren," vertelde Pieter Tsjoen.
Subaru duel voor derde plaats
Voor de derde podiumplaats werd lang strijd geleverd tussen de twee Subaru WRC's van Mark van Eldik en Melissa Debackere, tot de jongedame remproblemen kreeg en daardoor zondagochtend 60 strafseconden kreeg wegens een uitgelopen service. Melissa leverde wel een uitstekende prestatie.
Hadden David Bonjean (Peugeot 307 WRC) en Hubert Deferm (Subaru WRC) zich in de strijd kunnen mengen? Een sortie en een ingetrokken rijbewijs zorgde ervoor dat we dit nooit zullen weten De 5de plaats, op meer dan 5 minuten van Tsjoen, van de Nederlander Edwin Schilt (Subaru WRC) was een verrassing, want Schilt ontdekte het parcours van de Rally van Wallonië. Die vijfde plaats was in eerste instantie weggelegd voor de Porsche GT3 van Tim Van Parijs, maar op zaterdagavond moest Tim opgeven na mechanische problemen.
Net buiten de top 5 eindigde reeds de eerste F2, de kleine Citroen C2 Super 1600 van Hans Weys. Weys werd voor deze prestatie beloond met de BFO Award. In de officieuze F2 categorie klopte Weys met ruime voorsprong Kobus (Clio R3) en Cedric De Cecco (DS3). Weys klopte met zijn C2 zelfs zijn landgenoot Bernhard Ten Brinke (7de), de winnaar bij de Super 2000's met zijn Skoda Fabia. Op zaterdag was Ten Brinke in strijd met Dominique Bruyneel voor de overwinning in S2000. "We waren in de aanval en in Bois-de-Villers ging het mis. De 207 stond iets te laag en te hard afgesteld... en we zijn aan 180 rond gegaan," vertelde een ontgoochelde Bruyneel na zijn sortie.
Jonas Langenakens en Eric Cunin domineerden de strijd in Gr.N, tot ze tijd verspeelden door technische problemen. Hierdoo won Cédric Cherain in zijn tweede wedstrijd met de Renault Mégane RS de Groep N. Al kwam Langenaekens nog sterk terug, op zaterdag viel hij na zijn problemen even terug naar de 19de plaats algemeen. Deze middag aan de finish werd Jonas nog 10de algemeen en tweede groep N voor Raphael Auqiuer (11de).
Nadat Van Parijs werd gestopt werd door een gebroken riem van de alternator, Chris Van Woensel op de tweede proef moest opgeven (versnellingsbak) won Lejeune de GT met zijn Porsche. Van Woensel, Van Parijs en Kenis (BMW Z4M) gingen opnieuw van start in SuperRally (in
totaal 20 herstarters), maar louter voor de eer en het spektakel...
Merkencups
In de merkencups was het ook spannend. Minder in de Citroën DS3 Trophy in R3T, waarin Cédric De Cecco al vroeg verlost was van Caren Burton, die motorproblemen kende op KP 1. Bij de Citroën C2's van de Trophy
was de strijd bijzonder fel, temeer omdat enkele piloten buiten de Trophy mee kwamen strijden in R2. Voor hun problemen, streden David Croes (opgehouden door een sortie), Kevin Demaerschalk (versnellingsbak),
Nicolas Damsin (wielbouten) voor de overwinning. De zege in R2 had uiteindelijk naar Matthias Boon moeten gaan, maar een optimistische passage op de jump in Naninne beschadigde de radiator van zijn Skoda Fabia
R2. Xavier Baugnet liet de kans niet liggen en won in R2 en tevens de strijd in de Citroën C2 Trophy.
Ondanks een lekke band, won Manuel Canal-Robles de bij de Fiesta's. Er was een boeiende strijd met drie tussen Canal, Arellano (remproblemen en stuurbekrachtiging, gevolgd door een gemiste remzone op de voorlaatste proef) en Servais (die het betreurde dat hij zaterdagavond geen intermediates monteerde).bij de Fiesta's.
Kris Princen, aan de start met een Renault Twingo R2, bewees dat deze kleine Franse wagen heel wat potentieel heeft. Princen viel net buiten de top 20...
Maes in Historic
Aan omwentelingen geen gebrek in Historic. Glenn Janssens, genavigeerd door Stéphane Prévot, was goed gestart, wellicht ook dankzij een "gunstige" chrono op de eerste proef zaterdagochtend, maar hij tikte tegen een boordsteen in Malonne, waardoor de achtertrein van zijn Porsche 911 beschadigd werd. Door een schuiver op dezelfde plaats kon Arnaud Clause (Escort RS) de leiding helaas niet overnemen. Hij maakte de
weg vrij voor Tuur Vanden Abeele, maar helaas brak een aandrijfas zondagochtend op zijn BMW 323i. Zo ging de overwinning naar Ruben Maes die met een Ford Escort Gr.4 met FIA-homologatie aan de start kwam.
Wedstrijdverslagen zijn steeds welkom op info@rallylovers.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Pieter Tsjoen