09-04-2011
Tweede opeenvolgende BK zege voor Pieter Tsjoen Compleet verslag van de wedstrijd
Topfavorioet Pieter Tsjoen deed in Tielt precies wat er van hem werd verwacht: winnen! Al was het geen one-man show zoals in de Haspengouw, Tsjoen kreeg tegenwerk van een sterk rijdende Alexandre Romain.
In de slot ronde kwam Romain nog op een 11 seconden van leider Tsjoen, nadat deze even in de fout ging. "Dit is een parcours waarop je moet rijden met een wagen die je door en door kent. Dat is met de Citroën C4 WRC nog niet het geval. Ik moest nog zoeken naar de ideale rempunten. Dat ging beter toen we de rembalans hadden aangepast, want aanvankelijk blokkeerden de wielen bij het aanremmen. Even een gebrek aan concentratie. Ik miste mijn rempunt en schoof rechtdoor. Ik gaf wat gas bij om over de greppel te geraken... Gelukkig bleef de schade beperkt tot 20" tijdverlies." Uiteindelijk won Tsjoen de strijd met 18 seconden voor op de 2de Citroen C4 WRC van Alexander Romain.
"Dat foutje in het begin van de wedstrijd, toen ik even rechtdoor ging, was er teveel aan. In de slotronde heb ik niet teveel risico's genomen." verklaarde Alexandre Romain nadien.
De derde podiumplaats ging naar Melissa Debackere, die met haar Subaru Impreza WRC een foutloze wedstrijd afleverde. Debackere zat in de eerste wedstrijdhelft in een felle strijd met David Bonjean voor de derde plaats, Melissa bleef foutloos en David maakte enkele foutjes en zakte weg in het klassement.
Paul Lietaer maakte in de slotfase nog een schuiver op De Poelberg, wat een kleine halve minuut kostte. Zo was de snor bijna zijn vierde plaats kwijt aan... de Super 2000 van Freddy Loix. Lietaer kon de Fabia van Loix uiteidelijk nipt achter zich houden. Loix, die vooral in de openingsfase tijd verloor door een verkeerde bandenkeuze, strandde op de 5de plaats.
"We hebben hier echt het maximum uit de Skoda Fabia S2000 gehaald. Vanaf de eerste ronde zat ik al op de limiet. Meer zat er echt niet in op dit parcours tegen zoveel WRC's," lachte Freddy, die na een nachtje slapen naar Gran Canaria vertrekt voor de 2de manche van het IRC.
Van Parijs leek goed op weg naar de 6de plaats, maar een probleem bij de start op KP Schuiferskapelle maakte dat hij uit koers werd gezet.
Door een elektronisch probleem stond hij langer dan 20" in de startzone, wat hem een 6de plaats kostte. Patrick Snijers viel na KP 4 uit door een lekkende pomp van de stuurbekrachtiging. "Jammer, want ik start hier voor het eerst met een nieuwe sponsor en had graag bewezen dat een top 5 mogelijk is met deze wagen." aldus een ontgoochelde Snijers. Ook de tweede Octavia WRC van BMA, hier in handen van Bart Maes, moest ook de strijd staken wegens een gescheurde katalysator.
De GT's kwamen er niet aan te pas in de strijd bij de achtertrekkers.
Andy Lefevere, die een supersterke wedstrijd reed met zijn BMW M3, was onklopbaar in deze officieuze categorie. Lefevere werd zesde voor Didier Duquesne in de 'oude' Toyota Celica GT-4.
Duquesne probeerde in de derde ronde nog de aanval in te zetten op Lefevere, "Maar ik voelde dat ik op de limiet zat, ik won hier en daar een seconde, maar maakte nadien ook enkele foutjes waarbij ik die seconden weer verloor."
De Celica GT-4 hield wel de 307 WRC van David Bonjean, de Subaru WRC S14 van Jeroen Swaanen en de 207 Super 2000 van Dominique Bruyneel achter zich. Swaanen was wel de winnaar voor het Nederlands kampioenschap.
Bruyneel verloor in de openingsronde omdat hij wat vertrouwen miste.
"Het loog niet aan de auto, ik was er gewoon niet bij. De eerste ronde van de Haspengouw buiten beschouwing gelaten was het ook al een tijdje geleden dat ik nog met de 207 reed." Bruyneel sloot de TAC af als 10de algemeen.
In Klasse 3 ging de zege makkelijk naar Jonas Langenakens. Hij won de groep N met een ruime voorsprong op Bert Coene (2de) en Jos Hermans (3de).
In Klasse 4, de GT's, was de Nissan 370Z van Chris Van Woensel te sterk was voor de Porsches van Carlo Mylle en Chris Debyser. De Nederlandse 350-cup werd gewonnen door Van Den Berg, hij werd ook 4de GT.
De Nederlander Hermen Kobus won met een Clio R3 overtuigende de F2 en de klasse 5, Kevin Demaerschalk werd met zijn Citroën C2-R2 Max 2de F2 en winaar in klasse 6.
In Historic ging de zege naar Didier Vanwijnsberghe, die in Tielt zijn come-back bij de Historics meteen kon verzilveren. Tuur Vanden Abeele en Geert Vandoorne maakten het podium compleet. Wim Soenens komt zeker in aanmerking voor de spektakelprijs. "Maar dat is niet mijn doel," lachtte Wim. "Ik probeer goede tijden neer te zetten." Helaas moest GEKO patron de Escort in de laatste ronde aan de kant zetten na een afgebroken 'gas-commande'. Ook opnieuw geen geluk voor Ptarick Mylleville, "Op een recht stuk op de eerste proef een wiel afgebroken..." wist Patrick na de eerste ronde te vertellen in het service park.
Bart Du Jardin zegevierde in het Criterium. Du Jardin haalde het relatief makkelijk, weerstand kreeg hij nauwelijks of niet. Gregoire Coulembier was in de openingsfase tweede, maar na een sortie werd deze positie ingenomen door Franky Boulat, die zo knap tweede werd in de M3 voor de EVO 7 van Sebasten Francois.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Pieter Tsjoen , Didier Vanwijnsberghe , Bart Du Jardin