24-03-2011
Wedstrijdverslag RS Moorslede: Koen Verhaeghe 78ste op 157 ingeschreven teams
De Rallysprint van Moorslede werd dit weekend verreden en dit terug met onze vertrouwde Opel Manta waarmee we het seizoen 2010 hebben afgesloten met de VAS kampioenstitel.
Onze Ford Escort mk1 is volop in heropbouw maar voorlopig nog niet startklaar. Het Vada-Racing team doet zijn uiterste best om de wagen zo snel mogelijk klaar te stomen voor onze 1ste wedstrijd. We houden u hiervan op de hoogte.
De “10° Rallysprint van Moorslede“ werd verreden over een klassementsproef van +- 9,100 kilometer op een voor 100 % verhard wegdek. De maximum rijtijd voor elke gechronometreerde rit bedroeg 18 minuten. De lengte van de verbindingsrit was +- 9,000 km. De inrichter opteerde voor vrije verkenningen.
Zoals traditie getrouw zorgde onze service team leader Kristiaan en ons service team member Chriske terug voor de vlekkeloze keuring op zaterdag. Oorspronkelijk waren we verkeerd ingeschreven onder nummer 41. Maar dit werd rechtgezet door de organisatie op zaterdagnamiddag, waar we een nieuw startnummer kregen, 243. Niettegenstaande beloofd was om ons tussen de andere historic wagens te plaatsen kregen we zaterdagavond laat toch het nieuws te horen dat we de zondag als laatste wagen van start gingen. Jammer. 1 voordeel, gezien we als laatste moesten starten, konden we dus extra lang slapen.
157 wagens, waarvan 124 moderne en 44 historics wagens waren ingeschreven voor de rallysprint. Onze ideale tijd voor het verlaten wagenpark was 10u03 ’s morgens. Het voelde goed toen we terug het wagenpark binnen liepen tussen alle historic wagens. Ik had zo’n gevoel van “terug van weggeweest”. De historic reeks is toch iets aparts, een aparte sfeer. Moeilijk te omschrijven.
Onze 1ste Kp eindigde in mineur, een paar km voor de finish voelde ik controle verlies over de wagen, waarschijnlijk platte band. Gezien de korte afstand naar de finish werd in een minum van tijd beslist om door te rijden en de band te vervangen na de finish. Gezien dit euvel hadden we toch een tijd van 6m40. Na Kp 1 waren nog slechts 124 wagens in koers, plaats 95 was voor ons gereserveerd.
Op service gekomen zagen we dat de band niet lek was, maar dat de velg erg beschadigd was en zodoende de lucht uit de band kon ontsnappen. Waar dit euvel zou gebeurd zijn weten we tot op vandaag nog altijd niet. Onze service team leader heeft de velg hersteld en zorgde ervoor dat we terug met diezelfde band konden vertrekken naar de 2de Kp.
Tijdens onze tweede ronde deden we er 7 sec af en dit bracht ons op een 88 plaats in het klassement. Ook onze derde ronde verliep zeer vlot en werden er terug 7 sec af gedaan, maar dat was voor ons toch onze limiet. Terug 5 plaatsen winst in het klassement. Onze 4 en laatste keer dat we over de Kp gingen verliep volgens ons het vlotst, maar schijn bedriegt blijkbaar, we hadden een tijd van 6m31. Maar gezien de meeste wagens meer tijd verloren tijdens hun laatste kp bracht dit ons terug 5 plaatsen winst in klassement.
Resultaat:
Op de 157 ingeschreven wagens haalden we de finish met een 78ste plaats.
Op de 44 ingeschreven historic wagens haalden we de 28ste plaats.
En in onze klasse H3 eindigden we op een 12de plaats.
Op naar de volgende rally. De tac rally van Tielt op zaterdag 9 april. Alvast iets dichter bij de deur. Verdere info hierover is terug te vinden op www.tacrally.be . Zoals iedereen ondertussen wel weet is de tac rally van Tielt onze achillespees en is alle morele steun belangrijk. Dus hoe meer supporters ……. We zullen alvast ook deelnemen aan de shakedown van de tac rally op woensdagavond 6 april 2011. Het beloofd alvast terug een zeer mooie deelnemersveld te worden.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Short Rally Moorslede , Koen Verhaeghe