11-03-2011
Exclusieve rondleiding in de SMS-garage met Stephen Vankemmel
Rallylovers ging op bezoek bij het SMS team, Stephens Motor Sport, een team dat is ontstaan uit de rallymicrobe van Stephen Vankemmel. De sympathieke computer - en gsm-verkoper gaf ons maar al te graag een exclusieve rondleiding in de SMS Garage. De volledige foto-reportage is te zien op onze foto-pagina.
De rallymicrobe kreeg Stephen van zijn vader Marc Vankemmel met de paplepel mee. “Mijn vader was zelf rallyrijder inde jaren ‘70. Hij reed met Fiat 124 special, geprepareerd door Jules Vanename en gesponsord door ORLY, brandstoffen. Hij trad aan in verschillende lokale rally’s zoals, Rally van De Panne, Rally van Koksijde, de 6 uren van Ieper, nadien de 12u van Ieper. Later werd mijn vader Marc medewerker bij Targa Florio op de klassements Reninge onder leiding van Antoon Decreus en zo ben ik ook begonnen als medewerker tijdens de rally van Ieper. Op achtienjarige leeftijd kreeg ik de functie kp-verantwoordelijke tijdens de 24 uren van Ieper, dit op kp Alveringem. Nadien tekende ikzelf de KP van St.Sixtus Vleteren, meteen was ik één van de jongste kp-verantwoordelijken. Toen reeds had ik een organisatie die ikzelf creëerde om van onze etappe een goeie te maken, we moesten de beste zijn. Een perfectionerende drang."
Stephen werd later bij het grote publiek gekend door zijn functie als veiligheidsverantwoordelijke, hij was eerst niet geliefd omdat hij de regels zeer streng toepaste. "Maar laat me duidelijk zijn, het moest. Met de security helicopter heb ik uren en uren de rally gevolgd, ik mocht niet falen of anders hadden de overheid en zeker de Westvlaamse bevoegden de rallykraan dicht gedraaid. Dat was een periode dat de rallysport zeer hard werd aangapakt door de media. Ik herinnerde mij op een persconferentie net voor de rally van Ieper en dit op de terreinen van FLV (Lernout en Hauspie). Ik werd in het 13u VRT journaal live geinterviewd door Caroline Vandenberghe, de ramp en moordzaken journaliste, in verband met een een spijtig dodelijk ongeval enkele weken voordien. Ik stelde haar de volgende vraag: mevrouw U bent toch rampjournaliste bij de VRT, wat komt u hier dan in godsnaam mij interviewen, is dat de media? Ze werd kwaad en het interview werd stop gezet, conclusie: wij als rallysupporters hadden gewonnen."
In totaal was Stephen 11 jaar veiligheidsverantwoordelijke in Ieper, vooral de jaren onder andere met de omzendbrief van Minister Peeters werd het heel moeilijk en was het vaak een frustrerende taak, de vergaderingen werden oersaai met mensen die totaal geen benul hadden van wat rallysport is. "Voor hen was dat één van de verplichte vergaderingen en enkelen toonden totaal geen interesse. Volgende redenering: we rijden van punt A naar punt onder hoge snelheid en op de verbindingswegen houden we ons aan de wegcode, dit was reeds voor enkelen van hen totaal nieuwe materie. Maar uiteraard beleefde ik ook mooie dingen, ik werd ook vaak uitgenodigd door de TV om in programma’s zoals de Zevende Dag te gaan spreken en het op te nemen voor de rallysport. Te debateren tegen de “groene“ mensen, deze hebben nooit een compromis of een oplossinng. Dat is zo'n kortzichtige politiek... laat anderen toch ook van hun sport genieten, dat was mijn gezegde. Vele krantinterviews en radiointerviews waren mijn ding, het waren mijn woorden dat ze moesten opschrijven en niet de hunne, dat was mijn doel."
Nadat Stephen zijn functie als veiligheidsverantwoordelijke stopzette wou hij zelf eens achter het stuur van een rallywagen kruipen en dit onder aandrang van Opel garagehouder Cesar Mottrie. "En als ik eerder had geweten dat ik een beetje aan een stuur kon draaien, dan had ik de stap veel vroeger gezet..." Stephen kocht in 2004 zijn eerste wagen, een Opel Ascona A. "We zijn begonnen met Opel en vonden in Lahouter al snel een partner voor technische bijstand en zo zijn we steeds verder bij Opel gebleven. Hier in onze SMS-Garage werken we met een vijftal vrijwilligers wekelijks aan de verschillende wagens. Iedere wagen krijgt na iedere wedstrijd een volledige check-up en wordt ook steeds grondig schoongemaakt. Wij demonteren en monteren de verschillende onderdelen, maar voor de motoren doen we steeds een beroep op Opel specialist Serge Lahouter en zijn professionele equipe, Wally en Christophe."
De zin voor het perfectionisme van de SMS-crew loont, want in 2010 kende het team slechts 1 opgave met een mechanisch probleem. "En dan nog was het een onderdeel dat nog door de vorige eigenaar van de wagen werd verkeerd gemonteerd." Een mooi resultaat als je weet dat bij SMS geen enkele medewerker in loondienst is, het zijn allemaal vrijwilligers... Sommigen offeren bijna al hun vrije tijd op aan SMS. "Zoals een Hendrik Logie, die is onze hoofdmechanieker is. Gelukkig is Hendrik niet getrouwd, houden zo (lacht). Voor mij is het SMS ook een uitlaatklep, want met de 4 GSI winkels Ieper, Poperinge, Diksmuide en nu ook te Roeselare en de 4 Mobistar Centers Ieper, Poperinge, Veurne en Diksmuide en mijn evenementen bureau EYE4YOU zijn mijn dagen reeds goed gevuld... Moest ik gaan biljarten, dan zou dit veel minder tijd vergen, maar ja..."
In de werkplaats van het SMS team staan heel wat Ascona’s en Manta’s voor wisselstukken, maar ook een massa’s banden vielen ons op. "Wij verkopen ook de KUMHO banden via het SMS-team, interesse in Kumho banden mail naar info@sms-team.be, we hebben een 500-tal banden in voorraad van de verschillende maten en types.
We maken altijd de beste prijs. Maar we maken daar eigenlijk geen publiciteit mee, vandaar nu deze reclame, we hebben onze vaste klanten..."
Bovendien beschikt het SMS-team ook over 2 volledig uitgeruste service-wagens, een afgedekte auto-remorque, een SMS Mini-bus voor de genodigden, alsook partners en members en een ingerichte SMS – bus, deze wordt ook als marketing produkt veel gebruikt op avondmarkten en braderien. "We hechten ook veel belang aan de lay-out van de wagens, marketing is ook een groot deel van het SMS gebeuren." Daarom hebben alle wagens een speciale belettering. U kent ongetwijfeld de haaie-tanden SMS-002, de gele kampioenen wagen met de Belgische driekleur SMS-001, de Ascona B SMS-010 die de Engelse vlag mee kreeg en nu is er ook de SMS Black Bull SMS-009. Alle SMS cars dragen ook hun eigen nummerplaat, SMS-001 … SMS-901, Verder kan het SMS team ook pronken met de samenwerking met Annelien Coorevits, tevens meter van het SMS-Team, die maar al te graag poseerde met alle SMS gadgets.
Het SMS team heeft uiteraard verschillende piloten voor de verschillende wagens, maar de wagens worden maar weinig verhuurd. “Het SMS team is een vrienden team, dus moet het ook klikken tussen het team en de piloten, bovendien sta ik niet te springen om de wagens zomaar aan iedereen te verhuren. Ik wil vooral kwaliteit kunnen leveren in plaats van kwantiteit, de wagens zijn trouwens ook veel te duur om zomaar te verhuren."
De piloten die met onze wagens gereden hebben zijn trouwens niet van de minste, denk maar aan Harri Rovanperra inde Omloop van Vlaanderen in 2009, Ari Vatanen met de Ascona A in de Legends van 2010, Jimmy McRae inde Ascona B in de Omloop Van Vlaanderen, Jose Lareppe winnaar van de Historic Monte Carlo rally van 2010 behoort ook tot de piloten crew... "Allen zijn het nu vrienden geworden en we bellen elkaar om de 2 maand ofzo. Ik werd samen met mijn zoon door Harri uitgenodigd om de rally van Finland te volgen. Trouwens ik heb ook heel veel respect voor die mannen, al na enkele meters waren ze veel sneller met die wagen dan eender wie. Bovendien hebben deze piloten ook heel veel respect voor het materiaal"
Het hoogtepunt van het jaar is natuurlijk de Ypres Historic Rally. "Ooit werd ik eens uitgenodigd om bij de moderne te rijden, maar dat heb ik vriendelijk afgeslaan. In Boezinge is het SMS café ondertussen een begrip geworden..." Als ondernemer beseft Stephen maar al te goed het belang van een goede marketing en dat is te zien bij het SMS team. "Speciaal voor de rally verbouwen we een garage in het centrum van Boezinge om tot het SMS café. Ieder jaar is dat een schot in de roos, vorig jaar kwam Topradio live uitzenden bij ons en we sloten de shakedown af met een optreden van... Christophe en Lindsay. We brachten zelfs een eigen SMS Streekkrant uit, een MEGA succes. Op de shakedown van Boezinge werd het SMS-Cafe in de lucht geopend met de woorden, SMS Cafe OPEN, op een groot spandoek... aan een vliegtuig."
Stephen in 2010 moest noodgedwongen een sabbatjaar inlassen. "Ik had last van mijn rug en moest geopereerd worden, in Spa reed ik voor het eerst in 14 maanden opnieuw een wedstrijd." In 2011 wil Stephen opnieuw zelf meer achter het stuur kruipen, maar hij heeft ook enkele verrassingen in petto. "Het is nog te vroeg om daarover iets te zeggen, maar het wordt moeilijk om ieder jaar beter te doen... In 2010 hadden we 8 wagens in Boezinge aan de start, naast de SMS wagens hadden we trouwens nog een partnership met Stefaan Stouf Joris Erard vorig jaar die de RAC 2010 won, een schitterend resultaat als Belg. Dit jaar gingen we opnieuw van start in het Belgisch Kampioenschap met de equipe Tuur Vanden Abeele - Isidoor Smets met de blauwe Ghelamco BMW die ook onder de SMS vlag zullen strijden."
SMS zal ook te zien zijn in het Vlaamse kampioenschap, het team Geert Glorieu - Peter Desmedt zullen ook met hun eigen witte BMW de SMS kleuren verdedigen. "Onderhandelingen zijn ook bezig om met onze SMS-008 Opel Manta A onze rally-academy op te starten, maar dit vraagt enige tijd als je het goed wil doen, later meer."
Wie meer wil weten over het SMS team kan ook terecht op de website www.sms-team.be. "Kijk volgende week woensdagavond 16 maart 2011 zeker naar de website, een ware bloot legging, zeker kijken..."
We willen Stephen en de volledige SMS-crew bedanken voor de rondleiding en de hartelijke ontvangst in de garage.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : SMS , Stephen Vankemmel