09-03-2011
Wedstrijdverslag RdN: Kevin Demaerschalk Een noodzakelijke en geslaagde kennismaking
Dit weekend begon Kevin Demaerschalk in Armentières, in Noord-Frankrijk, aan zijn tweede rallyseizoen. Een jaar na zijn debuut in de rallysport, maakte de jonge piloot uit Hoeilaart een opgemerkte intrede in de Franse Citroën Racing Trophy. Kevin Demaerschalk kwam in de eerste plaats aan de start om zijn nieuwe wagen onder de knie te krijgen, maar hij keerde terug uit Frankrijk met een 2de plaats in de Trophy en een prachtige 12de plaats algemeen.
In de Rallye des Routes du Nord, de eerste wedstrijd van het seizoen in de Franse Citroën Racing Trophy, was de doelstelling van Kevin Demaerschalk en Laurent Dujacquier duidelijk. "Deze rally is een test voor ons. We willen vooral de Citroën C2-R2 Max onder de knie krijgen en een geschikte afstelling vinden voor mijn rijstijl," bevestigde Kevin voor de start. "De chrono's zijn niet het belangrijkste. Tijdens de verkenningen ontdekten we proeven op asfalt dat soms nog gladder en hobbeliger is dan in België. Zelfs op het droge was het een schaatsbaan. En met het koude weer van 's ochtends, was het niet evident om de banden op temperatuur te krijgen..."
De eerste wedstrijddag werd verreden in droge omstandigheden, maar het kwik klom niet boven de 5° C. Kevin en Laurent reden zich meteen in de kijker. Pas toen de eerste etappe achter de rug was, kreeg de Belgische formatie de bevestiging dat ze op de eerste plaats stonden in de Citroën Racing Trophy. "Op de derde proef werden we bijna een kwartier geblokkeerd door de C2 van Victorien Heuninck, die voor zijn sortie heel snel van start was gegaan in de Trophy," vervolgde Kevin. "De Wedstrijdleiding wilde het incident als een normaal wedstrijdfeit beschouwen. We moesten echt aandringen om een forfaitaire tijd te krijgen. Voor het overige verliep de openingsdag heel goed, al waren de proeven ongelofelijk glad."
De volgende dag verspeelden Kevin Demaerschalk en Laurent Dujacquier hun leidersplaats in de Trophy door een verrassend incident. "De toegekende tijd voor de verbindingen was te kort berekend en heel wat piloten werden betrapt op overdreven snelheid," sakkerde Laurent. "We wilden op dat vlak geen risico's nemen, waardoor we altijd op de limiet arriveerden voor de start. In Frankrijk moet je uit de wagen stappen om in te klokken. Toen ik terug instapte, schoof de gesp van mijn harnas achter de kuipstoel... In plaats van ons een minuut extra te geven voor de start uit veiligheidsoverwegingen, begon de starter af te tellen en verbood hij ons tegelijkertijd om zo te starten. Voor ik de gesp terug had gevonden en mijn harnas vast geklikt had, waren een veertigtal seconden verloren..."
Kevin bleef geconcentreerd en werkte voortdurend aan de set-up van de Citroën C2-R2 Max tijdens de twee servicebeurten, waarbij de evolutie van de tijden ook geanalyseerd werd in functie van de gekozen banden. "Dankzij de raad van Yves Matton en Simon Jean-Joseph, konden we de wagen verbeteren in de loop van de dag," lachte Kevin. "Het parcours van de tweede dag was helemaal anders, met veel brede stroken en minder hobbelig asfalt. We hebben in de slotronde ook andere bandentypes van Pirelli getest en het ging toen nog beter. We draaiden twee keer een zesde tijd algemeen in die slotronde. Het was de bedoeling om vertrouwen op te doen in de wagen en dat is gelukt. Zeker omdat de wagen feilloos functioneerde tijdens de ganse wedstrijd. Het team moest geen hand uitsteken naar de mechaniek. Ik was heel blij met het gedrag van de wagen in het slot van de wedstrijd. Zonder het incident in het begin van de etappe, hadden we misschien tot de finish kunnen strijden voor de zege in de Trophy. Ik hoop dat dit slechts uitstel is. Binnen twee weken gaan we van start in de Rally van Le Touquet. We zullen al een veel beter idee hebben van het potentieel van de Citroën C2-R2 Max van MY Racing en het gedrag van de Pirelli banden op Franse proeven ook beter kunnen inschatten."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kevin Demaerschalk