27-02-2011
Pieter Tsjoen laat de C4 WRC debuteren met een overwinning Compleet verslag van de wedstrijd
Pieter Tsjoen heeft bevestigd dat hij dit seizoen de te kloppen man is in het Belgisch rallykampioenschap. Met 12 snelste tijden op de eerste 13 proeven domineerde Tsjoen het gebeuren, voor hij in de slotfase het voetje lichtte. De Oost-Vlaming won uiteindelijk met 3'45" voorsprong op zijn naaste achtervolger.
"Ik kan niet zeggen dat ik me in deze rally geamuseerd heb, want op dit extreem gladde en vettige parcours, durfde ik geen risico's te nemen. Ik heb het volledige potentieel van de Citroën C4 WRC niet kunnen benutten," vertelde Pieter na de finish. "Ik heb gewoon proper en efficiënt gereden om de finish zonder problemen te bereiken en zo maximaal punten te scoren voor het kampioenschap."
Maar vlak achter Tsjoen reed geen WRC, niet Romain, niet Debackere, maar wel de groep N van thuisrijder Jonas Langenaekens. Zijn tegenstanders maakten hier en daar een foutje. Hij legde een foutloos parcours af en werd beloond met een prachtige, overhoopte maar dik verdiende tweede plaats. "Om de scratch te rijden op KP 3, heb ik zwaar aangevallen," vertelde hij. "Het was in Zepperen een paar keer nipt, maar we bleven foutloos. De rest van de rally heb ik me maximaal geconcentreerd. Deze kans mocht ik niet laten liggen. Ik had nooit gedacht dit weekend tweede te worden. Dit is fantastisch."
Jonas Langenakens werd dan ook voor deze prestatie beloond met de BFO Award, hij krijgt een kunstwerk en een gratis deelname in de TAC rally, de volgende manche van het BFO BRC.
Alexandre Romain, van wie flink wat weerwerk verwacht werd met de andere C4 WRC, bleek nooit in staat om Tsjoen te bedreigen. In de eerste ronde verloor hij heel wat tijd, maar vanaf de tweede ronde kon hij drie keer de chrono's van de leider benaderen, tot hij in de fout ging op KP 10 (zie youtube.com). "De achtertrein brak bruusk uit op een modderige weg en we begonnen te schuiven aan hoge snelheid. Ik was machteloos," vertelde de Luxemburger. "We raakten vooraan het decor, maar de mechaniek was intact, zodat we de wedstrijd konden uitrijden. Bij de start van KP 11 liet ik de motor afslaan. Ik dacht dat de derde plaats verkeken was, want het duurde even voor ik de startprocedure weer gelanceerd had. Ik reed aan mijn tempo verder. Op de laatste proef reed ik de scratch zonder aan te vallen, waardoor ik nog nipt voor Melissa Debackere eindigde."
Melissa Debackere, die zich vooral moet aanpassen aan de modernere elektronica in de Subaru, waardoor ze links moet remmen om de differentiëlen optimaal te benutten verloor een pak tijd. "Maar kilometers maken is nu heel belangrijk," vertelde vader Debackere. "Zo kan Melissa in de volgende wedstrijden steeds sneller gaan..."
De andere scratch, op KP 11, werd gedeeld door Bernhard Ten Brinke en Raphaël Auquier. De eerste was in Super 2000 snel verlost van Bruyneel, die uit koers werd gezet wegens illegale service na een cardanbreuk in het wedstrijdbegin. In zijn tweede wedstrijd met de Skoda Fabia, leverde de Nederlander Bernhard Ten Brinke een prima prestatie. Auquier wisselde goede chrono's af met minder goede tijden en foutjes, al werd dat minder zwaar afgestraft dan de schuiver van Lhonnay, die zwaar van de baan ging op KP 13, toen hij op de 4de plaats stond. Ook Van der Marel (3' op KP 10) en Van Colen (koprol op de laatste proef) gingen in de fout. Lhonnay kon eerder ook al niet rivaliseren met de groep N toppers, "Onmogelijk," zei Stephane nog voor zijn sortie. "Als je weet dat ik hier met een budget van 1000 Euro aan het rijden ben, ik heb een tekort aan goede banden."
De groep N werd, vanzelfspreken gewonnen door Langenaekens, Auquier werd in zijn come-back knap tweede voor de ex-Verschueren Subaru nu bestuurd door Historic kampioen Bruneel. Timo Van de Marel werd na vele foutjes nog vierde en Jos Hermans sloot in de EVO X de groep N top 5 af.
Andere knappe prestaties waren er van Marc Streel, 7de met een "oude" Lancer Evo6.5 en Kris Princen, veruit de snelste in 2WD en knap 8ste voor de Impreza WRC van Bonjean.
In de officieuze F2-categorie was Princen met zijn 8ste plaats de snelste. Hans Weys werd 2de voorwielaangedreven in de C2 R2 Max, Herman Kobus was ondanks enkele mooie tijden... voorlaatste. Kobus verloor een pak tijd na een oververhitte motor op KP 2 en zakte terug naar de laatste plaats. Terwijl Ghislain de Mevius die zijn Peugeot 207 R3T kampte met een te stugge vering moest opgeven.
Net buiten de top 10 zagen we een spectaculaire Gunther Monnens in de MIES Racing Subaru Impreza groep A. Helaas verdween Monnens van de tabbellen bij de tweede doortocht op Zepperen. Ook Criterium kampioen Berleur verdween heel snel uit de wedstrijd, nadat de versnellingsbak van de EVO 6.5 het begaf.
In de Historic was het Dirk Deveux die samen met Tom Tytgat de wedstrijd domineerde. Af en toe werd haasje over gespeeld voor de eerste plaats, maar uiteindelijk won de Ford van Deveux de wedstrijd voor de Opel van Tytgat. Chris Debyser volgde al op ruime afstand en eindigde derde.
Erik Deveux sloot na 10 klassementsproeven de eerste manche van het RACB Criterium als winnaar af. De wedstrijd werd volledig gedomineerd door Alain Renkin met een Mitsubishi Lancer EvoX, maar die viel op de voorlaatste proef uit door een probleem met de injectie. Het verschil met Sébastien François stond voor de laatste proef op amper 7", maar hij kon de kloof niet meer dichten. Integendeel, Deveux diepte de kloof uit tot 11"5. De snelste Junior was Polle Geusens, 16de met zijn Suzuki Swift.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Pieter Tsjoen , Jonas Langenakens , Erik Deveux , Dirk Deveux