30-11-2010
Wedstrijdverslag Rally du VAR: Kurt Vanderspinnen Mechanisch probleem hindert het team in de titelstrijd voor het FIA EK Historic
De laatste manche van het FIA Europese Historic Kampioenschap 2010 is
traditiegetrouw de Rallye du Var Historique rondom het Zuid Franse Ste. Maxime, een driedaagse zware rally over zeer technische klassementsproeven.
De strijd voor de Europese titel in Cat. 1 was nog volledig open tussen het team van Historic Rally Promotions, Kurt Vanderspinnen – Ruud Strooper, en het Duitse team Wolfgang Pfeiffer - Ulli Windt. Bovendien mengde zich voor de titel bij de co-piloten ook nog het Italiaanse team Parisi-D’Angelo.
Op vrijdagavond werd onder een straalblauwe hemel, maar onder
vriestemperaturen, met het mes tussen de tanden gestart voor 3
klassementsproeven. Voor Historic Rally Promotions-team sloeg echter de pechduivel zeer snel toe. Op de eerste proef van de wedstijd brak een steekas van de Ford Lotus Cortina. Kurt Vanderspinnen : “Dit is een ware ramp. Wij waren uitstekend voorbereid op deze zware rally, waarin we voor Wolfgang Pfeiffer moesten eindigen om kampioen te worden. Dit wordt echter nagenoeg onmogelijk. Ons service team zal er wel in slagen om de auto terug tiptop te krijgen, maar de straftijd die we oplopen wordt
nagenoeg onoverbrugbaar. We kunnen alleen maar hopen op zeer moeilijke
omstandigheden voor de rest van de rally”.
Zaterdagochtend was het nog droog wanneer de eerste proeven werden
afgewerkt. Kurt Vanderspinnen en Ruud Strooper boekten drie besttijden in de Cat. 1 op rij. Vanaf ’s middags pakten donkere wolken zich boven het gebergte achter Ste. Maxime samen, en werd aan de teams een mix van regen, sneeuw, ijzel en mist voorgeschoteld. Op de volgende proef, de koninginetappe Vidauban, werden meteen 36 seconden teruggewonnen op de Duitsers.
Met nog twee lange klassementsproeven te gaan bleef het verschil nog erg groot. “De kloof is theoretisch onoverbrugbaar, maar we doen er alles aan om maximale druk uit te oefenen op de Duitsers, om hen misschien in de fout de drijven. Op dit parcours is dat immers zeer snel gebeurd”, aldus Ruud Strooper. Dat laatste bewees het Italiaanse team Parisi – D’Angelo, door op de voorlaatste klassementsproef, op slechts 100 meter van de finish zwaar van de baan te gaan en de Porsche 911 total loss te verklaren.
Uiteindelijk hielden de Duitsers stand, en behaalden zij met de Porsche 911 de zege en de kampioenschaptitel, met in totaal 93 punten. Kurt Vanderspinnen en Ruud Strooper werden tweede in de rally en Vice Europese Kampioen met slechts twee punten minder. Kurt Vanderspinnen : “De ontgoocheling is natuurlijk erg groot, maar we hebben wel een fantastisch seizoen achter de rug. Op papier is immers de Lotus Cortina van 1964, met een 1600 cc motor, niet opgewassen tegen een Porsche 911 van 1969, voorzien van een zescilinder motor. Maar we hebben het de anderen toch
erg lastig gemaakt door constant aan te vallen en te kunnen terugvallen op een zeer goed en gemotiveerd team. Ik wil alle medewerkers hier van harte voor bedanken”.
De eindstand in het Europese FIA Historic Kampioenschap :
1 Wolfgang Pfeiffer (DEU) 93
2 Kurt Vanderspinnen (BEL) 90
3 Antonio Parisi (ITA) 75
4 Nils Bergquist (SWE) 51
5 Richard Owen (CAN) 27
6 Luigi Zampaglione (ITA) 24
7 Franco Gay (ITA) 23
8 Andrea Polli (ITA) 14
www.historicrallypromotions.com
www.blix-motorsport.com
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kurt Vanderspinnen