11-11-2010
Wedstrijdverslag Condroz Rally: Belgian ConXion Historic Rally Championship Fagot schittert voor eigen volk!
Hoewel de podiumplaatsen in het Belgische Historic Kampioenschap powered by ConXion reeds vastlagen voor de start van de Condroz Rally, bleef het in Huy een boeiend spektakelstuk. Want de Condroz geniet een zeker prestige en iedereen wil zich tonen in deze moeilijke wedstrijd die opnieuw een verrassend verloop kende.
In afwezigheid van de top vier uit het huidige BK ging de strijd in Huy zoals verwacht tussen Vincent Verschueren (Heli Opel Ascona A) en Gunther Monnens (ConXion Opel Transeurope). De kampioen van 2009 moest in dit spannende duel aanvankelijk nipt zijn meerdere erkennen in de winnaar van de jongste Historic Omloop Van Vlaanderen. De rest van het Historic veld volgde na de eerste lus van vijf proeven reeds op 3 min en meer. In Ben-Ahin liep het echter fout voor leider Monnens toen er rechtsvoor iets afbrak aan de ophanging. De Transeurope vloog aan hoge snelheid zonder veel erg een weiland in, maar verder rijden zat er niet in. Verschueren kwam zo comfortabel op kop, maar ook hij haalde het einde van de eerste dag niet. Tijdens de laatste doortocht in Clavier werd hij net als een tiental moderne collega’s verrast door een gladde plek met een schuiver als gevolg. De Ascona was slechts lichtgeraakt, maar een gescheurd oliecarter maakte een einde aan zijn avontuur. De opgave van de twee topfavorieten was slechts de voorbode van het slagveld dat de Historics op de slotdag te wachten stond.
André Lausberg (Opel Kadett GTE) begon het zondaggedeelte als leider tot hij op zes proeven van het einde aan de kant moest met motorpech. Paul Henri Fagot (Escort MK1) nam met plezier het commando over en reed voor eigen volk naar de zege. “Onze regelmaat werd beloond,” lachte de garagehouder uit Marchin, die pas drie jaar actief is in de rallysport. “We reden de perfecte race. Ik koos meteen mijn eigen tempo en zonder risico’s te nemen klommen we stelselmatig op in de tussenstand. Dit mijn eerste grote overwinning, maar toch blijft de amusementsfactor voor ons het belangrijkste,” tempert de winnaar de toekomstverwachtingen. “We hebben tot nu toe vooral deelgenomen aan grote Historic proeven, zoals de Legend Boucles De Spa, de Legend Bianchi Rally,… en ook volgend jaar blijven we à la carte optreden.”
Bijna werd het familiefeestje compleet, want broer Didier Fagot reed een tijdje in tweede stelling. Helaas verteerde zijn Escort Mk2 de aanvalslust iets minder en leidde een breuk aan de ophanging tot een vroegtijdige exit. Zo ging de tweede plaats in extremis nog Gunther Monnens. De Limburgse spektakelman maakte gebruik van super-rally om de herstart te nemen en door alle besttijden op zijn naam te zetten, klom hij als een raket op in de klassering.
Lieven Denys (Opel Ascona B) bekroonde zijn eerste deelname in Huy met de derde podiumplaats, al zat er misschien meer in zonder een tijdrovende lekke band in Clavier. Tot overmaat van ramp had de piloot uit Rekkem geen reservewiel bij en moest hij ook Marchin-Goesnes met een lekke band afwerken. De klok was onverbiddelijk en ruim zes minuten gingen hierbij verloren.
Ook voor de resterende ereplaatsen speelde de pechduivel een belangrijke rol. Zo werden Tuur Vanden Abeele (Claerhout Porsche 911) en Rudi Dekimpe (Opel Ascona B) uit koers genomen. De Porschist raakte buiten tijd toen ze in Ben-Ahin een noodherstelling moesten uitvoeren op de proef nadat er een motorsteun was losgekomen en daarbij een kabel van de ontsteking had losgerukt. De Opelist kreeg af te rekenen met een losgekomen uitlaat die aan het startpodium bleef haken en zonder hulp van buitenaf raakten ze niet meer verder. Nog meer opgaven vielen er te noteren met oa. Patrick Mylleville (Manta A, koppeling), Xavier Debaere (Escort MK1, elektrische problemen) en Wouter De Keyser (Porsche 911, in de gracht).
Wel aan de finish was Joost De Keyser (VW Golf I). De Condroz-debutant overwon de onstekingsproblemen van zaterdag en behaalde een eervolle vierde plaats. Rang vijf was voor Serge Biecq (Talbot Lotus), ondanks een defecte transmissie op de slotproef. Eerste achtervolger Patrick Spillebeen verloor op zijn beurt ook nog wat tijd door een elektrische storing, waardoor de posities ongewijzigd bleven. De piloot van de Seat 124 Abarth was niettemin tevreden met zijn zesde plaats na een viertal lekke banden en zeer beperkte verkenningen door pech met de verkenningswagen. Marijn Hoens (Escort MK1) begon rustig aan de wedstrijd, maar door de vaak lange wachttijden en enkele geannuleerde proeven raakte hij zaterdag wat uit het goeie ritme. Op de slotdag lukte het beter en verzekerde hij zich van de zevende plaats. Frans Van Ryckeghem (MGB Sebring) besloot één van de zwaarste rally’s uit zijn carrière op rang acht en Bjorn Hamiaux stal de show met zijn minder PK-rijke Escort Mk2 op de negende plaats.
In het Teamkampioenschap gaat de titel in extremis nog naar ConXion Rallysport die door hun puike prestaties in de tweede seizoenshelft nog voorbij hun spitsbroeders van FiXion snelden.
Eindstand ConXioN Historic kampioenschap piloten
1. Bruneel 50pt
2. Barbier 47pt
3. Debyser 44pt
4. Samuel 32pt
5. Monnens 27pt
6. Denys 20pt
7. Vanden Abeele 18pt
8/9/10/11. Mylleville/Munster/Clause/Fagot 15 pt …
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally