07-11-2010
Freddy Loix foutloos de snelste in Condroz Compleet verslag van de wedstrijd
Voor de start was Freddy Loix realisitisch over zijn kansen op de overwinning. "De WRC's zijn gewoon een pak sneller, vooral op de vele rechte stukken is het verschil groot." aldus de BFO-piloot voor de start van de wedstrijd. Vooral Bernd Casier kloppen leek een onmogelijke opdracht...
De WRC's verdwenen echter één na één uit de wedstrijd. Xavier Bouche (mechanische problemen) verdween het snelst uit koers, gevolgd door Dominique Julien (sortie). Casier was na 1 dag de overtuigende leider, met in zijn spoor Loix, Bonjean, Debackere en Neuville. Neuville had een goede start genomen met regelmatig tijden in de buurt en vaak zelfs sneller dan Loix. Maar door een fout in Stree en een lekke band zakte Neuville enkele plaatsen terug in het klassement. Later waren er ook nog problemen en opgaves voor Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10) en Jean-Pierre Van De Wauwer (Skoda Octavia WRC): stukke motor voor de eerste en geplooide ophanging voor de tweede.
Deze opeenvolging van opgaves zorgde er voor dat de nieuwe leider in Groep N, Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer Evo9) nu zesde algemeen ligt. Alexandre Romain (Mitsubishi Lancer EvoX), tot dan leider in de categorie, overleefde de laatste spéciale van de dag niet, waardoor Lhonnay en Jonas Langenakens (Mitsubishi Lancer EvoX) onder elkaar mogen uitmaken wie de
nieuwe Belgische kampioen Groep N wordt.
Op zondag bij de start ook geen Bonjean meer (motorprobleem). Tot de zondagmorgen was Bernd Casier goed op weg om zijn zege van de East Belgian Rally over te doen. Freddy Loix stond scherp en de zondag was de langste dag van de Condroz 2010... Casier maakte al in de openingsproef op zondag reeds een fout en ging van de baan in 6de versnelling. Hij verloor meer dan 10 minuten, en besloot na de proef om de handdoek te werpen. De Focus was immers te fel beschadigd om verder te rijden...
Op de verbinding naar de tweede proef ook een opgave van Melissa Debackere. Door haar regelmatigheid, het foutje van Neuville en de opgave van Bonjean en Casier stond de Wervikse knap tweede in haar debuut met de Subaru WRC S12. Debackere moest opgeven nadat ze iets raakte op de proef en schade opliep aan een achterwiel. De top zag er meteen heel anders uit Loix kwam heel confortabel aan de leiding voor Neuville en Lhonnay (groep N).
Na die eerste proef op zondag was de wedstrijd gereden. Loix kon controleren, voor Neuville had aanvallen geen zin meet en Lhonnay was goed op weg op kampioen groep N te worden met zijn derde plaats algemeen. De enige resterende titelkandidaat, Langenaekens had immers ook opgeven met mechanische problemen. Verderop in het klassement was er wel nog strijd mogelijk, Cherain de revelatie van de wedstrijd in de kleine Clio R3 lag na de opgaves plots vierde met achter zich Bertrand Grooten in de veel krachtiger Subaru WRC...
Grooten kon de achterstand van 25 seconden (na kp 12) op Cherain nog maar nipt goed maken en werd zo vierde. Cherain werd in de slotfase nog
bedreigd door Didier Vanwijnsberghe (Skoda Fabia Super 2000), maar verdedigde zijn vijfde plaats met verve. De regelmaat van Vanwijnsberghe en het feit dat de autohandelaar foutloos reed werd beloond met een zesde plaats net voor de eerste GT, de Porsche GT3 van Marc Duez. Bij de GT's gaf publieklieveling Van Parijs op na mechanische problemen op zaterdag. Hij profiteerde van Super Rally om op zondag opnieuw de toeschouwers te verwennen op het betere driftwerk.
De top 10 werd compleet gemaakt door respectievelijk Van Woensel (Nissan 370Z), Jonkers (Lancer) en Verreyt (BMW M3). Vandewauwer reed na zijn opgave en zijn herstart in de Super Rally een sterke wedstrijd met de tweede Octavia van BMA. Voor het team van BMA was deze prestatie een magere troost want op zaterdag vernielde Julien de eerste Octavia WRC en op zondag reed Bruyneel de Impreza groep A in de vernieling...
Hans Weys nam de beste start in de C2 Trophy, ondanks dat de Nederlander ziek was op zaterdag had hij na de eerste boucle reeds bijna een halve minuut voor op Baugnet. Weys kende echter de nodige problemen, en maakte een sortie op het einde van de eerste dag en viel terug naar de derde plaats met 1 minuut achterstand op Baugnet die de nieuwe leider werd.
Baugnet was goed op weg om te winnen, maar op de allerlaatste proef ging hij nog van de baan... "Op die strook was er bijna geen grip," vertelt Yves Matton. "In een sluitende linkse lag zijn C2 op het dak en blokkeerde de wagen de weg. De wedstrijdleiding heeft logischerwijze beslist om een normtijd toe te kennen aan alle piloten die, net zoals ik, gehinderd werden." Baugnet bereikte nog wel de finish, maar de 5de plaats was onvoldoende. Hans Weijs Jr won deze manche en pakt ook de eindzege in de Citroën Trophy Benelux.
"Wat een wedstrijd! Wat een dag!," juichte de Nederlander Weys bij zijn terugkeer in Hoei. "Gisteren dacht ik dat alles verloren was door die sortie in Clavier. Maar, ik liet de moed niet zakken. Vandaag heb ik de ganse dag het maximum gegeven. Voor de laatste proef was ik genaderd tot op 33 seconden van Baugnet. Ik besliste 'alles of niets' te spelen op de laatste proef. Xavier wist het... Dit succes in de Citroën Racing Trophy is een mooie troost voor mijn teleurstelling in het Junior WRC, waar ik de titel in extremis door pech nog verloor."
De Fiesta Trophy was ook aan zijn beslissende wedstrijd, De Mevius was op zaterdag de snelste en was goed opweg om te winnen in Hoei. In Modave ging hij echter zwaar van de baan en Cedric De Cecco nam de leiding over. De Cecco won de Trophy voor nieuwkomer Matthias Viaene en Bernard Servais. De Cecco werd zo ook kampioen in de Fiesta Trophy.
Verder mogen we zeker ook de mooie prestatie van Criterium kampioen Berleur niet vergeten (15de), en de resultaten van de voor ons onbekende Jehenson (Clio) en Canal (Peugeot 106) beiden werden met bescheiden middelen respectievelijk 17de en 18de algemeen. Of wat te denken van de prestatie van Frederic Berville, die door zijn mooi resultaat kampioen in de klasse N3 werd.
Door de vele opgaves in groep N werd de sterk rijdende Jansemme in de NCRS Subaru tweede groep N en Van Hoof derde. Bij de Historics gaf favoriet Verschueren op en Monnens had heel wat problemen. Na een bewogen Historic wedstrijd, waar Monnens het meest aantal scratches draaide, won Fagoy in een Escort MKI voor de Ascona van Denys en de VW Golf van De Keyzer.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Bernd Casier , Condroz Rally