01-11-2010
Preview Condroz Rally: Thierry Neuville Het team Peugeot België-Luxemburg is klaar voor het slotfeest van het seizoen
De Condrozrally is een waar monument. Niet alleen wegens de kwaliteit van het parcours of het enthousiasme waarmee in de hele stad Hoei met de rally wordt meegeleefd, maar ook wegens de uitzonderlijke sfeer die zo in de hele streek wordt gecreëerd. Het team van Peugeot België-Luxemburg kan en mag deze afspraak niet missen. Thierry Neuville en Nicolas Klinger verschijnen dan ook aan de start met een Peugeot 207 S2000 die voorzien is van de laatste evoluties.
De Condrozrally is aan zijn 37ste editie toe, maar de passie die de hele streek voor de autosport begeestert is nog heel wat ouder, want de wedstrijd is de opvolger van de 12 Uur van Hoei, een rally waarbij een rijder alleen in zijn wagen zat en dus geen nota’s door een corijder kreeg voorgelezen. In totaal kloppen de harten van de stad Hoei, Haspengouw en de Condroz al meer dan zestig jaar, één keer per jaar, en gedurende heel wat langer dan een weekend, volgens het ritme van de rally.
“Het is een waar genoegen om deel uit te maken van dit evenement en het samen met een even enthousiast als vakkundig publiek te beleven," stelt Marc Van Dalen, team manager van het team van Peugeot België- Luxemburg. "Naast Ieper is dit het tweede grote rallyfeest van het Belgische rallyseizoen, met als extraatje die bijzondere sfeer die
altijd rond een laatste wedstrijd van het jaar hangt. In Hoei is de rally echter niet afgelopen als de laatste wagen over het podium rijdt, maar gaat het feest door tot diep in de nacht…”
De wedstrijd blijft echter wel het belangrijkste deel van het evenement, het gegeven dat de basis vormt voor de uitgebreide festiviteiten. “Peugeot België-Luxemburg haalt alles uit de kast om Thierry en Nico in de best mogelijke omstandigheden aan de start te brengen, vervolgt Van Dalen. De 207 S2000 die ze onder de bips krijgen geschoven is uitgerust met alle ‘evoluties 2011’, wat de wagen nog competitiever maakt. De motor is tegelijk krachtiger en soepeler, de voortrein preciezer en het algemene evenwicht van de bolide nog verbeterd. Thierry beschikt over het perfecte wapen om het op te nemen tegen alle andere wagens die in dezelfde categorie uitkomen.”
Een belangrijke beperking, want de Condrozrally staat ook open voor de turbo-aangedreven WRC’s. “Jammer dat Bernd Casier niet voor een S2000 heeft gekozen, want het had een mooie strijd kunnen worden tussen de
laatste drie Belgische rijders die voor Peugeot België-Luxemburg uitkwamen.”
Inderdaad, want voor Thierry Neuville kregen Bernd Casier (2007) en Freddy Loix (2008 en 2009) dankzij het Belgische filiaal van de Franse constructeur de gelegenheid om in de IRC het beste van zichzelf te tonen.
“Als de weersomstandigheden slecht zijn, is het niet onmogelijk dat de stabiliteit en efficiëntie van het chassis van onze 207 het mindere vermogen van onze S2000 tegenover de WRC’s compenseert”, besluit Van Dalen.
Er mag geen twijfel over bestaan dat Thierry Neuville ten zeerste uitkijkt naar de Condrozrally. “Ik ben gek op deze wedstrijd, de sfeer die er bij hoort, het parcours en ook – en vooral – de populariteit van de
wedstrijd. Geen enkele rallyliefhebber wil deze afspraak missen! Dat heeft als gevolg dat iedere rijder zijn uiterste best wil doen. Ik ben alvast geen uitzondering op die regel.”
Die honger om aan de start te verschijnen maakt Thierry bij het opstellen van zijn pronostiek alvast niet blind voor de realiteit. “In tegenstelling tot Ieper staan er hier wel WRC’s aan de start. Die wagens zijn dus de grote favorieten. Als alles goed loopt, dan hoop ik – net zoals in Sankt Vith – me in dat peloton te kunnen mengen, maar ik zal me toch in de eerste plaats meten met de rijders die over een vergelijkbare wagen als ikzelf beschikken.” Bij hen ook ene Freddy Loix. “Freddy rijdt al twintig jaar elke editie van Condroz. Hij heeft hier al meer dan eens gewonnen en kent iedere meter en iedere bocht uit het hoofd. Ik ben pas aan mijn derde deelname toe. Qua terreinkennis zal ik dus altijd wat benadeeld zijn, zeker als de wisselende weersomstandigheden de grip op de wegen nogal veranderlijk maakt. Mijn belangrijkste doel is dan ook niet Freddy te verslaan, maar wel op zijn niveau rijden, met hem rivaliseren en me waardig tonen van het internationale programma dat Peugeot België-Luxemburg voor mij aan het samenstellen is. Tijden zetten en het publiek zowel met mijn rijstijl als mijn tijden in vervoering brengen, dat zijn mijn ambities.”
De chronoritten van de Condrozrally vereisen een gezonde dosis improvisatie en stuurmanskunst. “We rijden omzeggens geen meter rechtdoor. De koorden van de bochten zijn enorm en dikwijls heel glad, maar het team van Peugeot België-Luxemburg heeft bij wijze van cadeau de laatste evoluties op mijn auto aangebracht. Ze maken mijn 207 S2000 nog efficiënter, maar vooral ook makkelijker te besturen. De motor is ‘voller’ en de voortrein nog scherper. Het is een waar plezier om die auto te mogen besturen.”
Derde in Ieper, tweede in de East Belgian Rally, het wordt echter moeilijk voor Thierry – nochtans in perfecte osmose met zijn Peugeot – in en rond Hoei die opmars verder te zetten. “Het voordeel van mijn Peugeot is haar evenwicht en wendbaarheid, maar qua topsnelheid schieten de S2000’s te kort tegenover de turbo-aangedreven auto’s. Er zijn nogal wat rechte stukken op het parcours, waar we in zesde op de limiet zitten te rijden. In die stroken verliezen we snel een pak seconden.” Niet dat zijn realisme het enthousiasme van de rijder tempert. “Ik kan haast niet wachten om te tonen hoezeer het schitterende programma dat Peugeot België-Luxemburg me dit seizoen heeft laten afwerken me heeft toegelaten om vooruitgang te boeken in het besturen van mijn Peugeot 207 S2000.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Thierry Neuville , Condroz Rally