23-10-2010
Wedstrijdverslag TBR: Bram Fonteyne 12 plaats en scherpe tijden op de supergladde proef van Oekene
De TBR-rally zou de seizoensafsluiter worden van Bram en Rik na een succesvol jaar met de compleet herbouwde Volvo 242. Maar door rugklachten bij co Rik ging Bram op zoek naar een vervanger. Vrijdagnamiddag contacteerde hij Marc Vandemoortele die het onmiddellijk zag zitten om in te springen bij het FB Motorsport Historic team. Bram en Marc startten de verkenningen zaterdagvoormiddag en het klikte meteen. Alle KP’s werden 3 keer verkend terwijl Andy ondertussen met de Volvo naar de technische keuring trok. Tijdens de 3 doortochten veranderden de KP’s van nat naar droog en dienden er hier en daar al nota’s aangepast te worden. Tegen 17u kon de gekeurde bolide in goede conditie in het gesloten park geplaatst worden.
Zondagmorgen was de servicecrew al vroeg aanwezig en iedereen was super gemotiveerd om de kroon op het werk te zetten. Toen de Volvo de service binnenrolde vooraleer de wedstrijd aan te vatten had Rik het duidelijk moeilijk en zou er doodgraag zelf bij geweest zijn als co. Als eerste KP kwam de Zoning aan de beurt die gekend staat als bandenvreter. Met dit gegeven in het achterhoofd wilden we niets bewijzen en kozen voor “de ideale lijn” met weinig “schuin”. Marc was direct onder de indruk van de stabiliteit van de Volvo en de onvoorstelbare remmen. Op de supergladde KP Oekene toonde Bram dat hij de Volvo volledig onder controle heeft maar verloor een beetje concentratie toen door een tragere deelnemer die een toertje te weinig reed. Na KP Rumbeke was het de beurt aan de lievelings KP Moorslede die spijtig genoeg geannuleerd bleek en het zou niet de enige keer zijn. Na KP De Zilten mochten we eindelijk naar de service terugkeren. De Volvo verkeerde buiten een licht beschadigde velg nog in topconditie maar werd toch grondig nagezien om niets aan het toeval over te laten.
Tijdens ronde twee sneuvelden enkele historics en schoven we gestaag op in het klassement. De strategie hielden we aan, geen zotte dingen doen op de Zoning en snel gaan waar mogelijk op de andere KP’s. Voorals KP Moorslede beviel Bram uitermate en alhoewel we snel toekwamen bij de rechts verlaten liet hij zich niet strikken en bepaalde perfect zijn rempunt. Een sterk punt van Bram blijkt!
Uiteindelijk eindigden we de wedstrijd op een 44ste plaats algemeen en zijn we beretrots op de 12de plaats bij de Historics. Bij het bekijken van de tijden achteraf blijkt dat Bram uitblinkt op de gladde KP Oekene waar de minder PK-rijke Volvo het heeft van de uitmuntende stuurmanskunst van Bram die de Volvo perfect aanvoelt. Met een beter werkend sperdifferentieel zou het nog beter gaan.
Een woord van bewondering mag ook zeker besteed worden aan de servicecrew die alles tot in de puntjes opvolgt, van techniek over refuelling tot catering en de geneugten achteraf. Bravo mannen ! Bedankt hé moedre !
Iedereen welkom op ons jaarlijks eetfestijn op 27&28 november
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Bram Fonteyne , TBR Short Rally